Goed advies bespaart tankstation-ondernemers veel ellende

Gedegen advies van een specialist kan een tankstation-ondernemer veel geld en veel ellende besparen. Onderhandelen over contracten, zoeken naar de juiste huurder of het doen van een gedegen stationsanalyse zijn zaken waar velen in de branche vroeg of laat mee te maken krijgen. Het bureau Tankstation Advies van branchekenner Peter Waterham helpt ondernemers en maatschappijen bij het maken van de juiste keuze in deze en andere situaties.

”De markt heeft meer advies nodig”, zegt Waterham (foto). ”Als je een station wilt verhuren of verkopen, zijn er veel partijen die kunnen informeren of er geïnteresseerden zijn voor je station. Maar het is belangrijker om eerst een goed locatie-onderzoek te doen en aan de hand daarvan te bepalen wat de beste formule zou zijn op je locatie. En dán pas de markt op gaan. Daardoor koppel je het juiste merk aan de juiste locatie en dat is precies waarin wij ons onderscheiden.”

Huurcontracten

”Ook staan we ondernemers bij als ze huurcontracten afsluiten. In een aantal gevallen zie je dat bij het einde van het contract vervelende situaties ontstaan. Vaak komt dit doordat bij het afsluiten van de overeenkomst bepaalde afspraken niet goed zijn opgenomen. Het afsluiten van een goed huurcontract is dan ook een lastige materie waar je specialisten voor nodig hebt. Die specialisatie hebben wij in huis en bij het aflopen van een contract wil ik dat de ondernemer nog steeds tevreden is met ons advies.”

Nu hebben ondernemers de kans om hun kennis te vergroten en een adviseur naast zich te hebben, die opkomt voor zijn belangen en die zorgt voor een onafhankelijk advies. Hierdoor creëren ondernemers een voorsprong qua kennis en ervaring ten opzichte van de oliemaatschappij.

Tankstationmarkt

Waterham werkt al ruim 25 jaar in de tankstationmarkt. Hij begon bij het inmiddels verdwenen Snijders Olie, waar hij verantwoordelijk was voor de retailtak, met ruim zestig tankstations. Daarna was hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van het Tinq-concept, dat begin deze eeuw door Shell in de markt is gezet.

Toen de Tinq-stations werden overgenomen door Enviem, is hij meegegaan en werkte aan de verdere uitrol van de formule. Tevens werd hij mede-verantwoordelijk voor de (acquisitie van) Gulf-locaties, voor het vastgoed en voor de juridische zaken bij moedermaatschappij Enviem.

Maatschappij

”Daardoor heb ik veel kennis opgedaan over rechtszaken en ook over contractonderhandelingen tussen maatschappij en ondernemer. Tankstation Advies kan dan ook goed meedenken met de exploitant of maatschappij, omdat we weten wat er komt kijken bij het goed exploiteren, verhuren en verkopen van je station.”

Het adviesbureau richt zich niet alleen op tankstationbedrijven, maar ook op andere partijen, bijvoorbeeld gemeenten. ”We kunnen overheden adviseren als ze een visie willen vormen over het tankstationbeleid in hun gemeente. Je ziet dat deze stukken in sommige gevallen niet meer echt up-to-date zijn.”

Brandstofmarkt

”De brandstofmarkt is de laatste jaren ingrijpend veranderd. Zo zijn de marges op brandstof fors lager geworden, is de productmix gewijzigd en worden er minder liters verkocht. Dit kan gevolgen hebben voor gemeentes en hun beleid op het gebied van tankstations. Het is belangrijk om daar als overheid aandacht aan te geven.”

”Ook kunnen we bijvoorbeeld rechters bij staan in hun oordeel in een bepaalde zaak. Je ziet veel rechtszaken omtrent huur(prijs)aanpassing. Dan heb je veel branchekennis nodig om een goed afgewogen oordeel te kunnen geven. Daar kan Tankstation Advies een belangrijke rol in spelen.”

Tevens is het bedrijf een samenwerking aangegaan met Eenzet Carwash voor de introductie voor het (on)bemande wasconcept Fuelwash. Hierin maakt de leverancier van wasinstallaties onder meer gebruik van de kennis en ervaring van Tankstation Advies op het gebied van tankstations.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is hoofdredacteur van TankPro Magazine en volgt de petrolbranche al vele jaren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.