‘Samenwerking Vissers Energy Group en Van Kessel is logische stap’

Nadat eerder dit jaar BOL en Van Staveren besloten de handen ineen te slaan, gaan nu ook Vissers Energy Group en Van Kessel Olie een samenwerking met elkaar aan. Een logisch gevolg van de huidige ontwikkelingen in de markt, vindt Erik de Vries, directeur van brancheorganisatie NOVE. “Het is op dit moment echt een vechtmarkt. Voldoende vlees op de botten is een must om de stap naar de toekomst te kunnen zetten.”

Nee hoor, hij wist van niets, benadrukt De Vries. “Ze hebben het heel goed stil weten te houden. Dit soort zaken verspreidt zich natuurlijk als een lopend vuurtje.” Verrast is de NOVE-directeur niet over het besluit dat beide leden hebben genomen om samen op te trekken. “Het is mooi om te zien dat ze elkaar hebben gevonden. Er komen grote veranderingen aan de komende jaren, vooral op het terrein van nieuwe brandstoffen. Beide bedrijven kunnen zich gaan focussen op waar ze goed in zijn. Daarmee besparen ze kosten, creëren ze schaalgrootte en kunnen ze profiteren van elkaars kennis.”

Afgelopen jaren was het vooral eten of gegeten worden in de branche. “Dat is nog steeds zo hoor. We hebben hele grote overnames gezien. En er zullen er zonder twijfel nog meer volgen. Het hebben van een uitgebreid netwerk van tankstations wordt steeds belangrijker.” Als reactie daarop zien we volgens De Vries nu ook dit soort samenwerkingen ontstaan. “Er zijn meer van dit soort voorbeelden natuurlijk. BOL en Van Staveren werken inmiddels samen. Ook bij de AVIA-groep staat samenwerking centraal, een coöperatieve constructie van familiebedrijven met behoud van eigen identiteit en keuzevrijheid,”

Immense opgave

De tijd dat je als tankstation achterover kon leunen omdat klanten toch wel kwamen, is voorbij. “Voor zelfstandige leden van NOVE – hooguit met uitzondering van VARO Energy en Finco Fuel – is het een flinke klus om alle uitdagingen die voor de deur staan, in hun eentje te overwinnen. Een flink deel van het wagenpark gaat aan de stekker. Wat is nog het bestaansrecht van een tankstation als je ook bij de supermarkt, op het werk en thuis kunt laden? De functie van een traditioneel tankstation zal veranderen. Het is zaak om ervoor te zorgen dat je relevant blijft in de toekomst.”

Om te overleven moet je volgens De Vries investeren in alternatieven. “Het is zaak je eigen toekomst te bepalen. Naast elektriciteit zullen er ook andere brandstoffen opkomen. Zoals waterstof bijvoorbeeld. De investeringen die bij het verkopen van deze brandstof komen kijken, zijn torenhoog. Vissers Energy Group en Van Kessel Olie willen beiden werk maken van de energietransitie. De samenwerking biedt ook op dat vlak volop voordelen.”

Zelfstandig bestaan

Beide bedrijven blijven zelfstandig bestaan en gaan zich vanuit hun eigen locatie focussen op hun specialisme. Visser Energy Group zal zich vooral richten op retail, dealers en tankpassen. De bemande tankstations onder de merken Esso, Esso Express, BP en de shops met de formules Moments & More, Delimore en De Smaaksmederij staan daarbij centraal. Ook de leveranties van Esso-brandstoffen aan dealers én de eigen tankpas blijven onder de activiteiten vallen.

Vissers Energy Group gaat daarnaast ook de exploitatie verzorgen van enkele tankstations met shop van Van Kessel Olie. Van Kessel Olie gaat vanaf 1 juli 2019 de leveranties van Vissers Energy Group op thuislocaties van brandstoffen, smeermiddelen en AdBlue verzorgen. Dit gebeurt vanuit Milheeze, de thuisbasis van Van Kessel Olie. Daarnaast blijft Van Kessel Olie actief op het gebied van de exploitatie van onbemande en dealer tankstations, als ook de verkoop van de eigen tankpas.

Vissers Energy Group en Van Kessel Olie zijn twee gerespecteerde familiebedrijven die de focus van oudsher vooral hebben liggen op het zuiden van het land. Het bedrijf van directeur Gerbert Vissers richt zich sinds 1994 op de exploitatie en de ontwikkeling van tankstations. Het bedrijf heeft 45 tankstations in eigen beheer en een uitgebreid netwerk van partnerlocaties. Van Kessel Olie is een zelfstandige handelsonderneming in brandstoffen, smeermiddelen en tankpassen. Het bedrijf heeft een wagenpark van 24 tankwagens, dertig tankstations in eigen beheer en officiële samenwerkingsverbanden met BP, Castrol, TRAXX, Argos, Total en Greenpoint.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.