Meer reuring bij je tankstation: voltanken en een wasje draaien

Hoe maak je je tankstation of carwash nog aantrekkelijker? Scherpe tarieven en goede service zijn natuurlijk eerste vereisten, maar er zijn meer opties. Bijvoorbeeld door in samenwerking met andere partijen extra diensten te bieden. Meer reuring op het voorterrein of naast de shop kan helpen om de omzet en de klantenbinding te vergroten, maar misschien ook wel om een hele nieuwe doelgroep aan te boren.

Dat die combinatie werkt, daar is Jelle Kolner van overtuigd. Hij is werkzaam als accountmanager bij
iClean International. Dit bedrijf is vooral bekend als producent van was- en drooginstallaties voor
auto’s, maar levert ook al tien jaar wereldwijd hondenwasstraten. Kolner: “Je genereert extra traffic.
Mensen komen om hun hond te wassen, maar gooien meteen hun tank vol en kopen een broodje.”

De toevoeging van een Dog Wash-machine kan voor de pomphouder een mooie extra inkomstenbron
zijn, meent hij. “Het rendement is ontzettend goed. De gemiddelde machine verdient zichzelf in
anderhalf tot twee jaar terug.” De aanschaf van een iClean Dog Wash ligt tussen de 12.000 euro voor
het basismodel en 21.000 euro voor de grootste en meest luxueuze machine. Het tarief van een
wasbeurt kan een ondernemer zelf instellen, al geldt er wel een adviestarief: 7,50 per 10 minuten.
Huurkoop of lease is ook mogelijk, waarbij een ondernemer op termijn eigenaar wordt van de Dog
Wash-machine.

Vandalismeproof

In Nederland staan inmiddels zo’n tweehonderd van deze hondenwasserettes van iClean, waarvan
ongeveer de helft bij tankstations en wasstraten. De rest is vooral in gebruik bij tuincentra,
dierenspeciaalzaken en -klinieken. Bij de tankstations zijn het nu nog vooral de bemande pompen
waar ze te vinden zijn, maar volgens Kolner zijn ze ook prima geschikt op onbemande locaties. “Ze
zijn vandalisme- en inbraakproof, nagenoeg onderhoudsvrij, en behoeven geen supervisie.” Ook op
de locaties met een shop, is de Dog Wash immers ook na sluitingstijd gewoon beschikbaar.

Veel ruimte hebben de machines niet nodig, het kleinste model is 2 meter breed en 70 centimeter
diep, al adviseert het bedrijf altijd om de wasstraat te voorzien van een ombouw ter beschutting. Zo
blijft het voor klanten ook in de winter comfortabel om hun viervoeters te wassen. De vraag naar de
Dog Wash is groot en het bedrijf verwacht dan ook een flinke afzettoename in de automotive sector.
“We zijn in gesprek met een aantal grote oliemaatschappijen om het concept landelijk uit te rollen. Het
gaat om behoorlijke aantallen”, zegt Kolner. Namen wil hij nog niet kwijt.

Grote textielwasmachines

Ook Prontophot mag zich met zijn textielwasmachines en -drogers verheugen in een groeiende
belangstelling van de tankstation-ondernemers en hun klanten. De machines – ontworpen door
designer Philippe Starck – met een capaciteit van 8 of 18 kilo wasgoed staan inmiddels op zo’n 180
Nederlandse locaties (4000 in Europa). Ze hebben zo’n 6 vierkante meter nodig. Het streven is om het
aantal locaties in Nederland de komende drie jaar uit te breiden tot minimaal 400. Op dit moment zijn
de wasmachines vrijwel uitsluitend te vinden bij tankstations, maar Prontophot wil ze ook bij de grotere
supermarkten gaan plaatsen.

Lees het exclusieve artikel over het creëren van meer reuring bij een carwash of tankstation in TankPro Magazine nummer 5. Zowel iClean Dogwash, Quiosk als Prontophot zijn aanwezig op de Tankstation & Carwash Vakbeurs 2018 in Expo Houten. 

