Axipoint: marketing is vaak iets dat ondernemers ‘erbij’ doen

Axipoint is in de branche vooral bekend van de kortingsbonnen. Maar het bureau helpt ondernemers die actief zijn in de petrol- en carwashbranche ook om hun bedrijfsvoering te verbeteren. Eigenaar Cees Visser en zijn team combineren offline met online marketing met als doel om meer conversie te genereren.

Visser richt zich op alle ondernemers uit de branche. “Of je nu aan het roer staat van een grote of kleine onderneming maakt niet uit. We kunnen onder meer de marketing en reclamecampagnes voor wasgelegenheden op ons nemen. In een intakegesprek nemen wij de wensen van de ondernemer op. Wat wil hij bereiken en wat zijn de verwachtingen van zijn bedrijfsvoering? Daarnaast kijken we ook naar het onderscheidend vermogen van de ondernemer in kwestie. Door al deze zaken in kaart te brengen, kunnen we kritisch kijken waar verbetering mogelijk is en hoe het bedrijf naar een hoger plan getild kan worden. Het uiteindelijke doel is om het klantenbestand te vergroten en de omzet te vergroten. Naast bestaande klanten tevreden houden, moeten ook nieuwe bezoekers aangetrokken worden.”

Bestaande klanten kun je tevreden houden door loyaliteitsprogramma’s op te zetten. Je beloont de klandizie door middel van bijzondere acties en kortingen. “Ook waspassen zijn een mogelijke manier om mensen vaker terug te laten keren”, verduidelijkt de ondernemer. Volgens Visser onderscheidt zijn bedrijf zich van andere marketingbureaus door de opgedane kennis: “Geen enkele carwash is gelijk. Kijk maar naar de uitstraling, locatie en het wensenpakket van de eigenaar. Ook de vestigingsplaats maakt een groot verschil. Wat deze verschillende organisaties met elkaar gemeen hebben, is dat de beleving van de klant bepalend is. Zorg er dus voor dat je een goede eerste indruk achterlaat.”

Axipoint is verder druk bezig om meer rond het thema snacks te doen. “We zijn nu druk op het gebied van marketing rond de snackverkoop in de shops. Met de introductie van de ‘Snackweken’ kunnen we kortingsbonnen uitgeven aan klanten om de verkoop ervan een boost te geven. Je kunt bij de pomp inzetten op dit soort reclame, zodat er een snack gekocht wordt in de shop.”

Slim inzetten

Marketing is ontzettend belangrijk, maar het kost veel tijd om het goed te doen. “Veel ondernemers hebben het ontzettend druk en moeten aan 1.001 dingen tegelijkertijd denken. Dan moeten ze ook nog tijd zien vrij te maken voor marketing. Het is vaak iets dat ze ‘erbij’ doen, terwijl de promotie van je bedrijf juist zo essentieel is. Wij kunnen eigenaren ontzorgen door de marketingactiviteiten compleet uit handen te nemen”, verduidelijkt Visser.

Axipoint gebruikt een combinatie van online en offline marketing. Print scoort nog steeds goed in het digitale tijdperk, stelt Visser: “Gedrukte media zijn nog steeds een zeer doeltreffend middel om mensen te bereiken, mits je het slim inzet. Fysieke producten zijn nog steeds geliefd. Om het bereik zo goed mogelijk te maken, voeren we geografisch onderzoek uit. Stel je voor dat je een carwash in Utrecht hebt en je klantenbestand wilt vergroten. Wij kunnen drukwerk in specifieke delen van wijken laten bezorgen waar potentiële bezoekers van je carwash wonen. Het heeft namelijk geen zin om heel Utrecht met reclamemateriaal te bestoken als je gericht kunt adverteren bij mensen die in de buurt van je bedrijf wonen. In plaats van losse flodders schieten we met scherp. In een marketingplan dat we in samenspraak met de ondernemer opstellen brengen we zijn doelen in kaart.”

Animatie

De effectiviteit van de marketingactiviteiten kan gemeten worden via de conversie. “Zo kunnen we uitlezen wat verschillende campagnes hebben opgeleverd in bepaalde gebieden. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden als een bepaalde manier van adverteren werkt. Die kun je opnieuw gebruiken. ‘Meten is weten’ is niet voor niets een gevleugelde uitspraak”, legt Visser uit. Naast de inzet van ‘oude’ methodes als drukwerk zet Axipoint ook nieuwe manieren in om klanten aan te spreken.


Animaties kunnen je merknaam en naamsbekendheid versterken. De carwashbranche draait om beleving en video’s versterken die visie. Axipoint verwerkt desgewenst de huisstijl van bedrijven in hun animatiefilms.

Zo gebruikt het marketingbedrijf animaties om meer mensen naar de carwash- en petrolbranche te trekken. “Animaties kunnen je merknaam en naamsbekendheid versterken. De carwashbranche draait om beleving en deze video’s versterken die visie. In de animaties kun je bijvoorbeeld speciale aanbiedingen belichten. De animaties zijn geschikt voor gebruik op de grote schermen in carwashes en voor social media. Er zijn verschillende thema’s bedacht waarmee je onder de aandacht komt. Denk dan onder meer aan het thema voorjaar waar zand voor vuile auto’s zorgt. Zulke onderwerpen kun je aan bepaalde acties koppelen.”

Logo

De animaties worden specifiek gemaakt voor klanten in de gewenste huisstijl en met het juiste logo erbij. De look & feel zijn af te stemmen naar de klantwens. “Je kunt deze animaties ook inzetten in de tankshop of bij de bakery om klanten op aanbiedingen en acties te attenderen. Het animatieformat is geschikt voor alle beeldschermen. We hebben animators in dienst die in samenspraak met de klant een gespecificeerde animatie maken. De reacties zijn erg positief, omdat zulke films echt wat toevoegen”, stelt Visser. “Na een inventarisatie van de klantwensen duurt het circa twee weken voordat de animatie af is. Uiteraard wordt deze voorgelegd aan de klant, zodat die na goedkeuring geplaatst wordt.”

Ook het maken van waspassen behoort tot de werkzaamheden van Axipoint. Deze pasjes worden volledig gepersonaliseerd naar behoefte van de klant. “Datzelfde geldt voor de poetsdoeken die we ook van logo’s en dergelijke kunnen voorzien”, verduidelijkt Visser. Advisering behoort tot de core business van het marketingbedrijf. De onderneming kan ingeschakeld worden door elke carwasheigenaar voor uiteenlopende kwesties.

Naast het verzorgen van de volledige marketingcampagnes kan er ook voor gekozen worden om een snelle scan uit te voeren. “Het uitvoeren van een zogenaamde quickscan is ook een van onze expertises. Binnen korte tijd brengen we mogelijke verbeter- en pijnpunten in kaart en verwerken die in een handig rapport. Het zorgt voor een nieuw perspectief. Omdat we met een frisse blik naar het bedrijf kijken, zien we dingen die de ondernemer vaak niet opvallen. Mensen zijn vaak nieuwsgierig naar onze mening en adviezen. De quickscan kan een eyeopener zijn, waardoor je de zaken net wat scherper kunt afstellen”, besluit Visser.

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.