Benzinedag 2013 Tom Coronel

10 gouden regels voor een succesvol tankstation

Tankstationondernemers zijn veel te lang verwend geweest en zullen in actie moeten komen om ook in de toekomst van hun bedrijf een succes te maken. Daarbij zijn er kansen te over maar die moeten dan wel worden aangegrepen. Dat was de strekking van de door BigBrother georganiseerde Benelux Benzinedag in Antwerpen waar pomphouders met de neus op de feiten werden gedrukt maar ook tal van handvatten kregen aangereikt voor succesvol ondernemen.

Ergenis1: 60% van de tankende automobilisten loopt direct naar de kassa van de shop om af te rekenen. Op weg hier naartoe komt hij alleen maar zoetwaren tegen. Hij wordt op geen enkele wijze verleidt om andere aankopen in de shop te doen. Waarom?

Omgeving

Ergenis 2: Hoe is het mogelijk dat een tankstation niets aan promotie doet buiten het terrein van het tankstation zelf? Maak u kenbaar aan uw omgeving. Gebruik Muppies, social  media, adverteer.

Ergenis 3: Waarom lopen tankstationondernemers allemaal achter elkaar aan als het om het aanbod gaat in de tankshop. Onderscheidt uzelf en boor zo een vaste groep (nieuwe) klanten aan.

Shop-strateeg Art Frickus was vandaag (31 januari) een van de sprekers op de Benelux Benzinedag en vroeg zich hardop af waarom ondernemers in de tankstationbranche geen volledig gebruik maken van de mogelijkheden van hun locatie. “In West-Europa lopen tankstations hopeloos achter op hun collega’s in Azië. Daar worden nieuwe concepten ontwikkeld en worden locaties optimaal benut als convenience stores.”

Geuren, kleuren en muziek

Frickus gaf enkele voorbeelden waarmee de pomphouder zijn voordeel kan doen. ” Loop iedere dag door je shop en kijk wat er verandert kan worden om tot betere verkoopresultaten te komen. Zet bijvoorbeeld geen display voor huishoudelijke artikelen naast de coffeecorner. Dat werkt niet. Gebruik geuren, kleuren en muziek om de klant te verleiden. Onderzoek heeft aangetoond dat de shopomzet met 6% stijgt als in de shop geurdispenders worden gebruikt en kleurschakeringen worden veranderd.”

Ook  de locatie wordt volgens Frickus nog onvoldoende benut. ” Ondernemers die in een stad of dorp zitten moeten weten wie hun klanten zijn en daar hun aanbod op aanpassen. Zit je bijvoorbeeld in een wijk met veel senioren pas daar dan je shop op aan. Komen veel gezinnen in je shop doe hetzelfde.”

10 gouden regels

Martin Alford van BlueCow Consulting en met 25 jaar ervaring in de tankshop-retail had eveneens voldoende tips voor ondernemers om meer uit hun shop te halen. Hij vatte ze samen in de 10 gouden regels:

1: Ben uniek.

2: Ken uw klant.

3: Ben geduldig met nieuwe promoties.

4: Kijk en leer wat de klant koopt.

5: Ken uw ‘hotspots’ in de shop.

6: Zorg voor een continue goede service.

7: Zorg dat alle artikelen duidelijk zijn geprijsd.

8: Kijk niet alleen naar de marge op producten maar naar wens van de klant.

9: Zorg dat de voorraad op orde is.

10: Als een product goed loopt, breidt het uit.

Als laatste gaf coureur Tom Coronel een les in E-retailing. Met zijn webshops onder de paraplu van Create2fit heeft hij een miljoenenbusiness opgebouwd. Zijn motto: ben anders dan anderen. Durf te ondernemen en laat je niet van je doel afleiden. De Benelux Benzinedag trok 200 bezoekers.

