Shell, tankstation, Maarsseveen

Shell-tankstation stapt naar rechter wegens dwangsom reclameborden

Shell Tankstation Maarsseveen stapt naar de rechter om te voorkomen dat het de belangrijkse reclameborden moet weghalen. De Provincie Utrecht heeft een dwangsom opgelegd van € 10.000 als die niet na volgende maand zijn weggehaald. Het tankstation vreest dat het straks gewoon voorbijgereden wordt. De provincie wil de borden weg hebben omdat de regels zijn veranderd. De gewraakte reclameborden staan er al 8 jaar en de provincie Utrecht heeft daar zelf toestemming voor gegeven zegt Hofstee, eigenaar van het tankstation.

“Nog geen maand geleden was er een feestelijke opening van een nieuwe pomp voor milieuvriendelijk aardgas. Provincie Utrecht stond toen vooraan om mee te delen in de positieve publiciteit”, vertelt de tankstation-ondernemer.

Reclameborden

Nu moet het tankstation zijn belangrijkste reclameborden verwijderen terwijl deze legaal met een bouwvergunning zijn geplaatst. Hofstee: “De provincie Utrecht heeft daar nota bene zelf een schriftelijke “verklaring van geen bezwaar” voor afgegeven.”

Toch moet het Shell-tankstation zijn reclameborden weghalen, vinden de Utrechtse provinciale handhavers. In 2011 is namelijk in Utrecht een provinciale verordening ingesteld die het aantal toegestane reclameborden drastisch inperkt. Het maakt niet uit of er toestemming is gegeven, regel is regel.

Deregulering

In de nieuwe verordening is het beleid integraal afgewogen, ontheffingen worden dus niet meer verleend, aldus de juristen van de provincie Utrecht. “Deregulering wordt dat met trots genoemd. Maar is dat niet de bureaucratie ten top?”, vraag Hofstee zich af. “Dus minder regels waardoor je minder mag dan voorheen en zonder mogelijkheid van maatwerk? Ja dat zal misschien minder werk opleveren voor ambtenaren, maar voor de ondernemers werkt het enorm verstikkend. Dat kan toch niet deregulering zijn die de politiek de burgers heeft beloofd?”

Hij vreest dat het verkeer op de Zuilense Ring zijn tankstation straks massaal zal voorbijrijden. Omzetverlies kan voor zijn tankstation desastreus zijn en verlies van werkgelegenheid betekenen. “Daar zit in deze crisistijd toch niemand op te wachten?”, vindt hij.

Verordeningen

Intussen heeft Hofstee de verordeningen van alle andere provincies in Nederland geïnventariseerd en juridisch laten beoordelen. De conclusie van deze inventarisatie is dat de provincie Utrecht de enige provincie in Nederland is die bovenop de algemene regels voor reclameborden nog extra beperkende regels heeft gemaakt, die met name voor tankstations erg belastend zijn.

Terloops kwam bij de inventarisatie naar boven dat de provincie Utrecht in februari 2013 de regels nog heeft verruimd voor reclames op rotondes. Die extra reclame brengt naar verwachting € 50.000,- per jaar aan extra geld in het laatje van de provinciekas. Hofstee: “Dat kan dan kennelijk weer wel.”

Rechter

Hofstee stapt daarom naar de rechter. Zijn advocaat Jaap Moree zegt dat het merkwaardig is dat provincie Utrecht de enige in Nederland is die deze regels hanteert. Sinds de invoering van de Wabo op 1 oktober 2010 zijn alle vergunningen samengebracht in één omgevingsvergunning.

“Deze samenbundeling is ingevoerd op grond van de Europese Dienstenrichtlijn en moet zowel de rechten en plichten van burgers verbeteren alswel de afstand tussen burgers en overheid kleiner maken. Het onbegrijpelijk dat de provincie Utrecht hier kennelijk afstand van neemt en in een juridisch steekspel bestaande rechten zonder pardon terzijde schuift alsof die niet bestaan”, aldus Moree.

Dwangsom

“Niet alleen de handelswijze van de provincie Utrecht in deze dwangsomzaak is onbegrijpelijk en onzorgvuldig te noemen, maar ook op de verordening zelf valt juridisch veel af te dingen. Dat was ook zo met de Utrechtse legesverordening die in april vorig jaar door de Hoge Raad onverbindend is verklaard.”

De advocaat ziet de gerechtelijke procedure dan ook met vertrouwen tegemoet. “Toch blijft het een nare zaak”, zegt hij. “Want zelfs met een gerechtelijke overwinning blijft de ondernemer in kwestie toch altijd gedupeerd. Zijn slapeloze nachten en geleden misère worden niet vergoed en het vertrouwen in de overheid is hij kwijt.”

