medewerker tankstation

FNV eist 2,5 % meer loon voor tankstationpersoneel

Een loonsverhoging van 2,5 % per 1 november, terugdringing van flexcontracten en stoppen met verkoopafhankelijke beloningen. Dat is wat de FNV en zijn leden terug willen zien in de nieuwe cao. Brancheorganisatie Beta zet vraagtekens bij de eisen. Vooral de loonsverhoging noemt de vereniging niet reëel, gezien de huidige marktomstandigheden.

De werknemersbond peilde de meningen van bijna 1500 leden. Daaruit kwam naar voren dat loonsverhoging en een afname van variabele beloningen en flexcontracten de belangrijkste onderwerpen zijn die terug moeten komen in de nieuwe cao. Voorts moet het aantal opleidingsuren worden uitgebreid van vier naar acht per jaar. Ook moet de nachttoeslag worden verlengd, met drie uur. Daarnaast moet een omgekeerde bewijslast worden ingevoerd. Als een werknemer meent niet volgens de cao te worden behandeld, moet de werkgever aantonen dat dat onjuist is.

Loonsverhoging

Dat zijn de belangrijkste eisen die het FNV naar de Beta en de BOVAG heeft gestuurd, als voorloper op het cao-overleg dat dit najaar begint. Beide organisaties voeren namens de werkgevers de onderhandelingen.

De Beta is kritisch over de voorstellen. De loonsverhoging van 2,5 % ziet de brancheorganisatie niet zitten. “Een dergelijke loonsverhoging is niet reëel, maar ik ben benieuwd naar de uitleg van de bonden”, stelt Tim Schoenmakers van de belangenvereniging. Hij benadrukt dat de branche in zwaar weer zit. “Niet alleen in de grensstreek, maar in het gehele land. Ik zie nergens in de voorstellen dat de vakbonden dat erkennen. Ik wil wat meer begrip zien.” FNV-onderhandelaar Albert Kuiper vindt de looneis van 2,5 % wel degelijk reëel. “Met de huidige inflatie van ruim 3 % gaan de werknemers er al op achteruit, als de lonen maar met 2,5 % stijgen. De inflatie zie ik wel terug in de prijsstijgingen in shop. Dan moet dat ook terug te zien zijn in de lonen van het personeel”, redeneert hij.

Variabel

Ook is de Beta verbaasd dat de bonden af willen van de variabele beloningen. De belangenvereniging ziet dat juist als een extraatje bovenop het reguliere loon. “De ondernemer moet het niet hebben van verkoop van benzine of diesel, maar van de shop. Een dergelijke regeling kan de werknemer stimuleren om wat extra service te geven. We willen ondernemers de ruimte bieden om daarover afspraken te maken,” aldus Schoenmakers. Wat betreft de flexcontracten wil de Beta eerst landelijke wetgeving hierover afwachten. “Hier moet je niet op vooruit willen lopen.”

Op 31 oktober van dit jaar loopt de huidige cao Tank & Was af. Over de nieuwe cao overleggen de vertegenwoordigers van beide partijen in september en oktober met elkaar. Op 1 november hopen de partijen een nieuw akkoord te hebben gesloten.

Flexcontract

De voorgestelde loonsverhoging moet ingaan op 1 november en geldt voor een jaar. Of de FNV daarna opnieuw een loonsverhoging eisen, is nog niet bekend. Daarnaast moet paal en perk worden gesteld aan de flexcontracten. Zo willen de vakbond af van de oproep- en nulurencontracten. Ook mogen er geen minmaxcontracten meer worden aangeboden met meer dan acht uur verschil tussen het minimum en maximum. “Het werk bij tankstations is prima te plannen”, meent Kuiper. “Daar kun je best meer zekerheid over geven.”

Overigens is het zo dat over de flexcontracten in het sociaal akkoord van het kabinet al het een en ander is afgesproken. Na twee jaar volgt altijd een contract voor onbepaalde tijd of ontslag. Ook mogen aan een werknemer niet meer dan vier tijdelijke contracten worden aangeboden. Tenzij er een periode van meer dan zes maanden tussenzit, waarin de werknemer niet in dienst is. Het sociaal akkoord is echter een richtlijn. Of de huidige wetgeving daaraan wordt aangepast, is nog niet bekend.