Benzinedag 2013, Tom Coronel

Benzinedag 2013, Martin Alford

Benzinedag 2013, Art Frickus

 

 

Auteur: Steven Don

1 reactie op “10 gouden regels voor een succesvol tankstation”

Martin Alford|08.02.13|10:08

Thank you TANKPRO team for another excellent and well written article! Your deep industry insight and rapid response to changing situations make you a “must read” in the Benelux. Uitstekend!
Martin Alford

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

10 gouden regels voor een succesvol tankstation | TankPro.nl
Benzinedag 2013 Tom Coronel

10 gouden regels voor een succesvol tankstation

Tankstationondernemers zijn veel te lang verwend geweest en zullen in actie moeten komen om ook in de toekomst van hun bedrijf een succes te maken. Daarbij zijn er kansen te over maar die moeten dan wel worden aangegrepen. Dat was de strekking van de door BigBrother georganiseerde Benelux Benzinedag in Antwerpen waar pomphouders met de neus op de feiten werden gedrukt maar ook tal van handvatten kregen aangereikt voor succesvol ondernemen.

Ergenis1: 60% van de tankende automobilisten loopt direct naar de kassa van de shop om af te rekenen. Op weg hier naartoe komt hij alleen maar zoetwaren tegen. Hij wordt op geen enkele wijze verleidt om andere aankopen in de shop te doen. Waarom?

Omgeving

Ergenis 2: Hoe is het mogelijk dat een tankstation niets aan promotie doet buiten het terrein van het tankstation zelf? Maak u kenbaar aan uw omgeving. Gebruik Muppies, social  media, adverteer.

Ergenis 3: Waarom lopen tankstationondernemers allemaal achter elkaar aan als het om het aanbod gaat in de tankshop. Onderscheidt uzelf en boor zo een vaste groep (nieuwe) klanten aan.

Shop-strateeg Art Frickus was vandaag (31 januari) een van de sprekers op de Benelux Benzinedag en vroeg zich hardop af waarom ondernemers in de tankstationbranche geen volledig gebruik maken van de mogelijkheden van hun locatie. “In West-Europa lopen tankstations hopeloos achter op hun collega’s in Azië. Daar worden nieuwe concepten ontwikkeld en worden locaties optimaal benut als convenience stores.”

Geuren, kleuren en muziek

Frickus gaf enkele voorbeelden waarmee de pomphouder zijn voordeel kan doen. ” Loop iedere dag door je shop en kijk wat er verandert kan worden om tot betere verkoopresultaten te komen. Zet bijvoorbeeld geen display voor huishoudelijke artikelen naast de coffeecorner. Dat werkt niet. Gebruik geuren, kleuren en muziek om de klant te verleiden. Onderzoek heeft aangetoond dat de shopomzet met 6% stijgt als in de shop geurdispenders worden gebruikt en kleurschakeringen worden veranderd.”

Ook  de locatie wordt volgens Frickus nog onvoldoende benut. ” Ondernemers die in een stad of dorp zitten moeten weten wie hun klanten zijn en daar hun aanbod op aanpassen. Zit je bijvoorbeeld in een wijk met veel senioren pas daar dan je shop op aan. Komen veel gezinnen in je shop doe hetzelfde.”

10 gouden regels

Martin Alford van BlueCow Consulting en met 25 jaar ervaring in de tankshop-retail had eveneens voldoende tips voor ondernemers om meer uit hun shop te halen. Hij vatte ze samen in de 10 gouden regels:

1: Ben uniek.

2: Ken uw klant.

3: Ben geduldig met nieuwe promoties.

4: Kijk en leer wat de klant koopt.

5: Ken uw ‘hotspots’ in de shop.

6: Zorg voor een continue goede service.

7: Zorg dat alle artikelen duidelijk zijn geprijsd.

8: Kijk niet alleen naar de marge op producten maar naar wens van de klant.

9: Zorg dat de voorraad op orde is.

10: Als een product goed loopt, breidt het uit.

Als laatste gaf coureur Tom Coronel een les in E-retailing. Met zijn webshops onder de paraplu van Create2fit heeft hij een miljoenenbusiness opgebouwd. Zijn motto: ben anders dan anderen. