BP vervangt vloeistofdichte vloer door nieuwe prefabvloer van AnteaGroup

BP heeft op zijn snelwegstation Sandelingen-West bij Hendrik-Ido-Ambacht een nieuwe vloeistofdichte vloer laten plaatsen. Opvallend aan deze betonvloer is dat hij elders is gemaakt, voorafgaand aan de plaatsing. Na de fabricage is de vloer in zijn geheel naar het station verplaatst en vervolgens daar meteen op de juiste plek neergelegd. Deze werkwijze is ontwikkeld door PIP (Projects in Prefab) in samenwerking met de afdeling Milieurealisatie van ingenieurs- en adviesbureau AnteaGroup. Voordeel van deze methode is dat het tankstationbedrijven veel tijd en geld bespaart. De betreffende locatie hoeft namelijk minder lang gesloten te blijven en er zijn minder handelingen noodzakelijk.

Het station Sandelingen-West (zie foto) maakt sinds enkele jaren onderdeel uit van het BP-netwerk. Deze vestiging ligt aan de A16. “De vloer was aan vervanging toe, omdat deze op sommige plekken aan het verzakken was”, zegt projectmanager Edwin Kleinsmit van AnteaGroup. “Dat is niet goed voor de klanten en ook niet goed uit milieu- en veiligheidsoogpunt.”

Hetzelfde probleem

“Je kunt ervoor kiezen om precies dezelfde vloer aan te leggen, maar dan heb je over een aantal jaren weer hetzelfde probleem. Het is dan beter om een constructie weg te leggen die de verzakking juist voorkomt. Naast het aanleggen van de nieuwe vloeistofdichte vloer is tevens de gehele fundatie vervangen door een lichtgewicht constructie om verzakkingen in de toekomst te voorkomen. Wij hebben de opdracht gekregen om dat uit te voeren bij dit station.”

AnteaGroup besloot om de vloer niet ter plekke te storten, zoals vaak gebeurt, maar om hem elders te fabriceren en vervolgens te verplaatsen. “Als je een betonvloer ter plekke stort, moet je deze zo’n drie weken laten liggen, voordat er iets overheen mag”, vertelt  Arjen Verhagen, senior projectmanager bij AnteaGroup. “Daardoor is je station langer dicht dan noodzakelijk.”

Onderhoud

Bij deze, relatief nieuwe manier van werken kunnen dezelfde dag al mensen over de vloer lopen. Dat bespaart een hoop tijd voor het station. “Je kunt feitelijk binnen een week de oude vloer eruit halen en de nieuwe vloer erin leggen. Daarnaast biedt het voordelen op onderhoudsgebied. Je kunt de platen relatief gemakkelijk oppakken, eronder iets in orde maken, bijvoorbeeld om een kabel te vervangen, en vervolgens de platen weer terugleggen op zijn plek”, aldus Verhagen.

Hoewel het bij Sandelingen-West gaat om een snelweglocatie, is deze toepassing geschikt voor elk type tankstation, zowel groot als klein. “Voor die laatste groep is het misschien nog wel belangrijker. Die willen het liefste helemaal de deuren niet sluiten. Zij moeten het vaak hebben van vaste klanten. Als deze klanten eenmaal een ander station hebben gevonden dat ze bevalt, zie je ze misschien niet meer terug. Zeker in die gevallen is extra haast geboden. Dat kunnen wij verzorgen.”

AnteaGroup is exposant op de Tankstation Vakbeurs, die plaatsvindt op dinsdag 14 november in Expo Houten. Bezoek hun stand en kom alles te weten over de prefabvloeren en over hun andere activiteiten. Bekijk het aanbod van exposanten op www.tankstationvakbeurs.nl/vakbeurs/, of registreer meteen voor de Tankstation Vakbeurs via www.tankstationvakbeurs.nl/registratie/.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is de vaste redacteur voor vakblad TankPro en schrijft ook regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.