‘Dit tankstation past perfect bij ons karakter’

Jarenlang werd het tankstation aan de Spanjaardsdijk in Heeten, een dorp in de gemeente Raalte, bemand door Harry en Agnes Wichink. Sinds begin dit jaar wordt de tanklocatie gehuurd door Dalhuisen en geëxploiteerd in de kleuren van het onbemande concept Snel Tank. “Voor onze vaste klanten is er niet zoveel veranderd. Zij kunnen nog steeds op ons rekenen.”

Sinds het begin van de jaren zeventig kunnen klanten bij de familie Wichink terecht om te tanken. In de eerste jaren zag het tankstation er echter nog heel anders uit, vertelt Harry. “De pompen mochten er oorspronkelijk niet staan. Daarom werd in eerste instantie gekozen voor een mobiele pomp.” Harry’s vader had in die tijd een bedrijf in landbouwvoertuigen en mechanisatie. Daar paste een tankstation heel goed bij. “Er was in die tijd nog behoorlijk wat concurrentie”, herinnert hij zich. “Er zaten behoorlijk wat tankstations in de omgeving. Daar zijn er vandaag de dag niet zoveel meer van over.”

In 1985 nam Harry, die elektrotechnicus was, samen met zijn vrouw het tankstation over. Ze combineerden het met een installatiebedrijf en later ook met een elektrospeciaalzaak. “In eerste instantie hadden we een heel klein hokje voor de shop bij het tankstation zelf”, vertelt Agnes. Het kleine shopje onder de luifel was eigenlijk te klein. Vier jaar geleden werd de winkel verbouwd en kwam de tankshop in het pand van de electrospeciaalzaak. “Dat was voor ons ook praktischer. Onze collega kon ook meehelpen in de winkel.”

Tijdrovend

Maar ideaal was het niet, merkten Harry en Agnes. “We hadden onze handen al behoorlijk vol aan de winkel en het installatiebedrijf. Het slokte heel veel tijd op. Daarnaast waren we ook nog druk met het tankstation, ook in het weekend. We konden ons niet voldoende focussen op het werk en hadden het gevoel dat we niet alles op de manier deden zoals we het graag zouden willen. Wat dat betreft is het verhuren van het tankstation echt de beste beslissing geweest die we konden nemen. We hebben er echt geen seconde spijt van gehad. En onze collega die al jarenlang betrokken was bij het tankstation, werkt nog steeds voor ons. Maar nu in de winkel. Ook dat was voor ons belangrijk.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Niet alleen de vele uren die er in het tankstation gingen zitten, maar ook het toekomstperspectief speelde mee bij het besluit. Harry: “Hoe ziet de toekomst van het tankstation en van de shop eruit? Hoe lang is er nog ruimte voor de verkoop van tabak? En per wanneer gaat dit veranderen. Dat gaat grote gevolgen hebben voor de sector.” Ook de opkomst van nieuwe brandstoffen werd meegenomen in de overwegingen. “Benzine en diesel verkopen nu nog goed, maar op welke termijn gaat dit veranderen. Je zult mee moeten in de mix van alternatieven. Dat brengt grote investeringen met zich mee. Door te kiezen voor verhuur van de locatie, hebben we hier geen omkijken meer naar. We weten dat Dalhuisen ook al volop bezig is met de toekomst, daarmee is het station voor klanten in onze omgeving in goede handen.”

Familiaire karakter

De klik tussen Dalhuisen en de familie Wichink was er direct, vertelt Harry. “Dat is niet altijd even makkelijk uit te leggen. Het voelde gewoon direct goed. De betrokkenheid van de mensen, het familiaire karakter van het bedrijf. We willen vooral dat het station in goede handen zou komen. En dat onze klanten tevreden blijven over de kwaliteit, de netheid en de service. Afgelopen tijd is gebleken dat dit allemaal uitstekend voor elkaar is. Kortom, we zijn dik tevreden.”

Per januari is het tankstation overgegaan en wordt het gehuurd door Dalhuisen. De ondernemers zijn echter nog steeds heel betrokken. “Hoewel de pomp is overgaan naar onbemand, helpen we onze klanten nog geregeld even met tanken. Het is een kleine moeite. Dat is het voordeel dat we ook nog steeds de winkel hebben. We kennen de klant. Ze komen even binnen voor een praatje en we helpen ze op weg. Dat maakt het ook juist zo mooi hier.”

