‘Focus bij veiling tankstations langs snelweg op vijf locaties’

Zoveel vuurwerk als vorig jaar wordt niet verwacht, maar ook dit jaar staan er weer diverse interessante snelweglocaties in het veilingschema. We moeten dit jaar vijf locaties in de gaten houden; drie in het hoge noorden en twee tankstations waar een aangewezen exploitant op zit. De veiling staat vandaag op de kalender.

De miljoenen vlogen vorig jaar over tafel tijdens de veiling van huurrechten van tankstations langs de snelweg. De uitslag bracht flink wat veranderingen teweeg. Tien van de zeventien locaties wisselden uiteindelijk van huurder. Zo’n vaart zal het dit jaar niet lopen, voorspelt adviseur Peter Waterham van Tankstation Advies. Dit jaar is er namelijk geen sprake van een tweede veilingronde. Alle aangeboden locaties worden voor de eerste keer geveild. “Zittende partijen kunnen gebruikmaken van de topdeelregeling”, legt Waterham uit. Dat levert een groot voordeel op. “Als nieuwkomer betaal je de volle mep, als huidige huurder een fractie van dat bedrag. Dit is het verschil tussen het hoogste en het een na hoogste bod, met een maximum van 30 procent van het eigen bod. Er mag eigenlijk niets veranderen. Anders heeft er iemand zitten slapen.”

Gelopen koers?

Toch betekent dit niet dat de veiling op voorhand een saaie bedoening wordt. “Er zitten zeker wat interessante locaties tussen. In de Randstad verwacht ik weinig vuurwerk. Afgelopen jaren hebben laten zien dat er vooral in het hoge noorden van het land nog wel eens veranderingen plaatsvinden – ook bij een eerste veilingronde. Er staan drie tankstations in de provincie Friesland in het schema. De doorzet is daar minder hoog, er wordt meer korting aan de pomp gegeven en de besteding in de shop is lager. Kortom, als er iets wijzigt, dan zal het waarschijnlijk daar zijn.”

Het gaat om twee locaties langs de A32 en eentje langs de A7. ‘De Smarpot’ is gelegen aan de westzijde van de Rijksweg A32 bij Akkrum. Op dit moment staan de kleuren van Tamoil hier op de luifel. Iets zuidelijker langs de A32 – ter hoogte van Oldeholtwolde – ligt het tweede Friese tankstation. Dit is een Esso-locatie. Het Shell-station langs de A7 bij Terwispel staat ook voor dit jaar in het veilingboek.

Aangewezen exploitanten

Interessant om in de gaten te houden zijn ook twee tankstations waar een aangewezen exploitant op zit, het gaat om Aalscholver (A6, Lelystad) en Coosenhoek (N57, Vierpolders). “Daar is over het algemeen minder interesse voor. Er ligt een andere rekenmodule aan ten grondslag. Ik ben erg benieuwd wat hier gaat gebeuren.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)
Bron: Rijksvastgoedbedrijf(Overzicht tankstations veiling 2019 / Bron: Rijksvastgoedbedrijf / Ministerie van BZK)

Vorig jaar werd er met miljoenen gesmeten. Zo bood Total een recordbedrag van 24 miljoen euro om het station op verzorgingsplaats Bijleveld langs de A12 (nabij Harmelen) voor 15 jaar te kunnen huren ten koste van BP. Gaan we dit soort bedragen ook dit keer weer zien? “Er zijn partijen met hele diepe zakken. Total kan wel weer verrassend uit de hoek komen. Het is geen geheim dat ze hun netwerk met locaties langs de snelweg willen uitbreiden. Al lieten ze vorig jaar ook een locatie schieten. In het noorden is de maatschappij nog niet zo goed vertegenwoordigd. Dus wie weet.” Shell en BP zullen vooral inzetten op het behouden van hun locaties, voorspelt Waterham. “EG Group vind ik moeilijk te voorspellen. Er zit daar veel geld en ze hebben afgelopen tijd flink wat overnames gedaan. Kortom, je weet maar nooit.”

Stijgende lijn

De laatste jaren zijn de bedragen die geboden worden steeds verder gestegen. Hoe lang blijft die trend nog doorzetten? “Dat is een hele goede vraag. Er zitten natuurlijk flink wat veranderingen aan te komen. De rol van fossiele brandstoffen gaat komende 15 jaar veranderen. Ook de toekomst van tabak in de tankshop op lange termijn is onzeker. Je ziet dat de focus steeds meer komt te liggen op de shop. Maar je moet flink wat verkopen om die hoge veilingbedragen weer terug te verdienen.”

In 2005 is de Wet tot veiling van bepaalde verkooppunten van motorbrandstoffen in werking getreden. Het doel van deze wet is het vergroten van de prijsconcurrentie op de markt van de verkoop van motorbrandstoffen langs wegen in beheer bij het Rijk en het verruimen van de toetredingsmogelijkheden tot deze markt. De overheid wil dit bereiken door alle locaties langs de snelweg via een schema te veilen. Het gaat in totaal om circa 250 tankstations.

Grote geld

Een blik op de resultaten laat echter zien dat bovenstaande niet of nauwelijks is gebeurd. “De prijzen van brandstoffen zijn niet gezakt en nieuwe spelers komen er vrijwel niet aan te pas, behalve als de grote jongens het ze gunnen. Wat dat betreft is de overheid echt naïef geweest. Tegen al dit grote geld is bijna niet op te boksen. Dat hadden ze in mijn ogen al van mijlenver moeten zien aankomen.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Focus bij veiling tankstations langs snelweg op vijf locaties’ | TankPro.nl

‘Focus bij veiling tankstations langs snelweg op vijf locaties’

Zoveel vuurwerk als vorig jaar wordt niet verwacht, maar ook dit jaar staan er weer diverse interessante snelweglocaties in het veilingschema. We moeten dit jaar vijf locaties in de gaten houden; drie in het hoge noorden en twee tankstations waar een aangewezen exploitant op zit. De veiling staat vandaag op de kalender.

