Foto: GinoPress B.V.

Shell: extra onderhoud aan luifels na signaleren van constructiefout

Foto: GinoPress B.V.

Vijftien tankstations van Shell die gebouwd zijn in de jaren tachtig krijgen uit voorzorg extra onderhoud. Dat heeft een woordvoerder van de oliemaatschappij bevestigd. Het gaat om locaties waarvan de luifel een houten constructie heeft. De zaak kwam aan het rollen nadat het dak van een tankstation in het Zeeuwse ‘s-Heer Arendskerke – die nu geëxploiteerd wordt door Total – begin april ‘s nachts instortte. Dat gebeurde door een combinatie van ouderdom, vocht en een te zwakke lijmlaag.

Wie afgelopen tijd door Nederland reed, heeft het ongetwijfeld gezien. Bij een groot aantal tankstations, waaronder verschillende Shell-locaties, vinden op dit moment controle- en onderhoudswerkzaamheden plaats aan de luifel. Een woordvoerder van Shell Nederland bevestigt dat het onderhoud te maken heeft met problemen met de houten constructie van tankstations die gebouwd zijn in de jaren tachtig. “Hoe het probleem in Selnisse is ontstaan, is uiteraard een vraag voor Total. In algemene zin is het probleem met deze constructie dat het hout vochtig kan worden. Dit komt door een constructiefout die je niet kunt zien bij visuele controle.”

Uit voorzorg

Het extra onderhoud staat gepland voor slechts een deel van de locaties, de overige stations zijn veilig bevonden, laat Shell weten. Het totaal aantal tankstations dat met een dergelijke houten constructie is uitgerust, is overigens wel een stuk groter. “Shell heeft in totaal 182 stations met deze houten constructie. Uit voorzorg krijgen vijftien hiervan nu extra onderhoud.” Volgens de woordvoerder kan het probleem ook zijn ontstaan bij andere locaties.

Naar aanleiding van het incident gaat Shell voortaan standaard constructieve inspecties uitvoeren in plaats van visuele inspecties. “Een constructiefout zoals deze, zie je niet bij visuele inspecties.” Het extra onderhoud aan de genoemde vijftien stations loopt tot het einde van het jaar. De woordvoerder laat verder weten dat houten luifels ook in het buitenland zijn gebruikt, maar dat het daarbij om andere constructies gaat. Hout is volgens hem ook niet het probleem. “Het gaat hier om een specifieke constructiefout.”

Combinatie van factoren

Het dak van het Total-tankstation, dat langs de A58 tussen Goes en Middelburg ligt, stortte op dinsdagnacht 3 april rond 02.00 uur in. Er was op het moment dat het gebeurde niemand aanwezig bij het station. Naar aanleiding van het incident werd een uitgebreid onderzoek ingesteld. Daaruit bleek de oorzaak van het instorten van de houten constructie te liggen in een combinatie van ouderdom, vocht en een te zwakke lijmlaag. De luifel van de locatie in Zeeland stond er volgens Total al toen de maatschappij het tankstation 15 jaar geleden overnam. Tijdens controles werden door de jaren heen geen problemen gesignaleerd.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Shell: extra onderhoud aan luifels na signaleren van constructiefout | TankPro.nl
Foto: GinoPress B.V.

Shell: extra onderhoud aan luifels na signaleren van constructiefout

Foto: GinoPress B.V.

Vijftien tankstations van Shell die gebouwd zijn in de jaren tachtig krijgen uit voorzorg extra onderhoud. Dat heeft een woordvoerder van de oliemaatschappij bevestigd. Het gaat om locaties waarvan de luifel een houten constructie heeft. De zaak kwam aan het rollen nadat het dak van een tankstation in het Zeeuwse ‘s-Heer Arendskerke – die nu geëxploiteerd wordt door Total – begin april ‘s nachts instortte. Dat gebeurde door een combinatie van ouderdom, vocht en een te zwakke lijmlaag.

Wie afgelopen tijd door Nederland reed, heeft het ongetwijfeld gezien. Bij een groot aantal tankstations, waaronder verschillende Shell-locaties, vinden op dit moment controle- en onderhoudswerkzaamheden plaats aan de luifel. Een woordvoerder van Shell Nederland bevestigt dat het onderhoud te maken heeft met problemen met de houten constructie van tankstations die gebouwd zijn in de jaren tachtig. “Hoe het probleem in Selnisse is ontstaan, is uiteraard een vraag voor Total. In algemene zin is het probleem met deze constructie dat het hout vochtig kan worden. Dit komt door een constructiefout die je niet kunt zien bij visuele controle.”

Uit voorzorg

Het extra onderhoud staat gepland voor slechts een deel van de locaties, de overige stations zijn veilig bevonden, laat Shell weten. Het totaal aantal tankstations dat met een dergelijke houten constructie is uitgerust, is overigens wel een stuk groter. “Shell heeft in totaal 182 stations met deze houten constructie. Uit voorzorg krijgen vijftien hiervan nu extra onderhoud.” Volgens de woordvoerder kan het probleem ook zijn ontstaan bij andere locaties.

Naar aanleiding van het incident gaat Shell voortaan standaard constructieve inspecties uitvoeren in plaats van visuele inspecties. “Een constructiefout zoals deze, zie je niet bij visuele inspecties.” Het extra onderhoud aan de genoemde vijftien stations loopt tot het einde van het jaar. De woordvoerder laat verder weten dat houten luifels ook in het buitenland zijn gebruikt, maar dat het daarbij om andere constructies gaat. Hout is volgens hem ook niet het probleem. “Het gaat hier om een specifieke constructiefout.”

Combinatie van factoren

Het dak van het Total-tankstation, dat langs de A58 tussen Goes en Middelburg ligt, stortte op dinsdagnacht 3 april rond 02.00 uur in. Er was op het moment dat het gebeurde niemand aanwezig bij het station. Naar aanleiding van het incident werd een uitgebreid onderzoek ingesteld. Daaruit bleek de oorzaak van het instorten van de houten constructie te liggen in een combinatie van ouderdom, vocht en een te zwakke lijmlaag. De luifel van de locatie in Zeeland stond er volgens Total al toen de maatschappij het tankstation 15 jaar geleden overnam. Tijdens controles werden door de jaren heen geen problemen gesignaleerd.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.