‘Slimme verlichting is een must voor tankstation van de toekomst’

Tankstation-ondernemers moeten hun ogen niet sluiten voor nieuwe technologieën. Want wie slim omspringt met data en sensoren, kan daar namelijk nu al de vruchten van plukken. Het kan voor de toekomst zelfs het verschil maken tussen winst of verlies. Dat voorspelt Jeannot Bruggeling van Bever Innovations. Met intelligente verlichting helpt het Zeeuwse bedrijf tankstation-ondernemers om hun verbruik fors terug te dringen, het gevoel van veiligheid op het terrein te vergroten en de klant nog beter te bedienen. 

Goede verlichting is van groot belang voor elk tankstation, niet alleen voor de klant maar zeker ook voor de ondernemer zelf. Bever Innovations, marktleider op het gebied van intelligente LED-verlichting voor tankstations, levert de lampen ook in combinatie met slimme technologie. Het bedrijf is wereldwijd vertegenwoordigd en levert verlichting in meer dan zeventig landen. Vrijwel alle grote spelers, waaronder Shell, BP, Total en Q8, maken deel uit van hun klantenbestand.

“Wij hebben onze eigen EOS Technologie ontwikkeld op basis van The Internet of Things”, vertelt Bruggeling. “Op deze manier kunnen alle lampen, maar ook andere apparaten, materialen en processen draadloos en veilig met elkaar communiceren en eenvoudig beheerd worden. De EOS Technologie werkt gewoon met onze normale verlichting. Daardoor is het op heel veel locaties toe te passen.”

Besparing en veiligheid

Het beheren gaat via de Android-app EOS Manager of op afstand via EOS Connected. Dat samenspel levert volop voordelen op uit oogpunt van energieverbruik en duurzaamheid. “Je kunt daardoor de instellingen van de LED-producten eenvoudig aanpassen aan je eigen station en de daarbij behorende wensen. Zodra een klant het terrein komt oprijden, kan de verlichting bijvoorbeeld feller gaan branden. Stopt een bezoeker daadwerkelijk bij de pomp en pakt hij of zij de slang, dan kunnen de lampen nog wat harder gaan branden. Is de klant klaar, dan kunnen de lampen weer langzaam gedimd worden.”

Door het aanpassen van luifel-, terrein- en shopverlichting kan een aanzienlijke energiebesparing gerealiseerd worden. Want waarom zou je lampen laten branden op momenten en op plekken waar dat niet nodig is? “Dat heeft weer een positieve invloed op de levensduur van de verlichting. Die neemt namelijk flink af als de LED-lampen voortdurend maximaal branden.”

Ook voor het gevoel van veiligheid is een goede verlichting van groot belang. “Met de opkomst van het aantal onbemande locaties is ook dat een hot item.” Dat zal komende jaren alleen nog maar meer worden, denkt Bruggeling. “Het aantal shops neemt af en het voorterrein wordt steeds vaker op afstand in de gaten gehouden. Door de verlichting slim in te zetten, zorg je ervoor dat klanten zich ook op minder drukke momenten – bijvoorbeeld na zonsondergang – honderd procent veilig voelen op het terrein.”

(De tekst gaat verder onder de foto)

Doordat de verlichting draadloos communiceert met bijvoorbeeld POS- (computergestuurd kasregister red.,), beveiligings- en brandsystemen, kan er ook ingespeeld worden op calamiteiten. Alle apparaten kunnen onderling communiceren door middel van de sensoren die in de producten zitten. Denk aan bewegingssensoren, temperatuursensoren of lichtsensoren. “Bijvoorbeeld als ongenode gasten op het voorterrein zijn of als iemand wegrijdt zonder te betalen. De verlichting gaat dan op maximaal vermogen branden en de ingebouwde bewegingssensoren kunnen vervolgens het beveiligingssysteem activeren.” Ook als een lamp uitvalt, wordt dat direct geregistreerd. “De opdracht om het defect te repareren, wordt dan ook automatisch verstuurd. Daar heb je zelf geen omkijken meer naar.”