De miljoenen vlogen vorig jaar over tafel tijdens de veiling van huurrechten van tankstations langs de snelweg. De uitslag bracht flink wat veranderingen teweeg. Tien van de zeventien locaties wisselden uiteindelijk van huurder. Zo’n vaart zal het dit jaar niet lopen, voorspelt adviseur Peter Waterham van Tankstation Advies. Dit jaar is er namelijk geen sprake van een tweede veilingronde. Alle aangeboden locaties worden voor de eerste keer geveild. “Zittende partijen kunnen gebruikmaken van de topdeelregeling”, legt Waterham uit. Dat levert een groot voordeel op. “Als nieuwkomer betaal je de volle mep, als huidige huurder een fractie van dat bedrag. Dit is het verschil tussen het hoogste en het een na hoogste bod, met een maximum van 30 procent van het eigen bod. Er mag eigenlijk niets veranderen. Anders heeft er iemand zitten slapen.”

Gelopen koers?

Toch betekent dit niet dat de veiling op voorhand een saaie bedoening wordt. “Er zitten zeker wat interessante locaties tussen. In de Randstad verwacht ik weinig vuurwerk. Afgelopen jaren hebben laten zien dat er vooral in het hoge noorden van het land nog wel eens veranderingen plaatsvinden – ook bij een eerste veilingronde. Er staan drie tankstations in de provincie Friesland in het schema. De doorzet is daar minder hoog, er wordt meer korting aan de pomp gegeven en de besteding in de shop is lager. Kortom, als er iets wijzigt, dan zal het waarschijnlijk daar zijn.”

Het gaat om twee locaties langs de A32 en eentje langs de A7. ‘De Smarpot’ is gelegen aan de westzijde van de Rijksweg A32 bij Akkrum. Op dit moment staan de kleuren van Tamoil hier op de luifel. Iets zuidelijker langs de A32 – ter hoogte van Oldeholtwolde – ligt het tweede Friese tankstation. Dit is een Esso-locatie. Het Shell-station langs de A7 bij Terwispel staat ook voor dit jaar in het veilingboek.

Aangewezen exploitanten

Interessant om in de gaten te houden zijn ook twee tankstations waar een aangewezen exploitant op zit, het gaat om Aalscholver (A6, Lelystad) en Coosenhoek (N57, Vierpolders). “Daar is over het algemeen minder interesse voor. Er ligt een andere rekenmodule aan ten grondslag. Ik ben erg benieuwd wat hier gaat gebeuren.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)
Bron: Rijksvastgoedbedrijf(Overzicht tankstations veiling 2019 / Bron: Rijksvastgoedbedrijf / Ministerie van BZK)

Vorig jaar werd er met miljoenen gesmeten. Zo bood Total een recordbedrag van 24 miljoen euro om het station op verzorgingsplaats Bijleveld langs de A12 (nabij Harmelen) voor 15 jaar te kunnen huren ten koste van BP. Gaan we dit soort bedragen ook dit keer weer zien? “Er zijn partijen met hele diepe zakken. Total kan wel weer verrassend uit de hoek komen. Het is geen geheim dat ze hun netwerk met locaties langs de snelweg willen uitbreiden. Al lieten ze vorig jaar ook een locatie schieten. In het noorden is de maatschappij nog niet zo goed vertegenwoordigd. Dus wie weet.” Shell en BP zullen vooral inzetten op het behouden van hun locaties, voorspelt Waterham. “EG Group vind ik moeilijk te voorspellen. Er zit daar veel geld en ze hebben afgelopen tijd flink wat overnames gedaan. Kortom, je weet maar nooit.”

Stijgende lijn

De laatste jaren zijn de bedragen die geboden worden steeds verder gestegen. Hoe lang blijft die trend nog doorzetten? “Dat is een hele goede vraag. Er zitten natuurlijk flink wat veranderingen aan te komen. De rol van fossiele brandstoffen gaat komende 15 jaar veranderen. Ook de toekomst van tabak in de tankshop op lange termijn is onzeker. Je ziet dat de focus steeds meer komt te liggen op de shop. Maar je moet flink wat verkopen om die hoge veilingbedragen weer terug te verdienen.”

In 2005 is de Wet tot veiling van bepaalde verkooppunten van motorbrandstoffen in werking getreden. Het doel van deze wet is het vergroten van de prijsconcurrentie op de markt van de verkoop van motorbrandstoffen langs wegen in beheer bij het Rijk en het verruimen van de toetredingsmogelijkheden tot deze markt. De overheid wil dit bereiken door alle locaties langs de snelweg via een schema te veilen. Het gaat in totaal om circa 250 tankstations.

Grote geld

Een blik op de resultaten laat echter zien dat bovenstaande niet of nauwelijks is gebeurd. “De prijzen van brandstoffen zijn niet gezakt en nieuwe spelers komen er vrijwel niet aan te pas, behalve als de grote jongens het ze gunnen. Wat dat betreft is de overheid echt naïef geweest. Tegen al dit grote geld is bijna niet op te boksen. Dat hadden ze in mijn ogen al van mijlenver moeten zien aankomen.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.