Rewe, supermarkt, retail

Excursie BETA voor inspiratie bij diverse retail-concepten

De retail staat onder druk en met name supermarkten zijn ook bezig met het ontwikkelingen van hybride vormen waarin horeca en vermaak een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Ook klanten van tankstations kiezen tegenwoordig steeds meer voor ‘beleving’. Om tankstation-ondernemers te inspireren organiseert branchevereniging BETA een excursie op dinsdag 14 mei langs diverse retail-concepten en supermarkten.

“Dan treden we uit de dagelijkse praktijk en gaan we samen kijken naar ontwikkelingen in de retail. Wat kunt de ondernemers leren van hun collega’s door samen op een andere wijze naar de externe ontwikkelingen te kijken”, licht Martijn van der Kolk van BETA toe.

Duurzaam tankstation

De excursie begint om 09.00 uur in Arnhem bij Petra Van Stijn, voorzitter BETA. VéBé van Steijn heeft vorig jaar in juni een geheel nieuw Shell tankstation geopend in Arnhem, gelegen vlakbij de Pleyroute. Het tankstation is in een tijdsbestek van 4 maanden gebouwd en heeft in de realisatie van dit station gebruik gemaakt van duurzame middelen.

Na het werkbezoek aan haar vestiging volgt de transfer naar Düsseldorf. In de Nurnberger Strasse op ruim 30 minuten rijden van Krefeld is de laatste opening van de familie Zurheide te vinden. Duitsland is niet alleen discount wat de klok slaat. De marktleider Edeka laat zien dat het ook in 2013 mogelijk is om als zelfstandig ondernemer goed geld te verdienen.

Supermarkt

De zevende vestiging in het Ruhrgebied is tevens de grootste Edeka van Duitsland. Wat een lust voor het oog is deze hybride supermarkt op 7000 m2 vvo. In de voormalige Wal Mart vestiging is een bijzonder gedurfd concept ontwikkeld. Meerdere foodcourts zorgen voor een optimale versbeleving en de klant wordt overal vermaakt. Met 400 vaste krachten is Zurheide een van de belangrijkste retailers in het Ruhrgebied. De klanten hebben een ruime keuze uit 50.000 producten.

De volgende stop is Edeka Zurheide in Dusseldorf. Zurheide is voor de familie van Eerd van Jumbo-supermarkten een grote inspiratiebron gebleken voor de realisatie van hun pilotstore in Breda welke dit weekend is geopend. Edeka bestaat al meer dan 100 jaar, is de grootste supermarkt van Duitsland en behaalt een omzet van 42 miljard euro. Het marktaandeel van Edeka bedraagt 20,4% en het aantal vestigingen 14.988.

Impulsaankopen

Hoewel de technologie ervoor heeft gezorgd dat de consument een slimmere shopper is geworden, maakt het hen ook gevoelig voor impulsaankopen. 34 procent van de Amerikaanse klanten geeft toe aankopen te doen via ‘Daily Deals’en dit percentage zal de komende tijd alleen maar toenemen met de opkomst van location aware-diensten via mobiele telefoons. Deze trend is ingezet door een programma als Groupon, waarbij winkels kortingen verlenen als genoeg mensen gebruik maken van een bepaalde aanbieding.

Ook marktleider Albert Heijn laat zien dat je in een discountland met een andere aanpak succesvol kan zijn. Albert Heijn to go heeft op 5 december zijn derde gemaksvestiging in Duitsland geopend. De leiding van AH to go Deutschland is in handen van Jürgen Hotz, een van Aldi afkomstige manager. Hij heeft plannen om in het eerste jaar al direct tien vestigingen van AH to go te openen.

Winkels

Van der Kolk: “De Kö Galerie in Düsseldorf is ons volgend bezoek meer dan waard. Nergens anders vind je zoveel topnamen onder één dak. In het chique Kö Galerie vind je dan ook winkels van ontwerpers als Chanel, Vuitton en Jil Sander. Hoewel een aankoop in dit exclusieve center niet voor iedereen zal zijn weggelegd, blijft het leuk om er zomaar even rond te kijken. Het gebouw zelf is schitterend en beschikt ook over een centrale grote glazen koepel.”

