Software om administratieve lasten te verminderen en omzet te verhogen

Dankzij de combinatie van de slimme iPad-kassa (POS) en het softwareplatform Social Petrol INtelligence (SPIN) van Extendas krijgen ondernemers inzicht in het gedrag van de klant en kunnen ze door middel van loyaliteitsprogramma’s trouwe klanten belonen. Directeur Marcel Cauli vertelt meer over dit softwaresysteem, dat in eerste instantie werd ontwikkeld om de administratieve lasten van ondernemers te verlichten.

SPIN bestaat onder meer uit een SPINpos iPad-kassa voor in de tankshop en wasgelegenheid. Tevens bestaat het uit een loyaltysysteem voor trouwe klanten en een real-time koppeling naar het online platform en, waar nodig, het backoffice systeem. Extendas is sinds 2001 actief in de petrolbranche en richt zich sinds enkele jaren ook actief op de carwashsector. “Ons softwaresysteem is geschikt voor alle ondernemers binnen de carwashbranche. Of je nu een groot, middelgroot of klein bedrijf hebt, doet niet ter zake”, verduidelijkt Cauli. “Het systeem is bestemd voor roll-overs, wasstraten en wasboxen. Tevens kan het gekoppeld worden aan alle merken wasinstallaties en allerhande randapparatuur, waaronder kentekenherkenningscamera’s en Payter betaalterminals.”

“Onze taak is om met onze software organisatorische, administratieve en financiële lasten waarmee ondernemers kampen, te verlichten. Zo werken wij bijvoorbeeld conform het Software as a Service (SaaS) en Hardware as a Service (HaaS) principe. Dit houdt in dat onze gebruikers een maandelijks bedrag betalen voor het gebruik van het systeem. Je hoeft dan ook geen dure software te kopen, want je betaalt enkel voor de dienst die je gebruikt”, stelt Cauli.

Banking of Things

Extendas kan ondernemers uit de tank- en carwashsector werk uit handen nemen en hun leven vereenvoudigen, stelt Cauli: “Onze systemen houden onder meer bij wat de piekmomenten waren, wat voor weer het was, welke klanten geweest zijn en welke betaalmethodes gehanteerd werden. Deze gegevens kun je later gebruiken om bijvoorbeeld rapportages te maken of marketingcampagnes op te zetten.”

Het bedrijf houdt de laatste ontwikkelingen op automatiseringsgebied nauwlettend in de gaten. “Internet of Things (IoT) is bijvoorbeeld een ontwikkeling die we op de voet volgen. Middels IoT kun je apparaten ‘intelligent’ maken zodat ze zelfstandig taken kunnen uitvoeren. Daarbij moet je denken aan het automatisch herkennen van de klant en het starten van de wassystemen. In samenwerking met een bekende Nederlandse bank zijn we een stapje verder gegaan en voeren we een pilot uit met een techniek genaamd Banking of Things (BoT). Dit systeem kan bijvoorbeeld zien of er een klant in een wasbox staat en bijhouden hoe lang hij daar was. Na afloop wordt zijn verbruik exact berekend, zodat alleen de gebruiksduur in rekening gebracht wordt. Zo betaalt de klant nooit te veel”, vertelt Cauli.

Loyaliteitsprogramma’s

Het verder uitbreiden en perfectioneren van loyaliteitsprogramma’s is ook een belangrijk speerpunt van het softwarebedrijf. “Met deze programma’s verhoog je de klantbetrokkenheid. Zo kun je bijvoorbeeld speciale acties opzetten. Na tien wasbeurten ontvangt de klant dan bijvoorbeeld een elfde wasbeurt gratis. Je kunt dit programma verder doortrekken. Zo kun je trouwe klanten meer en vaker korting bieden, terwijl je tegelijkertijd de aandacht van mensen die in het verleden je onderneming bezochten, kunt trekken. Door hen een specifieke aanbieding te geven, vergroot je namelijk de kans dat ze terugkomen.”

Voor loyaliteitsprogramma’s of acties kun je ook gebruikmaken van social media. “Zo kun je via Facebook bijvoorbeeld kortingsvouchers ‘uitdelen’ aan gebruikers die aan een bepaald profiel voldoen. Door middel van deze ‘persoonlijke aanbieding’ kun je mensen overhalen om naar jouw wasgelegenheid te gaan”, laat Cauli weten.

Apple

Er is qua hardware voor de kassa bewust gekozen voor iPads, omdat dit systeem zeer laagdrempelig is. “Een iPad kassa is erg gebruiksvriendelijk en vrijwel direct door iedereen te gebruiken. Het is niet voor niets dat deze producten bij miljoenen mensen in trek zijn. Apple geeft ons verder enorm veel technische mogelijkheden die we zoveel mogelijk toepassen in onze oplossingen. Klanten kunnen aan loyaliteitsprogramma’s meedoen of via hun smartphone met een zogenaamde wallet of QR-code betalen. Handig, want nu hoeft de klant nooit meer naar kleingeld te zoeken. Op de stofzuigerpleinen hoef je niet meer met muntjes te werken, deze kunnen we uitrusten met een Payter terminal zodat klanten daar enkel hoeven te ‘tappen’ om met met hun pinpas af te rekenen.”

