AVIA start met mobiel betalen aan de pomp

Automobilisten kunnen bij AVIA binnenkort brandstof betalen met hun mobiele telefoon. De tankstationformule heeft hiertoe een deal gesloten met de betaal-app MyOrder. Vanaf maart wordt de nieuwe afrekenmethode toegepast op honderdvijftig onbemande locaties in Nederland. Daarmee is AVIA de tweede formule die deze betalingsvorm mogelijk maakt. Tamoil had vorig jaar de primeur. MyOrder geeft aan in gesprek te zijn met nog meer oliemaatschappijen.

Klanten die gebruik willen maken van de nieuwe betaaldienst, moeten eerst de app downloaden op hun smartphone. Deze bepaalt de locatie van de gebruiker, waardoor het dichtstbijzijnde tankstation bovenaan in de lijst komt te staan. De gebruiker selecteert vervolgens het pompnummer, het gewenste tankbedrag en betaalt daarna direct in de app. Betalen kan met iDeal, Paypal, creditcard of met de MyOrder SmartWallet. Daarnaast hebben klanten inzicht in waar en hoeveel er is getankt.

Extra korting

‘Mobiel Tanken’, zoals beide bedrijven het noemen, is mogelijk vanaf volgende maand. Ter introductie krijgen gebruikers tijdelijk tien cent extra korting per liter, dus bovenop de pompkorting. Deze afrekenmethode is mogelijk bij honderdvijftig onbemande tankstations en wordt de maanden daarna verder uitgerold naar de andere vestigingen van AVIA.

“Wij willen het meest klantvriendelijke tankstation zijn. Daarom proberen we iedere tankbeurt een stukje aangenamer te maken”, aldus managing director Geert Kuipers van AVIA Nederland. “Door service en gemak te bieden, dragen we bij aan een aangename reis. Mobiel Tanken sluit hier perfect op aan.”

De tankstationformule is al langer bezig met nieuwe afrekenmethodes. Zo werd eind september bij een locatie in Soest het contactloos betalen toegepast. In de maanden daarop is de nieuwe techniek uitgerold naar het gehele netwerk van ruim driehonderd bemande en onbemande vestigingen. Ook andere petrolbedrijven hebben stappen gezet op dit gebied, onder meer BP, Texaco en Total.

Klanten leren kennen

MyOrder is een betaal-app van de Rabobank. Gebruikers kunnen voor diverse transacties gebruikmaken van de applicatie. Zo is er een samenwerking met bioscopen, parkeergelegenheden en horecabedrijven. Ook kan de app worden gebruikt bij diverse carwash-locaties.

Met de techniek van MyOrder kunnen bedrijven meer leren over hun klanten. Vooral exploitanten van onbemande stations weten vaak weinig over hun bezoekers. Door meer kennis te vergaren, kunnen tankstationbedrijven hun marketing doeltreffender inzetten en de consument aan zich binden.

De verwachting is dat betalen met de mobiele telefoon de komende jaren fors zal groeien in de Europese Unie. Het onderzoeksbureau Forrester verwacht dat de omvang van mobiele transacties is gestegen van 49 miljard euro nu, naar 139 miljard euro over vier jaar. Belangrijke oorzaak van deze groei is de wens van consumenten om op deze manier te betalen.

Lees ook: Tamoil rolt brandstof betalen aan de pomp uit naar alle stations

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.