Shell positief over proef met tankpas als OV-betaalkaart

Oliemaatschappij Shell is tevreden met de resultaten van een proef met de Shell Mobility Card. Met de kaart kunnen klanten niet alleen tanken, maar ook gebruik maken van OV-vervoerders en taxi’s. De test vond eerder dit jaar plaats en momenteel werkt het bedrijf aan de implementatie bij een aantal fleetowners. Shell wil met de innovatie inspelen op de wens van klanten om zich op verschillende manieren te kunnen vervoeren, en niet elke keer de auto te moeten pakken. Het bedrijf sluit niet uit dat een internationale uitrol volgt.

Met de kaart kunnen klanten gebruik maken van alle vormen van openbaar vervoer, waaronder trein, tram, bus, OV-fietsen, NS-scooters en veerboten. De tankpas werkt hetzelfde als een OV-chipkaart. Gebruikers kunnen dus bij reizen met bijvoorbeeld trein of bus inchecken en uitchecken met de kaart. Ook is hij te gebruiken bij parkeersystemen in 80 Nederlandse steden en kun je ermee afrekenen bij taxi’s. Betalen in België is nog niet mogelijk, al geeft Shell aan dat het overweegt in de toekomst de pas in het buitenland aan te bieden.

Brandstofverkopen

Het Brits-Nederlandse concern lanceerde de Mobility Card, omdat zij signalen kregen dat klanten van meerdere vervoersopties gebruik willen maken. En niet per definitie willen kiezen voor de auto. “Deze oplossing past goed bij die behoefte”, legt woordvoerder Wim van de Wiel uit. Vrees dat de nieuwe kaart zorgt voor een afname van brandstofverkopen heeft Shell niet. “Dit is gewoon een wens van onze klanten en daar spelen we op in.”

Naast voordelen op het gebied van vervoer, wil Shell met de nieuwe pas ook de administratie voor bedrijven vergemakkelijken. “De verschillende transacties worden in hetzelfde systeem verwerkt”, vertelt Van de Wiel. “Een ondernemer heeft hierdoor geen aparte declaraties of veel verschillende facturen meer, maar één contract, één leverancier en één factuurstroom. De BTW-teruggaaf wordt hierdoor ook eenvoudiger.”

CO2-uitstoot

Online kunnen gebruikers per reisoptie de kosten bekijken en bepalen of er mogelijkheden zijn om sneller of goedkoper te reizen. Ook zien klanten wat de schoonste keuze is. Per reismogelijkheid wordt de CO2-uitstoot weergegeven. “Via een app kan bekeken worden wat de schoonste, goedkoopste en snelste route is. Bovendien wordt reistijd werktijd, omdat je kunt telefoneren en e-mailen in het OV”, aldus Van de Wiel.

Over het verdienmodel van de Mobility Card doet het bedrijf weinig uitspraken. Al geeft Shell wel aan dat de OV-vervoerders geen bedrag betalen om te worden opgenomen in de mobiliteitsmogelijkheden van de kaart. Wel geeft het bedrijf aan dat klanten korting krijgen bij het tanken en bij gebruik van openbaar vervoer, al deelt het bedrijf niet mee om hoeveel korting het gaat. Op dit moment richt Shell zich op fleetowners. Particulieren kunnen geen gebruik maken van de Mobility Card.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Shell positief over proef met tankpas als OV-betaalkaart | TankPro.nl

Shell positief over proef met tankpas als OV-betaalkaart

Oliemaatschappij Shell is tevreden met de resultaten van een proef met de Shell Mobility Card. Met de kaart kunnen klanten niet alleen tanken, maar ook gebruik maken van OV-vervoerders en taxi’s. De test vond eerder dit jaar plaats en momenteel werkt het bedrijf aan de implementatie bij een aantal fleetowners. Shell wil met de innovatie inspelen op de wens van klanten om zich op verschillende manieren te kunnen vervoeren, en niet elke keer de auto te moeten pakken. Het bedrijf sluit niet uit dat een internationale uitrol volgt.

Met de kaart kunnen klanten gebruik maken van alle vormen van openbaar vervoer, waaronder trein, tram, bus, OV-fietsen, NS-scooters en veerboten. De tankpas werkt hetzelfde als een OV-chipkaart. Gebruikers kunnen dus bij reizen met bijvoorbeeld trein of bus inchecken en uitchecken met de kaart. Ook is hij te gebruiken bij parkeersystemen in 80 Nederlandse steden en kun je ermee afrekenen bij taxi’s. Betalen in België is nog niet mogelijk, al geeft Shell aan dat het overweegt in de toekomst de pas in het buitenland aan te bieden.

Brandstofverkopen

Het Brits-Nederlandse concern lanceerde de Mobility Card, omdat zij signalen kregen dat klanten van meerdere vervoersopties gebruik willen maken. En niet per definitie willen kiezen voor de auto. “Deze oplossing past goed bij die behoefte”, legt woordvoerder Wim van de Wiel uit. Vrees dat de nieuwe kaart zorgt voor een afname van brandstofverkopen heeft Shell niet. “Dit is gewoon een wens van onze klanten en daar spelen we op in.”

Naast voordelen op het gebied van vervoer, wil Shell met de nieuwe pas ook de administratie voor bedrijven vergemakkelijken. “De verschillende transacties worden in hetzelfde systeem verwerkt”, vertelt Van de Wiel. “Een ondernemer heeft hierdoor geen aparte declaraties of veel verschillende facturen meer, maar één contract, één leverancier en één factuurstroom. De BTW-teruggaaf wordt hierdoor ook eenvoudiger.”

CO2-uitstoot

Online kunnen gebruikers per reisoptie de kosten bekijken en bepalen of er mogelijkheden zijn om sneller of goedkoper te reizen. Ook zien klanten wat de schoonste keuze is. Per reismogelijkheid wordt de CO2-uitstoot weergegeven. “Via een app kan bekeken worden wat de schoonste, goedkoopste en snelste route is. Bovendien wordt reistijd werktijd, omdat je kunt telefoneren en e-mailen in het OV”, aldus Van de Wiel.

Over het verdienmodel van de Mobility Card doet het bedrijf weinig uitspraken. Al geeft Shell wel aan dat de OV-vervoerders geen bedrag betalen om te worden opgenomen in de mobiliteitsmogelijkheden van de kaart. Wel geeft het bedrijf aan dat klanten korting krijgen bij het tanken en bij gebruik van openbaar vervoer, al deelt het bedrijf niet mee om hoeveel korting het gaat. Op dit moment richt Shell zich op fleetowners. Particulieren kunnen geen gebruik maken van de Mobility Card.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.