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Meer reuring bij je tankstation: voltanken en een wasje draaien | TankPro.nl

Meer reuring bij je tankstation: voltanken en een wasje draaien

Hoe maak je je tankstation of carwash nog aantrekkelijker? Scherpe tarieven en goede service zijn natuurlijk eerste vereisten, maar er zijn meer opties. Bijvoorbeeld door in samenwerking met andere partijen extra diensten te bieden. Meer reuring op het voorterrein of naast de shop kan helpen om de omzet en de klantenbinding te vergroten, maar misschien ook wel om een hele nieuwe doelgroep aan te boren.

Dat die combinatie werkt, daar is Jelle Kolner van overtuigd. Hij is werkzaam als accountmanager bij
iClean International. Dit bedrijf is vooral bekend als producent van was- en drooginstallaties voor
auto’s, maar levert ook al tien jaar wereldwijd hondenwasstraten. Kolner: “Je genereert extra traffic.
Mensen komen om hun hond te wassen, maar gooien meteen hun tank vol en kopen een broodje.”

De toevoeging van een Dog Wash-machine kan voor de pomphouder een mooie extra inkomstenbron
zijn, meent hij. “Het rendement is ontzettend goed. De gemiddelde machine verdient zichzelf in
anderhalf tot twee jaar terug.” De aanschaf van een iClean Dog Wash ligt tussen de 12.000 euro voor
het basismodel en 21.000 euro voor de grootste en meest luxueuze machine. Het tarief van een
wasbeurt kan een ondernemer zelf instellen, al geldt er wel een adviestarief: 7,50 per 10 minuten.
Huurkoop of lease is ook mogelijk, waarbij een ondernemer op termijn eigenaar wordt van de Dog
Wash-machine.

Vandalismeproof

In Nederland staan inmiddels zo’n tweehonderd van deze hondenwasserettes van iClean, waarvan
ongeveer de helft bij tankstations en wasstraten. De rest is vooral in gebruik bij tuincentra,
dierenspeciaalzaken en -klinieken. Bij de tankstations zijn het nu nog vooral de bemande pompen
waar ze te vinden zijn, maar volgens Kolner zijn ze ook prima geschikt op onbemande locaties. “Ze
zijn vandalisme- en inbraakproof, nagenoeg onderhoudsvrij, en behoeven geen supervisie.” Ook op
de locaties met een shop, is de Dog Wash immers ook na sluitingstijd gewoon beschikbaar.

Veel ruimte hebben de machines niet nodig, het kleinste model is 2 meter breed en 70 centimeter
diep, al adviseert het bedrijf altijd om de wasstraat te voorzien van een ombouw ter beschutting. Zo
blijft het voor klanten ook in de winter comfortabel om hun viervoeters te wassen. De vraag naar de
Dog Wash is groot en het bedrijf verwacht dan ook een flinke afzettoename in de automotive sector.
“We zijn in gesprek met een aantal grote oliemaatschappijen om het concept landelijk uit te rollen. Het
gaat om behoorlijke aantallen”, zegt Kolner. Namen wil hij nog niet kwijt.

Grote textielwasmachines

Ook Prontophot mag zich met zijn textielwasmachines en -drogers verheugen in een groeiende
belangstelling van de tankstation-ondernemers en hun klanten. De machines – ontworpen door
designer Philippe Starck – met een capaciteit van 8 of 18 kilo wasgoed staan inmiddels op zo’n 180
Nederlandse locaties (4000 in Europa). Ze hebben zo’n 6 vierkante meter nodig. Het streven is om het
aantal locaties in Nederland de komende drie jaar uit te breiden tot minimaal 400. Op dit moment zijn
de wasmachines vrijwel uitsluitend te vinden bij tankstations, maar Prontophot wil ze ook bij de grotere
supermarkten gaan plaatsen.

Lees het exclusieve artikel over het creëren van meer reuring bij een carwash of tankstation in TankPro Magazine nummer 5. Zowel iClean Dogwash, Quiosk als Prontophot zijn aanwezig op de Tankstation & Carwash Vakbeurs 2018 in Expo Houten. 

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.