Kamer stemt tegen grootschalige bomenkap voor bouw tankstation

Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft gestemd tegen de kap van vele duizenden gezonde bomen langs de A9 bij Ouderkerk aan de Amstel. De bomenkap is volgens minister Cora van Nieuwenhuizen nodig voor de aanleg van een verzorgingsplaats met daarop een tankstation, maar daar zijn de meeste Kamerleden het niet mee eens. De nieuwe snelweglocatie komt in plaats van het Tango-tankstation bij Amstelveen, dat vanwege verbreding van de A9 de deuren moet sluiten.

In de gemeente Ouder-Amstel is grote onrust ontstaan door de bouwplannen. Om voldoende ruimte te creëren moeten er zo’n tienduizend bomen gekapt gaan worden, waarvan drieduizend voor de verzorgingsplaats en het bijbehorende nieuwe tankstation. “Door de verbreding van de A9 en de aanleg van de verdiepte ligging van de A9 in Amstelveen is er onvoldoende ruimte om de huidige verzorgingsplaats met tankstation aan de zuidzijde van de A9 in het Amsterdamse Bos te handhaven”, reageert minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat).

Tijdens de planfase zijn er volgens haar diverse locaties voor een nieuwe locatie onderzocht. Deze zijn echter allemaal afgevallen omdat er elders op het tracé onvoldoende ruimte is om een verzorgingsplek op een veilige wijze op de A9 aan te sluiten. “In 2007 is met de gemeente afgesproken dat de A9 alleen wordt verbreed naar het zuiden. Echter, aan de noordzijde moeten voor de plaatsing van een hoger geluidsscherm en lichtmasten een beperkt aantal bomen verdwijnen. Zoals nu voorzien – dit is ook zo afgesproken met de gemeente Ouder-Amstel en de aannemer – gaat het hierbij om de eerste rij bomen, zodat het zicht op de snelweg vanuit Ouderkerk nagenoeg ongewijzigd blijft.”

Onvoldoende locaties langs de snelweg

Het huidige beleid voor voorzieningen langs autosnelwegen gaat ervan uit dat om de 20 kilometer een verzorgingsplaats met tankstation langs de autoweg beschikbaar is. Als er geen vervangend tankstation voor de Tango in de plaats komt, dan zou dat betekenen dat er langs het snelwegennet 60 kilometer lang geen tankmogelijkheid zou zijn. Volgens Tweede Kamerleden zijn er net naast de snelweg ter hoogte van Ouderkerk aan de Amstel echter meer dan voldoende tankstations.

De minister benadrukt dat de gekapte bomen één op één gecompenseerd zullen worden, zowel in de gemeente Ouderkerk aan de Amstel als in natuurgebieden in de regio. Op de vraag waarom er extra tankstations bijkomen, antwoordt ze dat het in dit geval gaat om een verplaatsing en niet om een extra locatie. Volgens haar blijven tankstations ook in de toekomst hard nodig langs snelwegen. Bij het nieuwe station komt ook een snellaadstation voor vier elektrische voertuigen, laat ze verder weten.

Minister is aan zet

Wethouder Rineke Korrel van de gemeente Ouder-Amstel reageert enthousiast op de stemming in de Tweede Kamer. “We zijn ongelooflijk blij en trots dat we met elkaar hebben bereikt dat Den Haag ons gehoord heeft en de motie is aangenomen. We zijn benieuwd naar wat de minister nu gaat doen. De minister is nu aan zet, maar we verwachten natuurlijk aanpassingen op het plan.”

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kamer stemt tegen grootschalige bomenkap voor bouw tankstation | TankPro.nl

Kamer stemt tegen grootschalige bomenkap voor bouw tankstation

Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft gestemd tegen de kap van vele duizenden gezonde bomen langs de A9 bij Ouderkerk aan de Amstel. De bomenkap is volgens minister Cora van Nieuwenhuizen nodig voor de aanleg van een verzorgingsplaats met daarop een tankstation, maar daar zijn de meeste Kamerleden het niet mee eens. De nieuwe snelweglocatie komt in plaats van het Tango-tankstation bij Amstelveen, dat vanwege verbreding van de A9 de deuren moet sluiten.

In de gemeente Ouder-Amstel is grote onrust ontstaan door de bouwplannen. Om voldoende ruimte te creëren moeten er zo’n tienduizend bomen gekapt gaan worden, waarvan drieduizend voor de verzorgingsplaats en het bijbehorende nieuwe tankstation. “Door de verbreding van de A9 en de aanleg van de verdiepte ligging van de A9 in Amstelveen is er onvoldoende ruimte om de huidige verzorgingsplaats met tankstation aan de zuidzijde van de A9 in het Amsterdamse Bos te handhaven”, reageert minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat).

Tijdens de planfase zijn er volgens haar diverse locaties voor een nieuwe locatie onderzocht. Deze zijn echter allemaal afgevallen omdat er elders op het tracé onvoldoende ruimte is om een verzorgingsplek op een veilige wijze op de A9 aan te sluiten. “In 2007 is met de gemeente afgesproken dat de A9 alleen wordt verbreed naar het zuiden. Echter, aan de noordzijde moeten voor de plaatsing van een hoger geluidsscherm en lichtmasten een beperkt aantal bomen verdwijnen. Zoals nu voorzien – dit is ook zo afgesproken met de gemeente Ouder-Amstel en de aannemer – gaat het hierbij om de eerste rij bomen, zodat het zicht op de snelweg vanuit Ouderkerk nagenoeg ongewijzigd blijft.”

Onvoldoende locaties langs de snelweg

Het huidige beleid voor voorzieningen langs autosnelwegen gaat ervan uit dat om de 20 kilometer een verzorgingsplaats met tankstation langs de autoweg beschikbaar is. Als er geen vervangend tankstation voor de Tango in de plaats komt, dan zou dat betekenen dat er langs het snelwegennet 60 kilometer lang geen tankmogelijkheid zou zijn. Volgens Tweede Kamerleden zijn er net naast de snelweg ter hoogte van Ouderkerk aan de Amstel echter meer dan voldoende tankstations.

De minister benadrukt dat de gekapte bomen één op één gecompenseerd zullen worden, zowel in de gemeente Ouderkerk aan de Amstel als in natuurgebieden in de regio. Op de vraag waarom er extra tankstations bijkomen, antwoordt ze dat het in dit geval gaat om een verplaatsing en niet om een extra locatie. Volgens haar blijven tankstations ook in de toekomst hard nodig langs snelwegen. Bij het nieuwe station komt ook een snellaadstation voor vier elektrische voertuigen, laat ze verder weten.

Minister is aan zet

Wethouder Rineke Korrel van de gemeente Ouder-Amstel reageert enthousiast op de stemming in de Tweede Kamer. “We zijn ongelooflijk blij en trots dat we met elkaar hebben bereikt dat Den Haag ons gehoord heeft en de motie is aangenomen. We zijn benieuwd naar wat de minister nu gaat doen. De minister is nu aan zet, maar we verwachten natuurlijk aanpassingen op het plan.”

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.