Detailhandel Nederland wil compensatie voor storingen in betalingsverkeer

Bedrijven moeten in de toekomst worden gecompenseerd bij een storing in het systeem voor betalingsverkeer. Dat zegt brancheorganisatie Detailhandel Nederland. Ze reageert hiermee op een besluit van het Belgische Worldonline dat ondernemers bij de zuiderburen een vergoeding heeft aangeboden. Dit vanwege een storing vlak voor de feestdagen, waardoor klanten in België twee uur lang niet konden pinnen.

Als compensatie voor de geleden schade neemt Worldonline, de veroorzaker van de storing, verschillende maatregelen. Alle kleine Belgische winkeliers krijgen een jaar lang gratis toegang tot het back-upsysteem voor pintransacties Tina. Hierdoor kan de klant tijdens een storing toch gewoon pinnen in de winkel. Daarnaast zijn de transactiekosten voor winkeliers op de zaterdag voor Kerst de komende twee jaar gratis. Ook neemt het bedrijf achter de schermen maatregelen, waardoor storingen zich in de toekomst minder snel voor doen.

Transactie

Detailhandel Nederland juicht deze positieve houding van de Belgische financiële sector toe. De winkeliers zien hierin een voorbeeld voor het Nederlandse betalingsverkeer, dat de afgelopen maand weer fors te kampen had met storingen.

Secretaris Betalingsverkeer Tom Ponjee van Detailhandel Nederland denkt dat ons land een voorbeeld kan nemen aan de situatie in België. “Een back-upsysteem voor pinbetalingen is al lang een wens van de Nederlandse winkeliers. Daarnaast is het een goede zaak dat de veroorzaker van de storingen zich moreel verplicht voelde om maatregelen te nemen.”

Betalingsverkeer

In Nederland doen zich regelmatig storingen voor met Pin-, iDEAL- en internetbetalingen. Begin maart waren het er zelfs vier keer meer dan normaal. In het afgelopen jaar leidde dit tot grote maatschappelijke discussie. Detailhandel Nederland kaart daarom dit Belgische voorbeeld aan in het eerstvolgende Maatschappelijke Overleg Betalingsverkeer, waarin gesproken wordt over de robuustheid van het Nederlandse betalingsverkeer.

Lees ook: Branche en banken eensgezind over betalingsverkeer

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Detailhandel Nederland wil compensatie voor storingen in betalingsverkeer | TankPro.nl

Detailhandel Nederland wil compensatie voor storingen in betalingsverkeer

Bedrijven moeten in de toekomst worden gecompenseerd bij een storing in het systeem voor betalingsverkeer. Dat zegt brancheorganisatie Detailhandel Nederland. Ze reageert hiermee op een besluit van het Belgische Worldonline dat ondernemers bij de zuiderburen een vergoeding heeft aangeboden. Dit vanwege een storing vlak voor de feestdagen, waardoor klanten in België twee uur lang niet konden pinnen.

Als compensatie voor de geleden schade neemt Worldonline, de veroorzaker van de storing, verschillende maatregelen. Alle kleine Belgische winkeliers krijgen een jaar lang gratis toegang tot het back-upsysteem voor pintransacties Tina. Hierdoor kan de klant tijdens een storing toch gewoon pinnen in de winkel. Daarnaast zijn de transactiekosten voor winkeliers op de zaterdag voor Kerst de komende twee jaar gratis. Ook neemt het bedrijf achter de schermen maatregelen, waardoor storingen zich in de toekomst minder snel voor doen.

Transactie

Detailhandel Nederland juicht deze positieve houding van de Belgische financiële sector toe. De winkeliers zien hierin een voorbeeld voor het Nederlandse betalingsverkeer, dat de afgelopen maand weer fors te kampen had met storingen.

Secretaris Betalingsverkeer Tom Ponjee van Detailhandel Nederland denkt dat ons land een voorbeeld kan nemen aan de situatie in België. “Een back-upsysteem voor pinbetalingen is al lang een wens van de Nederlandse winkeliers. Daarnaast is het een goede zaak dat de veroorzaker van de storingen zich moreel verplicht voelde om maatregelen te nemen.”

Betalingsverkeer

In Nederland doen zich regelmatig storingen voor met Pin-, iDEAL- en internetbetalingen. Begin maart waren het er zelfs vier keer meer dan normaal. In het afgelopen jaar leidde dit tot grote maatschappelijke discussie. Detailhandel Nederland kaart daarom dit Belgische voorbeeld aan in het eerstvolgende Maatschappelijke Overleg Betalingsverkeer, waarin gesproken wordt over de robuustheid van het Nederlandse betalingsverkeer.

Lees ook: Branche en banken eensgezind over betalingsverkeer

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.