Texaco test nieuwe fraudebestendige betaalmethode

Oliemaatschappij experimenteert met een nieuwe betaalwijze als vervanging van de tankpas. Registratie en betaling vinden plaats aan de pomp door communicatie tussen een tag op het voertuig en een reader op het vulpistool. Automobilisten hoeven na het tanken de shop niet in om af te rekenen. Met de innovatie hoopt Texaco fraude terug te dringen en administratiekosten te verminderen.

Het systeem met de naam One2Go werkt als volgt. Op het voertuig wordt bij de tankopening een tag geplaatst en op het vulpistool een reader. Als het voertuig bij de pomp komt, maken de tag en de reader contact. Zolang dat contact er is, kan er getankt worden. Wordt het contact verbroken, blokkeert het vulpistool automatisch. Na afloop van het tanken, stuurt het systeem een signaal dat het bedrag waarvoor is getankt, kan worden afgeschreven.

Fraude

Het systeem van producent Tokheim moet tanken zonder te betalen onmogelijk maken. Ook wordt fraude met tankpassen tegengegaan, omdat het systeem geen gebruik maakt van passen. Een ander voordeel is dat gebruikers per voertuig restricties kunnen aanmaken, bijvoorbeeld op welke brandstof de auto rijdt. Een benzine-auto per ongeluk voltanken met diesel behoort daardoor tot het verleden. Ook moet het systeem administratiekosten verminderen en klantenloyaliteit vergroten. Dit omdat tanken op rekening bij een andere brandstoffenleverancier onmogelijk is.

Het systeem houdt met behulp van satellietcommunicatie de gereden kilometers bij. Daardoor kunnen fouten bij het doorgeven van de kilometerstand worden voorkomen. De automobilist hoeft niet de shop in, omdat van pincodes geen sprake is en betaling, identificatie en kilometerregistratie bij de pomp plaatsvinden. De bestuurder kan meteen wegrijden na het tanken. Dit moet tijd besparen, zowel voor de klant als voor de medewerkers. Als de klant een kassabon wil kan hij deze opvragen in de shop, of via een buitenpaal.

Ervaringen

Texaco test het systeem momenteel op diverse locaties in het land, onder meer langs de A12. Ook verspreidt het bedrijf flyers (zie afbeelding) onder geïnteresseerden. Op hoeveel vestigingen de tests plaatsvinden en hoe de eerste ervaringen zijn, wil de oliemaatschappij niet meedelen.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Texaco test nieuwe fraudebestendige betaalmethode | TankPro.nl

Texaco test nieuwe fraudebestendige betaalmethode

Oliemaatschappij experimenteert met een nieuwe betaalwijze als vervanging van de tankpas. Registratie en betaling vinden plaats aan de pomp door communicatie tussen een tag op het voertuig en een reader op het vulpistool. Automobilisten hoeven na het tanken de shop niet in om af te rekenen. Met de innovatie hoopt Texaco fraude terug te dringen en administratiekosten te verminderen.

Het systeem met de naam One2Go werkt als volgt. Op het voertuig wordt bij de tankopening een tag geplaatst en op het vulpistool een reader. Als het voertuig bij de pomp komt, maken de tag en de reader contact. Zolang dat contact er is, kan er getankt worden. Wordt het contact verbroken, blokkeert het vulpistool automatisch. Na afloop van het tanken, stuurt het systeem een signaal dat het bedrag waarvoor is getankt, kan worden afgeschreven.

Fraude

Het systeem van producent Tokheim moet tanken zonder te betalen onmogelijk maken. Ook wordt fraude met tankpassen tegengegaan, omdat het systeem geen gebruik maakt van passen. Een ander voordeel is dat gebruikers per voertuig restricties kunnen aanmaken, bijvoorbeeld op welke brandstof de auto rijdt. Een benzine-auto per ongeluk voltanken met diesel behoort daardoor tot het verleden. Ook moet het systeem administratiekosten verminderen en klantenloyaliteit vergroten. Dit omdat tanken op rekening bij een andere brandstoffenleverancier onmogelijk is.

Het systeem houdt met behulp van satellietcommunicatie de gereden kilometers bij. Daardoor kunnen fouten bij het doorgeven van de kilometerstand worden voorkomen. De automobilist hoeft niet de shop in, omdat van pincodes geen sprake is en betaling, identificatie en kilometerregistratie bij de pomp plaatsvinden. De bestuurder kan meteen wegrijden na het tanken. Dit moet tijd besparen, zowel voor de klant als voor de medewerkers. Als de klant een kassabon wil kan hij deze opvragen in de shop, of via een buitenpaal.

Ervaringen

Texaco test het systeem momenteel op diverse locaties in het land, onder meer langs de A12. Ook verspreidt het bedrijf flyers (zie afbeelding) onder geïnteresseerden. Op hoeveel vestigingen de tests plaatsvinden en hoe de eerste ervaringen zijn, wil de oliemaatschappij niet meedelen.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.