Soepel verlopen

Ook Henrike Koetzier, Manager Marketing & Communicatie van Dalhuisen, kijkt met een goed gevoel terug op de afgelopen periode. “Het is heel goed verlopen. Klanten konden gewoon hun tankpas behouden. We hebben ze allemaal stuk voor stuk benaderd om even kennis te maken en ze in te lichten. Ze krijgen immers een ander aanspreekpunt. Daarom is het goed om je gezicht te laten zien.” De omkleuring zelf ging bovendien erg snel. “Binnen een dag was het voor elkaar. Het verbouwen van de luifel een paar dagen. Het resultaat is erg fraai. De kleuren van Snel Tank en Electro World passen – geheel toevallig – perfect bij elkaar.”

Waarom werd uiteindelijk gekozen voor Snel Tank en niet voor een ander merk? Op de lijst van Dalhuisen staan immers ook BP en Gulf. Koetzier: “Welke kleur het uiteindelijk wordt, hangt vooral af van de omgeving. Wat voor soort locatie is het? Wat voor andere concurrenten zitten er in de buurt, zowel voor het tanken als voor de shop. En is het een echte zichtlocatie of niet?” In het geval van het tankstation in Heeten, was de keuze snel gemaakt. “Onbemand lag hier voor de hand. Snel, veilig en eenvoudig tanken, voor een eerlijke prijs. Dat is Snel Tank.”

Op dit moment zijn er acht locaties van de onbemande formule, die liggen in Midden- en Oost-Nederland. Koetzier: “We hoeven niet ten koste van alles te groeien, hoewel we wel de ambitie hebben ons netwerk aan Snel Tank-locaties in geheel Nederland ruimschoots uit te breiden in de komende jaren. Interessante stations voegen we uiteraard graag aan ons netwerk toe, maar het moet wel een tankstation zijn dat bij ons past. We vertellen ondernemers graag wat er mogelijk is en wat de voordelen zijn om met ons in zee te gaan. Dan merken we snel genoeg of er een klik is. We merken dat het onderscheid dat wij kunnen bieden – een betrokken huurder die flexibel is en veel zekerheid en vertrouwen biedt – veel raakvlakken heeft met de wensen van verhuurders.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Dit tankstation past perfect bij ons karakter’ | TankPro.nl

‘Dit tankstation past perfect bij ons karakter’

Jarenlang werd het tankstation aan de Spanjaardsdijk in Heeten, een dorp in de gemeente Raalte, bemand door Harry en Agnes Wichink. Sinds begin dit jaar wordt de tanklocatie gehuurd door Dalhuisen en geëxploiteerd in de kleuren van het onbemande concept Snel Tank. “Voor onze vaste klanten is er niet zoveel veranderd. Zij kunnen nog steeds op ons rekenen.”

Sinds het begin van de jaren zeventig kunnen klanten bij de familie Wichink terecht om te tanken. In de eerste jaren zag het tankstation er echter nog heel anders uit, vertelt Harry. “De pompen mochten er oorspronkelijk niet staan. Daarom werd in eerste instantie gekozen voor een mobiele pomp.” Harry’s vader had in die tijd een bedrijf in landbouwvoertuigen en mechanisatie. Daar paste een tankstation heel goed bij. “Er was in die tijd nog behoorlijk wat concurrentie”, herinnert hij zich. “Er zaten behoorlijk wat tankstations in de omgeving. Daar zijn er vandaag de dag niet zoveel meer van over.”

In 1985 nam Harry, die elektrotechnicus was, samen met zijn vrouw het tankstation over. Ze combineerden het met een installatiebedrijf en later ook met een elektrospeciaalzaak. “In eerste instantie hadden we een heel klein hokje voor de shop bij het tankstation zelf”, vertelt Agnes. Het kleine shopje onder de luifel was eigenlijk te klein. Vier jaar geleden werd de winkel verbouwd en kwam de tankshop in het pand van de electrospeciaalzaak. “Dat was voor ons ook praktischer. Onze collega kon ook meehelpen in de winkel.”