In dit luxe shopping center is ook een vestiging van Rewe aanwezig. De nieuwe supermarkt is volgens Rewe klein en overzichtelijk. Jarenlang stampte de levensmiddelhandel grote supermarkten met een verkoopoppervlak van meer dan 1000 vierkante meter uit de grond. “Maar de klant wil plotseling weer nabijheid en overzichtelijkheid. Een paar jaar geleden hadden we niet durven denken dat we ooit weer supermarkten van 100 vierkante meter zouden openen”, zo zei Frank Hensel onlangs, directeur van de Oostenrijkse Rewe.

Verkoopsystemen

Wat momenteel ook steeds meer een trend wordt, is dat consumenten gebruik gaan maken van alternatieve verkoopsystemen. “Wij openen nu onze eerste supermarkt waar levensmiddelen via internet besteld kunnen worden en bij een drive-in per auto afgehaald kunnen worden”, zo zegt Hensel.

“Aan de andere kant bewijst de goede oude supermarkt met een verkoopoppervlak van 400 tot 1000 vierkante meter zich tegenwoordig als het meest geliefde winkeltype, een overzienbare eenheid dus. Maar zoals bij alle trends moet men er rekening mee houden dat de berekenbaarheid voorbij is. Over twee jaar kan alles weer anders zijn.”

Vervolgens is de terugrit naar Arnhem voor een afsluitend diner bij van der Valk. De investering voor deze inspiratiedag bedraagt € 99,50 excl. 21% BTW. Hierbij is inbegrepen vervoer, diner, hand out Duitse retail, begeleiding ervaren reisleiding.

Inschrijven

Inschrijven voor de excursie kan door een email te sturen naar beta.doornik@sde-bv.nl met de namen van de deelnemers, naam bedrijf, telefoonnummer en emailadres. U kunt ook uw aanmelding faxen naar 010 – 411 66 61, of sturen naar: Antwoordnummer 5260 (postzegel is niet nodig), 3000 VB Rotterdam.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Excursie BETA voor inspiratie bij diverse retail-concepten | TankPro.nl
Rewe, supermarkt, retail

Excursie BETA voor inspiratie bij diverse retail-concepten

De retail staat onder druk en met name supermarkten zijn ook bezig met het ontwikkelingen van hybride vormen waarin horeca en vermaak een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Ook klanten van tankstations kiezen tegenwoordig steeds meer voor ‘beleving’. Om tankstation-ondernemers te inspireren organiseert branchevereniging BETA een excursie op dinsdag 14 mei langs diverse retail-concepten en supermarkten.

“Dan treden we uit de dagelijkse praktijk en gaan we samen kijken naar ontwikkelingen in de retail. Wat kunt de ondernemers leren van hun collega’s door samen op een andere wijze naar de externe ontwikkelingen te kijken”, licht Martijn van der Kolk van BETA toe.

Duurzaam tankstation

De excursie begint om 09.00 uur in Arnhem bij Petra Van Stijn, voorzitter BETA. VéBé van Steijn heeft vorig jaar in juni een geheel nieuw Shell tankstation geopend in Arnhem, gelegen vlakbij de Pleyroute. Het tankstation is in een tijdsbestek van 4 maanden gebouwd en heeft in de realisatie van dit station gebruik gemaakt van duurzame middelen.

Na het werkbezoek aan haar vestiging volgt de transfer naar Düsseldorf. In de Nurnberger Strasse op ruim 30 minuten rijden van Krefeld is de laatste opening van de familie Zurheide te vinden. Duitsland is niet alleen discount wat de klok slaat. De marktleider Edeka laat zien dat het ook in 2013 mogelijk is om als zelfstandig ondernemer goed geld te verdienen.

Supermarkt

De zevende vestiging in het Ruhrgebied is tevens de grootste Edeka van Duitsland. Wat een lust voor het oog is deze hybride supermarkt op 7000 m2 vvo. In de voormalige Wal Mart vestiging is een bijzonder gedurfd concept ontwikkeld. Meerdere foodcourts zorgen voor een optimale versbeleving en de klant wordt overal vermaakt. Met 400 vaste krachten is Zurheide een van de belangrijkste retailers in het Ruhrgebied. De klanten hebben een ruime keuze uit 50.000 producten.

