olie, raffinage, shell, pernis, tankauto

CNV Vakmensen stelt Shell ultimatum voor betere cao

Medewerkers van de raffinaderij en de chemische tak van olie- en gasbedrijf Shell in Pernis en Moerdijk gaan mogelijk actievoeren voor een betere cao. Het personeel stemde bijna unaniem voor dergelijke acties. Het overleg tussen de vakbonden en Shell liep eerder vast. De bonden willen een structurele loonsverhoging van minimaal 5 procent per jaar. 

Onderhandelaar Piet Verburg van CNV Vakmensen verlangt voor de raffinaderij in Pernis en de chemische tak in Moerdijk ‘gewoon een goede cao en niet dat ondermaatse aanbod van de Shell-directie’. Shell bood in het onderhandelingstraject over de nieuwe cao tot nu toe 4,5% loonsverhoging, en dan uitgesmeerd over 2 jaar. Verburg: “Dat is sowieso niet in lijn met de economische ontwikkelingen en de Shell-winstratio anno 2019. Maar al helemaal uit het ritme met de beloning van topman Van Beurden. De werknemers hoeven heus niet hetzelfde als hij – sterker nog, die topbeloning zou best fors minder kunnen – maar dit is wel heel erg ongelijke waardering van geleverde inspanning.”

Vermindering werkdruk

CNV Vakmensen wil naast een goed loon ook een vermindering van de werkdruk in de vorm van opkomstdagen. “Deze dagen benut het concern onder andere voor training, instructie en opvang van onderbezetting. Shell wijst altijd op de benchmark, maar het aantal opkomstdagen ligt ver boven de benchmark, de druk komt daarvoor wel steeds bij de werknemers te liggen. Training is natuurlijk goed, maar onderbezetting zou je vooral moeten oplossen met een groter personeelsbestand”, aldus Verburg.

Het ultimatum is maandag naar Shell gegaan. Als de concernleiding niet vóór donderdag 20.00 uur in positieve zin reageert, dan sluit bestuurder Verburg acties in Pernis en Moerdijk niet uit. “Uiteraard volgt daarover dan nog technisch overleg, want een chemiebedrijf stilleggen moet uiterst zorgvuldig gebeuren.”

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.