munten, euro, geld

Geen stornering voor zakelijke klanten bij gebruik lokaalkaart

Pomphouders kunnen in de toekomst kiezen voor een zakelijke incasso bij de lokaalkaart. Dit houdt in dat zakelijke klanten in de toekomst niet kunnen storneren als ze afrekenen met de lokaalkaart. Aanvankelijk zouden bedrijven wel terugboekrecht krijgen, maar branchevereniging Beta stak daar een stokje voor. “Het risico voor pomphouders zou namelijk veel te groot worden”, licht betalingsverkeerexpert Martijn van der Kolk van de belangenclub toe.

Het bedrijf dat het betalingsverkeer regelt (CCV) besloot aanvankelijk om geen onderscheid te maken tussen zakelijke en particuliere klanten. Met dat besluit was de tankstationbranche niet gelukkig, omdat particulieren 56 dagen recht op terugboeking hebben. Dat besluit is nu teruggedraaid.

Faillissement

“Het had namelijk betekend dat als een transporteur voor pakweg 3.000 euro tankt en na een maand failliet gaat, hij die 3.000 euro terug kan laten boeken”, legt Van der Kolk uit. “Wij willen niet dat een pomphouder dergelijke risico’s loopt. Het kan hem misschien wel tienduizenden euro’s per jaar gaan kosten.” Particulieren houden het recht op stornering wel. Maar omdat zij kleinere hoeveelheden tanken, is er minder risico op grote financiële verliezen.

Ook een andere nadelige maatregel is van de baan. Aanvankelijk zouden pomphouders in de toekomst tien dagen moeten wachten op hun geld, als een klant met de lokaalkaart afrekent. Te lang, vonden Beta en veel pomphouders. Daarom wordt de termijn drie tof vijf dagen. Dat heeft CCV aangekondigd.

Betaalkaart

Met de lokaalkaart kunnen particulieren en bedrijven op rekening tanken bij één specifieke pomp. Honderden pomphouders werken met een dergelijke betaalkaart en veel van hun klanten maken er gebruik van.

Tom van Gurp

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “Geen stornering voor zakelijke klanten bij gebruik lokaalkaart”

Rob van Gestel|31.10.13|12:41

De crux zit het hem erin dat het “in de toekomst” komt. In de tussentijd lopen we dus wel degelijk risico. En hoe krijg je klant alsnog zover dat hij gaat tekenen voor een non-storno machtiging aangezien hij nu ook al tankt zonder?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.