Nachttoeslag

De nachttoeslag moet, wat het FNV betreft, voortaan gelden van 22.00 uur tot 07.00 uur. Dat is nu nog van 0.00 uur tot 06.00 uur. De hoogte van de toeslag mag op 25 % blijven. Ook wil de bond af van de verkoopafhankelijke beloningen. Volgens FNV zijn veel leden daar ‘helemaal klaar mee’. Kuiper legt uit: “De cao Tank & Was is een minimum-cao. De 5 tot 10 % variabele beloning hoort bij het loon. Het is inkomen dat de werknemer nodig heeft. Bovendien, als de verkoop tegenvalt is dat lang niet altijd de schuld van de werknemer. Maar hij merkt het wel aan zijn inkomen. Vergeet ook niet dat het personeel zelf heeft aangegeven van deze constructie af te willen.”

Kuiper en Schoenmakers zien de onderhandelingen positief in. Al verwacht de Beta-woordvoerder wel dat het lastig wordt als de werknemersvertegenwoordigers niet erkennen dat de branche het moeilijk heeft.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “FNV eist 2,5 % meer loon voor tankstationpersoneel”

Rob van Gestel|29.08.13|16:20

Dhr Kuiper geeft in elk geval aan dat hij totaal niet op de hoogte is hoe het ermee staat in de branche. Verkoopafhankelijke loon afschaffen, integendeel. Wij willen juist af van aanwezigheidspremie, de hele branche is afhankelijk van verkopen, maar juist degenen die het moeten uitvoeren merken er niets van. Doe je je best, verdien je meer. Wat hebben trainingen Actieve Verkoop voor zin, als ze er zelf niets van merken? Waar zit de motivatie? Mijn advies: 0% en meer loon bij meer verkopen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

FNV eist 2,5 % meer loon voor tankstationpersoneel | TankPro.nl
medewerker tankstation

FNV eist 2,5 % meer loon voor tankstationpersoneel

Een loonsverhoging van 2,5 % per 1 november, terugdringing van flexcontracten en stoppen met verkoopafhankelijke beloningen. Dat is wat de FNV en zijn leden terug willen zien in de nieuwe cao. Brancheorganisatie Beta zet vraagtekens bij de eisen. Vooral de loonsverhoging noemt de vereniging niet reëel, gezien de huidige marktomstandigheden.

De werknemersbond peilde de meningen van bijna 1500 leden. Daaruit kwam naar voren dat loonsverhoging en een afname van variabele beloningen en flexcontracten de belangrijkste onderwerpen zijn die terug moeten komen in de nieuwe cao. Voorts moet het aantal opleidingsuren worden uitgebreid van vier naar acht per jaar. Ook moet de nachttoeslag worden verlengd, met drie uur. Daarnaast moet een omgekeerde bewijslast worden ingevoerd. Als een werknemer meent niet volgens de cao te worden behandeld, moet de werkgever aantonen dat dat onjuist is.

Loonsverhoging

Dat zijn de belangrijkste eisen die het FNV naar de Beta en de BOVAG heeft gestuurd, als voorloper op het cao-overleg dat dit najaar begint. Beide organisaties voeren namens de werkgevers de onderhandelingen.

De Beta is kritisch over de voorstellen. De loonsverhoging van 2,5 % ziet de brancheorganisatie niet zitten. “Een dergelijke loonsverhoging is niet reëel, maar ik ben benieuwd naar de uitleg van de bonden”, stelt Tim Schoenmakers van de belangenvereniging. Hij benadrukt dat de branche in zwaar weer zit. “Niet alleen in de grensstreek, maar in het gehele land. Ik zie nergens in de voorstellen dat de vakbonden dat erkennen. Ik wil wat meer begrip zien.” FNV-onderhandelaar Albert Kuiper vindt de looneis van 2,5 % wel degelijk reëel. “Met de huidige inflatie van ruim 3 % gaan de werknemers er al op achteruit, als de lonen maar met 2,5 % stijgen. De inflatie zie ik wel terug in de prijsstijgingen in shop. Dan moet dat ook terug te zien zijn in de lonen van het personeel”, redeneert hij.

