Vliegende start voor Klik Exploitaties met runnen van 22 tankshops

Toen Tamoil begin 2017 besloot om het achterterrein van vijftien tankstations uit handen te geven, zag ondernemer Jappie Buijk zijn kans schoon. De voormalig medewerker van Tamoil besloot om de exploitatie van al deze shops in één klap over te nemen. En daar bleef het niet bij. Met zijn onderneming Klik Exploitaties wist hij afgelopen tijd nog eens zes nieuwe shoplocaties binnen te slepen, waaronder vier BrandOil-locaties en een BP-tankstation. “Binnenkort komt er nog een tankstation in het oosten van het land bij”, vertelt hij.

“Tamoil heeft ons de mogelijkheid geboden om de shops naar een hoger niveau te tillen. Dit initiatief hebben wij opgepakt en in nauwe samenwerking met AB Interieurbouw, Lekkerland Nederland en Tamoil Nederland zijn we enkele maanden geleden tot het nieuwe Klik-concept gekomen.” Dit concept is volgens Buijk gericht op het behalen van meer food- en bakery-omzet, waarbij de shops vooral rust, gezelligheid en warmte uitstralen.

Het eerste tankstation dat is ingericht met het Klik-shopconcept staat in Roosendaal. Het gaat om Shell Tankstation De Tolberg. De andere locaties die zijn overgenomen dragen de kleuren van Tamoil, Shell, BP, BrandOil en Esso. De locatie aan de Vijfhuizenberg 211 is eind 2016 omgezet van Tamoil naar Shell en valt nog altijd onder de Tamoil Groep. Het tankstation telt zes opstelplaatsen, een roll-over en vier wasboxen. “Komende vrijdag vieren we de lancering van ons nieuwe Klik-concept en de heropening van dit station in Roosendaal met een open dag.”

Onafhankelijk van voorterrein

Het bedrijf wil vooral een concept neerzetten dat voorbereid is op de toekomst. De exploitatie van het voorterrein is niet in handen van Klik Exploitaties, afrekenen van brandstof kan overigens wel gewoon binnen gebeuren. “Onze visie is dat een shop zichzelf moet kunnen redden en onafhankelijk van het voorterrein moet kunnen overleven. Ook als klanten straks niet meer langskomen voor benzine en diesel, moet er een goede boterham verdiend worden. En wat te denken van tabak? Wat gaat daar op lange termijn mee gebeuren? Met ons nieuwe concept willen we inspelen op de veranderende markt.”

Op de locatie in Roosendaal werden eerder al de techniek en uitstraling van de wasboxen volledig vernieuwd. “Naast deze nieuwste techniek kunnen klanten hier buiten cash ook contactloos betalen. Afgelopen tijd is de shop in Roosendaal helemaal onder handen genomen en uitgevoerd in ons Klik-concept. In twee weken tijd is er een ware metamorfose gerealiseerd.” En daar blijft het niet bij, vertelt Buijk. “In 2018 zullen er nog minimaal drie shops in het nieuwe concept worden omgezet. Het gaat om Tamoil De Goffert in Nijmegen. Die locatie is inmiddels ook bijna omgebouwd. Daarna volgen Esso Allesco in Klazienaveen en Tamoil De Kissel in Heerlen.”

(De tekst gaat verder onder de foto)

Het concept zal op termijn op zoveel mogelijk Klik-locaties worden toegepast. “We werken overal met dezelfde materialen en kleuren, waarbij alles wordt vervangen en vernieuwd. Van vloeren tot verlichting en van koelingen tot balies.” De focus ligt vooral op goede koffie en een verse lunch, vertelt Buijk. “Het aanbod is vooral gericht op verse broodjes, afbakproducten en een groot aantal verschillende soorten koffie. We bieden natuurlijk ook nog steeds andere producten aan zoals rolletjes kauwgom, drinken of chocolade, maar dat aanbod is compacter. Daardoor houden we meer ruimte over voor onze verse producten en voor zitplekken. We maken daarbij een klein onderscheid tussen shops met een full bakery en shops met afbakproducten en voorgesmeerde verse broodjes in een beperkter aanbod. Dit is afhankelijk van de mogelijkheden en de ruimte die de locatie biedt.”

Ervaring in de branche

Buijk werkte 25 jaar in de branche voor hij besloot om voor zichzelf te beginnen “Ik was onder meer jarenlang werkzaam als vertegenwoordiger bij Tamoil en ken de wereld dan ook goed. Toen het aanbod voorbijkwam hoefde ik niet lang na te denken. Afgelopen tijd ben ik heel goed door Tamoil geholpen. Hun core business is brandstof verkopen, wij leggen nu de focus op de shop. Dat is een goede samenwerking.”

Vooral tankstations met een shop in oude stijl zijn interessant, vertelt hij. “Ondernemers weten niet altijd hoe ze moeten inspelen op de toekomst. Of wat juist wel of niet werkt. De wereld verandert, maar hoe speel je daarop in? Wij hebben inmiddels een mooi concept klaarstaan, waarmee we op vrijwel alle locaties uit de voeten kunnen. Dat biedt heel wat voordelen.”

De groeiambities van Buijk zijn groot. Maar daarin schuilt ook een gevaar. “We zijn afgelopen jaar natuurlijk uit de startblokken geschoten. We begonnen direct met vijftien locaties. Daar kwamen onlangs de vier BrandOil-locaties van VARO Energy bij. Vanaf 1 februari volgt BP Vismale in Den Bosch en binnenkort maken we nog een nieuwe locatie in het oosten van het land bekend. Er lopen op dit moment een aantal gesprekken voor nog meer locaties. Als er mooie kansen voorbijkomen, grijpen we die uiteraard met beide handen aan. Maar het is absoluut geen noodzaak op dit moment.”

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.