Een ander voordeel van de gebruikte Apple hardware is dat het relatief goedkoop is. “Je hoeft geen dure apparatuur als PC’s, schermen en allerhande andere systemen aan te schaffen als je met ons in zee gaat. Verder is onze software altijd actueel. Mocht er een nieuwe versie beschikbaar zijn, dan kun je deze kosteloos downloaden vanuit de App Store. De updates worden dan automatisch doorgevoerd. Bijkomend voordeel is dat we hiermee snel producten kunnen vernieuwen.”

Beveiligd datacentrum

Waarin Apple zich ook onderscheidt ten opzichte van andere systemen, is in het aanbod aan accessoires en randapparatuur. “In een carwash moet een iPad schokbestendig en waterdicht zijn. Er zijn verschillende beschermhoezen verkrijgbaar die specifiek voor dit doel zijn ontwikkeld. Zo gebruiken wij speciale iPad cases die normaal worden toegepast op boorplatformen en de maritieme sector. Dit soort accessoires is vaak niet of veel lastiger verkrijgbaar voor andere kassasystemen”, weet Cauli.

De keuze voor iPads, een product van elektronicabedrijf Apple, is bewust genomen. “Systemen van Apple zijn vrijwel onmogelijk te hacken. Overigens slaan we nagenoeg geen gegevens in de iPad Kassa op. Alle data wordt opgeslagen in de cloud. Daarbij worden de gegevens zowel versleuteld verzonden als versleuteld opgeslagen, vanzelfsprekend altijd conform de GDPR regelgeving. De fysieke opslag van de gegevens vindt plaats in een 24/7 beveiligd datacentrum dat ISO 27001 is gecertificeerd.Het gaat hier om een van de hoogste normen op het vlak van databescherming.

Betaalmogelijkheden

Extendas SPIN houdt alle betalingen bij. Er zijn verschillende betaalmogelijkheden beschikbaar in het systeem. “Zo kan er gekozen worden voor een prepaid-systeem dat door de gebruiker zelf bij- of aangevuld kan worden. Het is ook mogelijk om een maandabonnement af te sluiten of te wassen op rekening via een incassosysteem. Mocht afschrijving niet lukken, dan kan de pas of het abonnement geblokkeerd worden. We houden altijd de vinger aan de pols”, besluit Cauli.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Software om administratieve lasten te verminderen en omzet te verhogen | TankPro.nl

Software om administratieve lasten te verminderen en omzet te verhogen

Dankzij de combinatie van de slimme iPad-kassa (POS) en het softwareplatform Social Petrol INtelligence (SPIN) van Extendas krijgen ondernemers inzicht in het gedrag van de klant en kunnen ze door middel van loyaliteitsprogramma’s trouwe klanten belonen. Directeur Marcel Cauli vertelt meer over dit softwaresysteem, dat in eerste instantie werd ontwikkeld om de administratieve lasten van ondernemers te verlichten.

SPIN bestaat onder meer uit een SPINpos iPad-kassa voor in de tankshop en wasgelegenheid. Tevens bestaat het uit een loyaltysysteem voor trouwe klanten en een real-time koppeling naar het online platform en, waar nodig, het backoffice systeem. Extendas is sinds 2001 actief in de petrolbranche en richt zich sinds enkele jaren ook actief op de carwashsector. “Ons softwaresysteem is geschikt voor alle ondernemers binnen de carwashbranche. Of je nu een groot, middelgroot of klein bedrijf hebt, doet niet ter zake”, verduidelijkt Cauli. “Het systeem is bestemd voor roll-overs, wasstraten en wasboxen. Tevens kan het gekoppeld worden aan alle merken wasinstallaties en allerhande randapparatuur, waaronder kentekenherkenningscamera’s en Payter betaalterminals.”

“Onze taak is om met onze software organisatorische, administratieve en financiële lasten waarmee ondernemers kampen, te verlichten. Zo werken wij bijvoorbeeld conform het Software as a Service (SaaS) en Hardware as a Service (HaaS) principe. Dit houdt in dat onze gebruikers een maandelijks bedrag betalen voor het gebruik van het systeem. Je hoeft dan ook geen dure software te kopen, want je betaalt enkel voor de dienst die je gebruikt”, stelt Cauli.

Banking of Things

Extendas kan ondernemers uit de tank- en carwashsector werk uit handen nemen en hun leven vereenvoudigen, stelt Cauli: “Onze systemen houden onder meer bij wat de piekmomenten waren, wat voor weer het was, welke klanten geweest zijn en welke betaalmethodes gehanteerd werden. Deze gegevens kun je later gebruiken om bijvoorbeeld rapportages te maken of marketingcampagnes op te zetten.”

