Zware kritiek op vestiging ‘duurzaam’ tankstation bij Schiphol Trade Park

Hoe duurzaam wordt het geplande multifuel tankstation bij het Schiphol Trade Park in Hoofddorp? Die vraag gaat de Raad van State nu beoordelen na klachten van exploitanten van tankstations in de omgeving.

De gemeente Haarlemmermeer maakte voor deze ‘Energy Hub’ van exploitant DCB een nieuw bestemmingsplan en verleende ook een omgevingsvergunning. De bezwaarmakers zeggen dat het hen niet eens gaat om concurrentie. Het is vooral het beleid van de gemeente Haarlemmermeer dat niet zou deugen.

“Tot 2019 gold het beleid dat er geen tankstation bij zou komen”, zegt hun woordvoerster. Dat beleid is vervolgens losgelaten. Het lijkt niet heel toevallig dat dit nieuwe beleid precies in de kaart speelt van DCB, aldus de bezwaarmakers. De voorgenomen vestiging van het duurzame tankstation van DCB was al langer aan de orde.

De Raad van State keek al eerder dit jaar naar het bestemmingsplan voor het nieuwe tankstation en zag dat het niet goed was. Het plan garandeerde helemaal niet dat er duurzame brandstoffen zullen worden verkocht. De gemeente kreeg de kans om die garantie alsnog in het bestemmingsplan vast te leggen.

Percentage duurzame brandstof

Dat is nu gebeurd. Bij 70% van de opstelplaatsen moet duurzame brandstof worden aangeboden. Op termijn overigens, want de gemeente gunt DCB een overgangstermijn om tot minstens 70% te komen. De bezwaarmakers vinden dit niet meer dan een truc. De 28 vergunde pompen zijn nu in het plan omgevormd tot 9 opstelplaatsen met meerdere pompen en bij 70% van die opstelplaatsen moet duurzame brandstof worden aangeboden.

Zo wordt volgens hun advocate een juridisch steekspel gespeeld. “Van de vergunde 28 pompen zijn er 14 voor reguliere benzine en diesel en 8 met LNG en CNG. Zes pompen met waterstof worden voorlopig niet gerealiseerd en 2 laadpalen worden voor het gemak ook meegeteld als duurzame motorbrandstof. Hiermee wordt 70% duurzame brandstof dus niet gehaald.”

Een woordvoerder van de gemeente stelt dat die norm wel wordt gehaald. Feitelijk zal er bij alle opstelplaatsen duurzame brandstof getankt kunnen worden. En daarmee voldoet DCB ruimschoots aan de bedoeling van de gemeente om een duurzaam tankstation binnen haar grenzen te hebben.

Gecompliceerde zaak

Het is maar de vraag hoe de Raad van State tegen dit vraagstuk aankijkt. Als de Raad meegaat in de visie van de gemeente en DCB over opstelplaatsen, dan wordt de eis van 70% gehaald. Gaat de Raad uit van de vergunde 28 pompen, dan hebben de gemeente en DCB een probleem.

Volgens woordvoerders van DCB is vooral gekoerst op duurzame brandstoffen voor vrachtverkeer. Voor personenwagens is bijvoorbeeld het aanbieden van bio-ethanol (E85) niet overwogen. E10 is voor zulke auto’s het meest milieuvriendelijke alternatief.

De Raad van State doet in principe over zes weken uitspraak. Maar uitstel is volgens de raadsvoorzitter mogelijk, omdat hij het een gecompliceerde zaak vindt.

Auteur: Adrie van der Wel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zware kritiek op vestiging ‘duurzaam’ tankstation bij Schiphol Trade Park | TankPro.nl

Zware kritiek op vestiging ‘duurzaam’ tankstation bij Schiphol Trade Park

Hoe duurzaam wordt het geplande multifuel tankstation bij het Schiphol Trade Park in Hoofddorp? Die vraag gaat de Raad van State nu beoordelen na klachten van exploitanten van tankstations in de omgeving.

De gemeente Haarlemmermeer maakte voor deze ‘Energy Hub’ van exploitant DCB een nieuw bestemmingsplan en verleende ook een omgevingsvergunning. De bezwaarmakers zeggen dat het hen niet eens gaat om concurrentie. Het is vooral het beleid van de gemeente Haarlemmermeer dat niet zou deugen.

“Tot 2019 gold het beleid dat er geen tankstation bij zou komen”, zegt hun woordvoerster. Dat beleid is vervolgens losgelaten. Het lijkt niet heel toevallig dat dit nieuwe beleid precies in de kaart speelt van DCB, aldus de bezwaarmakers. De voorgenomen vestiging van het duurzame tankstation van DCB was al langer aan de orde.

De Raad van State keek al eerder dit jaar naar het bestemmingsplan voor het nieuwe tankstation en zag dat het niet goed was. Het plan garandeerde helemaal niet dat er duurzame brandstoffen zullen worden verkocht. De gemeente kreeg de kans om die garantie alsnog in het bestemmingsplan vast te leggen.

Percentage duurzame brandstof

Dat is nu gebeurd. Bij 70% van de opstelplaatsen moet duurzame brandstof worden aangeboden. Op termijn overigens, want de gemeente gunt DCB een overgangstermijn om tot minstens 70% te komen. De bezwaarmakers vinden dit niet meer dan een truc. De 28 vergunde pompen zijn nu in het plan omgevormd tot 9 opstelplaatsen met meerdere pompen en bij 70% van die opstelplaatsen moet duurzame brandstof worden aangeboden.

Zo wordt volgens hun advocate een juridisch steekspel gespeeld. “Van de vergunde 28 pompen zijn er 14 voor reguliere benzine en diesel en 8 met LNG en CNG. Zes pompen met waterstof worden voorlopig niet gerealiseerd en 2 laadpalen worden voor het gemak ook meegeteld als duurzame motorbrandstof. Hiermee wordt 70% duurzame brandstof dus niet gehaald.”

Een woordvoerder van de gemeente stelt dat die norm wel wordt gehaald. Feitelijk zal er bij alle opstelplaatsen duurzame brandstof getankt kunnen worden. En daarmee voldoet DCB ruimschoots aan de bedoeling van de gemeente om een duurzaam tankstation binnen haar grenzen te hebben.

Gecompliceerde zaak

Het is maar de vraag hoe de Raad van State tegen dit vraagstuk aankijkt. Als de Raad meegaat in de visie van de gemeente en DCB over opstelplaatsen, dan wordt de eis van 70% gehaald. Gaat de Raad uit van de vergunde 28 pompen, dan hebben de gemeente en DCB een probleem.

Volgens woordvoerders van DCB is vooral gekoerst op duurzame brandstoffen voor vrachtverkeer. Voor personenwagens is bijvoorbeeld het aanbieden van bio-ethanol (E85) niet overwogen. E10 is voor zulke auto’s het meest milieuvriendelijke alternatief.

De Raad van State doet in principe over zes weken uitspraak. Maar uitstel is volgens de raadsvoorzitter mogelijk, omdat hij het een gecompliceerde zaak vindt.

Auteur: Adrie van der Wel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.