Beleving

“Je moet van tanken een echte ervaring maken om toekomstbestendig te zijn”, vindt Bruggeling. “Denk bijvoorbeeld aan een combinatie met de kentekenherkenning van BigBrother. Maak tanken persoonlijk. Je zou de kleur van de verlichting kunnen afstemmen op de voorkeur van de klant of op het soort brandstof dat je tankt.” Wellicht is het zelfs een idee om de muziek aan te passen aan de klant of de auto die het terrein oprijdt? “Wie weet! De intelligente lamp biedt volop mogelijkheden.”

Bruggeling is continu op zoek naar ondernemers die mee willen helpen innoveren. “Voor veel ondernemers is het nieuw. Dat is iets wij nog steeds tegenaan lopen. De petrolwereld is redelijk conservatief. Iets nieuws doen is natuurlijk sowieso altijd spannend.” Het gaat volgens Bruggeling om ‘light as a service’. “Dat is een andere benadering, die in een relatief traditionele wereld als de tankstationbranche nog niet overal valt. Maar neem van mij aan: alle grote oliemaatschappijen zijn op dit moment bezig met het genereren van data. Wat wordt ‘the next step?’ Hoe kun je nog beter gebruikmaken van alle beschikbare technologie? En hoe kun je al die data zo optimaal mogelijk gebruiken op je tankstation en er de vruchten van plukken?”

Durven innoveren

Juist in een wereld die volop verandert, moet je je ogen niet sluiten voor technologische ontwikkelingen, vindt Bruggeling. “Tanken is voor de meeste mensen geen hobby, maar een noodzakelijk kwaad. Je moet er dus voor zorgen dat het bezoek aan een tankstation zo prettig mogelijk verloopt en dat de klant speciaal naar jouw station komt. Nieuwe toepassingen en technieken kunnen daar uitstekend bij helpen, helemaal als het aantal klanten in de toekomst terugloopt en de vraag van de klant verandert.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Slimme verlichting is een must voor tankstation van de toekomst’ | TankPro.nl

‘Slimme verlichting is een must voor tankstation van de toekomst’

Tankstation-ondernemers moeten hun ogen niet sluiten voor nieuwe technologieën. Want wie slim omspringt met data en sensoren, kan daar namelijk nu al de vruchten van plukken. Het kan voor de toekomst zelfs het verschil maken tussen winst of verlies. Dat voorspelt Jeannot Bruggeling van Bever Innovations. Met intelligente verlichting helpt het Zeeuwse bedrijf tankstation-ondernemers om hun verbruik fors terug te dringen, het gevoel van veiligheid op het terrein te vergroten en de klant nog beter te bedienen. 

Goede verlichting is van groot belang voor elk tankstation, niet alleen voor de klant maar zeker ook voor de ondernemer zelf. Bever Innovations, marktleider op het gebied van intelligente LED-verlichting voor tankstations, levert de lampen ook in combinatie met slimme technologie. Het bedrijf is wereldwijd vertegenwoordigd en levert verlichting in meer dan zeventig landen. Vrijwel alle grote spelers, waaronder Shell, BP, Total en Q8, maken deel uit van hun klantenbestand.

“Wij hebben onze eigen EOS Technologie ontwikkeld op basis van The Internet of Things”, vertelt Bruggeling. “Op deze manier kunnen alle lampen, maar ook andere apparaten, materialen en processen draadloos en veilig met elkaar communiceren en eenvoudig beheerd worden. De EOS Technologie werkt gewoon met onze normale verlichting. Daardoor is het op heel veel locaties toe te passen.”

Besparing en veiligheid

Het beheren gaat via de Android-app EOS Manager of op afstand via EOS Connected. Dat samenspel levert volop voordelen op uit oogpunt van energieverbruik en duurzaamheid. “Je kunt daardoor de instellingen van de LED-producten eenvoudig aanpassen aan je eigen station en de daarbij behorende wensen. Zodra een klant het terrein komt oprijden, kan de verlichting bijvoorbeeld feller gaan branden. Stopt een bezoeker daadwerkelijk bij de pomp en pakt hij of zij de slang, dan kunnen de lampen nog wat harder gaan branden. Is de klant klaar, dan kunnen de lampen weer langzaam gedimd worden.”