Tijdrovend

Maar ideaal was het niet, merkten Harry en Agnes. “We hadden onze handen al behoorlijk vol aan de winkel en het installatiebedrijf. Het slokte heel veel tijd op. Daarnaast waren we ook nog druk met het tankstation, ook in het weekend. We konden ons niet voldoende focussen op het werk en hadden het gevoel dat we niet alles op de manier deden zoals we het graag zouden willen. Wat dat betreft is het verhuren van het tankstation echt de beste beslissing geweest die we konden nemen. We hebben er echt geen seconde spijt van gehad. En onze collega die al jarenlang betrokken was bij het tankstation, werkt nog steeds voor ons. Maar nu in de winkel. Ook dat was voor ons belangrijk.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Niet alleen de vele uren die er in het tankstation gingen zitten, maar ook het toekomstperspectief speelde mee bij het besluit. Harry: “Hoe ziet de toekomst van het tankstation en van de shop eruit? Hoe lang is er nog ruimte voor de verkoop van tabak? En per wanneer gaat dit veranderen. Dat gaat grote gevolgen hebben voor de sector.” Ook de opkomst van nieuwe brandstoffen werd meegenomen in de overwegingen. “Benzine en diesel verkopen nu nog goed, maar op welke termijn gaat dit veranderen. Je zult mee moeten in de mix van alternatieven. Dat brengt grote investeringen met zich mee. Door te kiezen voor verhuur van de locatie, hebben we hier geen omkijken meer naar. We weten dat Dalhuisen ook al volop bezig is met de toekomst, daarmee is het station voor klanten in onze omgeving in goede handen.”

Familiaire karakter

De klik tussen Dalhuisen en de familie Wichink was er direct, vertelt Harry. “Dat is niet altijd even makkelijk uit te leggen. Het voelde gewoon direct goed. De betrokkenheid van de mensen, het familiaire karakter van het bedrijf. We willen vooral dat het station in goede handen zou komen. En dat onze klanten tevreden blijven over de kwaliteit, de netheid en de service. Afgelopen tijd is gebleken dat dit allemaal uitstekend voor elkaar is. Kortom, we zijn dik tevreden.”

Per januari is het tankstation overgegaan en wordt het gehuurd door Dalhuisen. De ondernemers zijn echter nog steeds heel betrokken. “Hoewel de pomp is overgaan naar onbemand, helpen we onze klanten nog geregeld even met tanken. Het is een kleine moeite. Dat is het voordeel dat we ook nog steeds de winkel hebben. We kennen de klant. Ze komen even binnen voor een praatje en we helpen ze op weg. Dat maakt het ook juist zo mooi hier.”

Soepel verlopen

Ook Henrike Koetzier, Manager Marketing & Communicatie van Dalhuisen, kijkt met een goed gevoel terug op de afgelopen periode. “Het is heel goed verlopen. Klanten konden gewoon hun tankpas behouden. We hebben ze allemaal stuk voor stuk benaderd om even kennis te maken en ze in te lichten. Ze krijgen immers een ander aanspreekpunt. Daarom is het goed om je gezicht te laten zien.” De omkleuring zelf ging bovendien erg snel. “Binnen een dag was het voor elkaar. Het verbouwen van de luifel een paar dagen. Het resultaat is erg fraai. De kleuren van Snel Tank en Electro World passen – geheel toevallig – perfect bij elkaar.”

Waarom werd uiteindelijk gekozen voor Snel Tank en niet voor een ander merk? Op de lijst van Dalhuisen staan immers ook BP en Gulf. Koetzier: “Welke kleur het uiteindelijk wordt, hangt vooral af van de omgeving. Wat voor soort locatie is het? Wat voor andere concurrenten zitten er in de buurt, zowel voor het tanken als voor de shop. En is het een echte zichtlocatie of niet?” In het geval van het tankstation in Heeten, was de keuze snel gemaakt. “Onbemand lag hier voor de hand. Snel, veilig en eenvoudig tanken, voor een eerlijke prijs. Dat is Snel Tank.”

Op dit moment zijn er acht locaties van de onbemande formule, die liggen in Midden- en Oost-Nederland. Koetzier: “We hoeven niet ten koste van alles te groeien, hoewel we wel de ambitie hebben ons netwerk aan Snel Tank-locaties in geheel Nederland ruimschoots uit te breiden in de komende jaren. Interessante stations voegen we uiteraard graag aan ons netwerk toe, maar het moet wel een tankstation zijn dat bij ons past. We vertellen ondernemers graag wat er mogelijk is en wat de voordelen zijn om met ons in zee te gaan. Dan merken we snel genoeg of er een klik is. We merken dat het onderscheid dat wij kunnen bieden – een betrokken huurder die flexibel is en veel zekerheid en vertrouwen biedt – veel raakvlakken heeft met de wensen van verhuurders.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.