Het bedrijf houdt de laatste ontwikkelingen op automatiseringsgebied nauwlettend in de gaten. “Internet of Things (IoT) is bijvoorbeeld een ontwikkeling die we op de voet volgen. Middels IoT kun je apparaten ‘intelligent’ maken zodat ze zelfstandig taken kunnen uitvoeren. Daarbij moet je denken aan het automatisch herkennen van de klant en het starten van de wassystemen. In samenwerking met een bekende Nederlandse bank zijn we een stapje verder gegaan en voeren we een pilot uit met een techniek genaamd Banking of Things (BoT). Dit systeem kan bijvoorbeeld zien of er een klant in een wasbox staat en bijhouden hoe lang hij daar was. Na afloop wordt zijn verbruik exact berekend, zodat alleen de gebruiksduur in rekening gebracht wordt. Zo betaalt de klant nooit te veel”, vertelt Cauli.

Loyaliteitsprogramma’s

Het verder uitbreiden en perfectioneren van loyaliteitsprogramma’s is ook een belangrijk speerpunt van het softwarebedrijf. “Met deze programma’s verhoog je de klantbetrokkenheid. Zo kun je bijvoorbeeld speciale acties opzetten. Na tien wasbeurten ontvangt de klant dan bijvoorbeeld een elfde wasbeurt gratis. Je kunt dit programma verder doortrekken. Zo kun je trouwe klanten meer en vaker korting bieden, terwijl je tegelijkertijd de aandacht van mensen die in het verleden je onderneming bezochten, kunt trekken. Door hen een specifieke aanbieding te geven, vergroot je namelijk de kans dat ze terugkomen.”

Voor loyaliteitsprogramma’s of acties kun je ook gebruikmaken van social media. “Zo kun je via Facebook bijvoorbeeld kortingsvouchers ‘uitdelen’ aan gebruikers die aan een bepaald profiel voldoen. Door middel van deze ‘persoonlijke aanbieding’ kun je mensen overhalen om naar jouw wasgelegenheid te gaan”, laat Cauli weten.

Apple

Er is qua hardware voor de kassa bewust gekozen voor iPads, omdat dit systeem zeer laagdrempelig is. “Een iPad kassa is erg gebruiksvriendelijk en vrijwel direct door iedereen te gebruiken. Het is niet voor niets dat deze producten bij miljoenen mensen in trek zijn. Apple geeft ons verder enorm veel technische mogelijkheden die we zoveel mogelijk toepassen in onze oplossingen. Klanten kunnen aan loyaliteitsprogramma’s meedoen of via hun smartphone met een zogenaamde wallet of QR-code betalen. Handig, want nu hoeft de klant nooit meer naar kleingeld te zoeken. Op de stofzuigerpleinen hoef je niet meer met muntjes te werken, deze kunnen we uitrusten met een Payter terminal zodat klanten daar enkel hoeven te ‘tappen’ om met met hun pinpas af te rekenen.”

Een ander voordeel van de gebruikte Apple hardware is dat het relatief goedkoop is. “Je hoeft geen dure apparatuur als PC’s, schermen en allerhande andere systemen aan te schaffen als je met ons in zee gaat. Verder is onze software altijd actueel. Mocht er een nieuwe versie beschikbaar zijn, dan kun je deze kosteloos downloaden vanuit de App Store. De updates worden dan automatisch doorgevoerd. Bijkomend voordeel is dat we hiermee snel producten kunnen vernieuwen.”

Beveiligd datacentrum

Waarin Apple zich ook onderscheidt ten opzichte van andere systemen, is in het aanbod aan accessoires en randapparatuur. “In een carwash moet een iPad schokbestendig en waterdicht zijn. Er zijn verschillende beschermhoezen verkrijgbaar die specifiek voor dit doel zijn ontwikkeld. Zo gebruiken wij speciale iPad cases die normaal worden toegepast op boorplatformen en de maritieme sector. Dit soort accessoires is vaak niet of veel lastiger verkrijgbaar voor andere kassasystemen”, weet Cauli.

De keuze voor iPads, een product van elektronicabedrijf Apple, is bewust genomen. “Systemen van Apple zijn vrijwel onmogelijk te hacken. Overigens slaan we nagenoeg geen gegevens in de iPad Kassa op. Alle data wordt opgeslagen in de cloud. Daarbij worden de gegevens zowel versleuteld verzonden als versleuteld opgeslagen, vanzelfsprekend altijd conform de GDPR regelgeving. De fysieke opslag van de gegevens vindt plaats in een 24/7 beveiligd datacentrum dat ISO 27001 is gecertificeerd.Het gaat hier om een van de hoogste normen op het vlak van databescherming.

Betaalmogelijkheden

Extendas SPIN houdt alle betalingen bij. Er zijn verschillende betaalmogelijkheden beschikbaar in het systeem. “Zo kan er gekozen worden voor een prepaid-systeem dat door de gebruiker zelf bij- of aangevuld kan worden. Het is ook mogelijk om een maandabonnement af te sluiten of te wassen op rekening via een incassosysteem. Mocht afschrijving niet lukken, dan kan de pas of het abonnement geblokkeerd worden. We houden altijd de vinger aan de pols”, besluit Cauli.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.