Variabel

Ook is de Beta verbaasd dat de bonden af willen van de variabele beloningen. De belangenvereniging ziet dat juist als een extraatje bovenop het reguliere loon. “De ondernemer moet het niet hebben van verkoop van benzine of diesel, maar van de shop. Een dergelijke regeling kan de werknemer stimuleren om wat extra service te geven. We willen ondernemers de ruimte bieden om daarover afspraken te maken,” aldus Schoenmakers. Wat betreft de flexcontracten wil de Beta eerst landelijke wetgeving hierover afwachten. “Hier moet je niet op vooruit willen lopen.”

Op 31 oktober van dit jaar loopt de huidige cao Tank & Was af. Over de nieuwe cao overleggen de vertegenwoordigers van beide partijen in september en oktober met elkaar. Op 1 november hopen de partijen een nieuw akkoord te hebben gesloten.

Flexcontract

De voorgestelde loonsverhoging moet ingaan op 1 november en geldt voor een jaar. Of de FNV daarna opnieuw een loonsverhoging eisen, is nog niet bekend. Daarnaast moet paal en perk worden gesteld aan de flexcontracten. Zo willen de vakbond af van de oproep- en nulurencontracten. Ook mogen er geen minmaxcontracten meer worden aangeboden met meer dan acht uur verschil tussen het minimum en maximum. “Het werk bij tankstations is prima te plannen”, meent Kuiper. “Daar kun je best meer zekerheid over geven.”

Overigens is het zo dat over de flexcontracten in het sociaal akkoord van het kabinet al het een en ander is afgesproken. Na twee jaar volgt altijd een contract voor onbepaalde tijd of ontslag. Ook mogen aan een werknemer niet meer dan vier tijdelijke contracten worden aangeboden. Tenzij er een periode van meer dan zes maanden tussenzit, waarin de werknemer niet in dienst is. Het sociaal akkoord is echter een richtlijn. Of de huidige wetgeving daaraan wordt aangepast, is nog niet bekend.

Nachttoeslag

De nachttoeslag moet, wat het FNV betreft, voortaan gelden van 22.00 uur tot 07.00 uur. Dat is nu nog van 0.00 uur tot 06.00 uur. De hoogte van de toeslag mag op 25 % blijven. Ook wil de bond af van de verkoopafhankelijke beloningen. Volgens FNV zijn veel leden daar ‘helemaal klaar mee’. Kuiper legt uit: “De cao Tank & Was is een minimum-cao. De 5 tot 10 % variabele beloning hoort bij het loon. Het is inkomen dat de werknemer nodig heeft. Bovendien, als de verkoop tegenvalt is dat lang niet altijd de schuld van de werknemer. Maar hij merkt het wel aan zijn inkomen. Vergeet ook niet dat het personeel zelf heeft aangegeven van deze constructie af te willen.”

Kuiper en Schoenmakers zien de onderhandelingen positief in. Al verwacht de Beta-woordvoerder wel dat het lastig wordt als de werknemersvertegenwoordigers niet erkennen dat de branche het moeilijk heeft.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “FNV eist 2,5 % meer loon voor tankstationpersoneel”

Rob van Gestel|29.08.13|16:20

Dhr Kuiper geeft in elk geval aan dat hij totaal niet op de hoogte is hoe het ermee staat in de branche. Verkoopafhankelijke loon afschaffen, integendeel. Wij willen juist af van aanwezigheidspremie, de hele branche is afhankelijk van verkopen, maar juist degenen die het moeten uitvoeren merken er niets van. Doe je je best, verdien je meer. Wat hebben trainingen Actieve Verkoop voor zin, als ze er zelf niets van merken? Waar zit de motivatie? Mijn advies: 0% en meer loon bij meer verkopen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.