Door het aanpassen van luifel-, terrein- en shopverlichting kan een aanzienlijke energiebesparing gerealiseerd worden. Want waarom zou je lampen laten branden op momenten en op plekken waar dat niet nodig is? “Dat heeft weer een positieve invloed op de levensduur van de verlichting. Die neemt namelijk flink af als de LED-lampen voortdurend maximaal branden.”

Ook voor het gevoel van veiligheid is een goede verlichting van groot belang. “Met de opkomst van het aantal onbemande locaties is ook dat een hot item.” Dat zal komende jaren alleen nog maar meer worden, denkt Bruggeling. “Het aantal shops neemt af en het voorterrein wordt steeds vaker op afstand in de gaten gehouden. Door de verlichting slim in te zetten, zorg je ervoor dat klanten zich ook op minder drukke momenten – bijvoorbeeld na zonsondergang – honderd procent veilig voelen op het terrein.”

(De tekst gaat verder onder de foto)

Doordat de verlichting draadloos communiceert met bijvoorbeeld POS- (computergestuurd kasregister red.,), beveiligings- en brandsystemen, kan er ook ingespeeld worden op calamiteiten. Alle apparaten kunnen onderling communiceren door middel van de sensoren die in de producten zitten. Denk aan bewegingssensoren, temperatuursensoren of lichtsensoren. “Bijvoorbeeld als ongenode gasten op het voorterrein zijn of als iemand wegrijdt zonder te betalen. De verlichting gaat dan op maximaal vermogen branden en de ingebouwde bewegingssensoren kunnen vervolgens het beveiligingssysteem activeren.” Ook als een lamp uitvalt, wordt dat direct geregistreerd. “De opdracht om het defect te repareren, wordt dan ook automatisch verstuurd. Daar heb je zelf geen omkijken meer naar.”

Beleving

“Je moet van tanken een echte ervaring maken om toekomstbestendig te zijn”, vindt Bruggeling. “Denk bijvoorbeeld aan een combinatie met de kentekenherkenning van BigBrother. Maak tanken persoonlijk. Je zou de kleur van de verlichting kunnen afstemmen op de voorkeur van de klant of op het soort brandstof dat je tankt.” Wellicht is het zelfs een idee om de muziek aan te passen aan de klant of de auto die het terrein oprijdt? “Wie weet! De intelligente lamp biedt volop mogelijkheden.”

Bruggeling is continu op zoek naar ondernemers die mee willen helpen innoveren. “Voor veel ondernemers is het nieuw. Dat is iets wij nog steeds tegenaan lopen. De petrolwereld is redelijk conservatief. Iets nieuws doen is natuurlijk sowieso altijd spannend.” Het gaat volgens Bruggeling om ‘light as a service’. “Dat is een andere benadering, die in een relatief traditionele wereld als de tankstationbranche nog niet overal valt. Maar neem van mij aan: alle grote oliemaatschappijen zijn op dit moment bezig met het genereren van data. Wat wordt ‘the next step?’ Hoe kun je nog beter gebruikmaken van alle beschikbare technologie? En hoe kun je al die data zo optimaal mogelijk gebruiken op je tankstation en er de vruchten van plukken?”

Durven innoveren

Juist in een wereld die volop verandert, moet je je ogen niet sluiten voor technologische ontwikkelingen, vindt Bruggeling. “Tanken is voor de meeste mensen geen hobby, maar een noodzakelijk kwaad. Je moet er dus voor zorgen dat het bezoek aan een tankstation zo prettig mogelijk verloopt en dat de klant speciaal naar jouw station komt. Nieuwe toepassingen en technieken kunnen daar uitstekend bij helpen, helemaal als het aantal klanten in de toekomst terugloopt en de vraag van de klant verandert.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.