Lees ook: Nieuwe Landschapsverordening provincie Utrecht te streng

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Shell-tankstation stapt naar rechter wegens dwangsom reclameborden | TankPro.nl
Shell, tankstation, Maarsseveen

Shell-tankstation stapt naar rechter wegens dwangsom reclameborden

Shell Tankstation Maarsseveen stapt naar de rechter om te voorkomen dat het de belangrijkse reclameborden moet weghalen. De Provincie Utrecht heeft een dwangsom opgelegd van € 10.000 als die niet na volgende maand zijn weggehaald. Het tankstation vreest dat het straks gewoon voorbijgereden wordt. De provincie wil de borden weg hebben omdat de regels zijn veranderd. De gewraakte reclameborden staan er al 8 jaar en de provincie Utrecht heeft daar zelf toestemming voor gegeven zegt Hofstee, eigenaar van het tankstation.

“Nog geen maand geleden was er een feestelijke opening van een nieuwe pomp voor milieuvriendelijk aardgas. Provincie Utrecht stond toen vooraan om mee te delen in de positieve publiciteit”, vertelt de tankstation-ondernemer.

Reclameborden

Nu moet het tankstation zijn belangrijkste reclameborden verwijderen terwijl deze legaal met een bouwvergunning zijn geplaatst. Hofstee: “De provincie Utrecht heeft daar nota bene zelf een schriftelijke “verklaring van geen bezwaar” voor afgegeven.”

Toch moet het Shell-tankstation zijn reclameborden weghalen, vinden de Utrechtse provinciale handhavers. In 2011 is namelijk in Utrecht een provinciale verordening ingesteld die het aantal toegestane reclameborden drastisch inperkt. Het maakt niet uit of er toestemming is gegeven, regel is regel.

Deregulering

In de nieuwe verordening is het beleid integraal afgewogen, ontheffingen worden dus niet meer verleend, aldus de juristen van de provincie Utrecht. “Deregulering wordt dat met trots genoemd. Maar is dat niet de bureaucratie ten top?”, vraag Hofstee zich af. “Dus minder regels waardoor je minder mag dan voorheen en zonder mogelijkheid van maatwerk? Ja dat zal misschien minder werk opleveren voor ambtenaren, maar voor de ondernemers werkt het enorm verstikkend. Dat kan toch niet deregulering zijn die de politiek de burgers heeft beloofd?”

Hij vreest dat het verkeer op de Zuilense Ring zijn tankstation straks massaal zal voorbijrijden. Omzetverlies kan voor zijn tankstation desastreus zijn en verlies van werkgelegenheid betekenen. “Daar zit in deze crisistijd toch niemand op te wachten?”, vindt hij.

Verordeningen

Intussen heeft Hofstee de verordeningen van alle andere provincies in Nederland geïnventariseerd en juridisch laten beoordelen. De conclusie van deze inventarisatie is dat de provincie Utrecht de enige provincie in Nederland is die bovenop de algemene regels voor reclameborden nog extra beperkende regels heeft gemaakt, die met name voor tankstations erg belastend zijn.

Terloops kwam bij de inventarisatie naar boven dat de provincie Utrecht in februari 2013 de regels nog heeft verruimd voor reclames op rotondes. Die extra reclame brengt naar verwachting € 50.000,- per jaar aan extra geld in het laatje van de provinciekas. Hofstee: “Dat kan dan kennelijk weer wel.”

Rechter

Hofstee stapt daarom naar de rechter. Zijn advocaat Jaap Moree zegt dat het merkwaardig is dat provincie Utrecht de enige in Nederland is die deze regels hanteert. Sinds de invoering van de Wabo op 1 oktober 2010 zijn alle vergunningen samengebracht in één omgevingsvergunning.

“Deze samenbundeling is ingevoerd op grond van de Europese Dienstenrichtlijn en moet zowel de rechten en plichten van burgers verbeteren alswel de afstand tussen burgers en overheid kleiner maken. Het onbegrijpelijk dat de provincie Utrecht hier kennelijk afstand van neemt en in een juridisch steekspel bestaande rechten zonder pardon terzijde schuift alsof die niet bestaan”, aldus Moree.

Dwangsom

“Niet alleen de handelswijze van de provincie Utrecht in deze dwangsomzaak is onbegrijpelijk en onzorgvuldig te noemen, maar ook op de verordening zelf valt juridisch veel af te dingen. Dat was ook zo met de Utrechtse legesverordening die in april vorig jaar door de Hoge Raad onverbindend is verklaard.”

De advocaat ziet de gerechtelijke procedure dan ook met vertrouwen tegemoet. “Toch blijft het een nare zaak”, zegt hij. “Want zelfs met een gerechtelijke overwinning blijft de ondernemer in kwestie toch altijd gedupeerd. Zijn slapeloze nachten en geleden misère worden niet vergoed en het vertrouwen in de overheid is hij kwijt.”

Lees ook: Nieuwe Landschapsverordening provincie Utrecht te streng

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.