De volgende stop is Edeka Zurheide in Dusseldorf. Zurheide is voor de familie van Eerd van Jumbo-supermarkten een grote inspiratiebron gebleken voor de realisatie van hun pilotstore in Breda welke dit weekend is geopend. Edeka bestaat al meer dan 100 jaar, is de grootste supermarkt van Duitsland en behaalt een omzet van 42 miljard euro. Het marktaandeel van Edeka bedraagt 20,4% en het aantal vestigingen 14.988.

Impulsaankopen

Hoewel de technologie ervoor heeft gezorgd dat de consument een slimmere shopper is geworden, maakt het hen ook gevoelig voor impulsaankopen. 34 procent van de Amerikaanse klanten geeft toe aankopen te doen via ‘Daily Deals’en dit percentage zal de komende tijd alleen maar toenemen met de opkomst van location aware-diensten via mobiele telefoons. Deze trend is ingezet door een programma als Groupon, waarbij winkels kortingen verlenen als genoeg mensen gebruik maken van een bepaalde aanbieding.

Ook marktleider Albert Heijn laat zien dat je in een discountland met een andere aanpak succesvol kan zijn. Albert Heijn to go heeft op 5 december zijn derde gemaksvestiging in Duitsland geopend. De leiding van AH to go Deutschland is in handen van Jürgen Hotz, een van Aldi afkomstige manager. Hij heeft plannen om in het eerste jaar al direct tien vestigingen van AH to go te openen.

Winkels

Van der Kolk: “De Kö Galerie in Düsseldorf is ons volgend bezoek meer dan waard. Nergens anders vind je zoveel topnamen onder één dak. In het chique Kö Galerie vind je dan ook winkels van ontwerpers als Chanel, Vuitton en Jil Sander. Hoewel een aankoop in dit exclusieve center niet voor iedereen zal zijn weggelegd, blijft het leuk om er zomaar even rond te kijken. Het gebouw zelf is schitterend en beschikt ook over een centrale grote glazen koepel.”

In dit luxe shopping center is ook een vestiging van Rewe aanwezig. De nieuwe supermarkt is volgens Rewe klein en overzichtelijk. Jarenlang stampte de levensmiddelhandel grote supermarkten met een verkoopoppervlak van meer dan 1000 vierkante meter uit de grond. “Maar de klant wil plotseling weer nabijheid en overzichtelijkheid. Een paar jaar geleden hadden we niet durven denken dat we ooit weer supermarkten van 100 vierkante meter zouden openen”, zo zei Frank Hensel onlangs, directeur van de Oostenrijkse Rewe.

Verkoopsystemen

Wat momenteel ook steeds meer een trend wordt, is dat consumenten gebruik gaan maken van alternatieve verkoopsystemen. “Wij openen nu onze eerste supermarkt waar levensmiddelen via internet besteld kunnen worden en bij een drive-in per auto afgehaald kunnen worden”, zo zegt Hensel.

“Aan de andere kant bewijst de goede oude supermarkt met een verkoopoppervlak van 400 tot 1000 vierkante meter zich tegenwoordig als het meest geliefde winkeltype, een overzienbare eenheid dus. Maar zoals bij alle trends moet men er rekening mee houden dat de berekenbaarheid voorbij is. Over twee jaar kan alles weer anders zijn.”

Vervolgens is de terugrit naar Arnhem voor een afsluitend diner bij van der Valk. De investering voor deze inspiratiedag bedraagt € 99,50 excl. 21% BTW. Hierbij is inbegrepen vervoer, diner, hand out Duitse retail, begeleiding ervaren reisleiding.

Inschrijven

Inschrijven voor de excursie kan door een email te sturen naar beta.doornik@sde-bv.nl met de namen van de deelnemers, naam bedrijf, telefoonnummer en emailadres. U kunt ook uw aanmelding faxen naar 010 – 411 66 61, of sturen naar: Antwoordnummer 5260 (postzegel is niet nodig), 3000 VB Rotterdam.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.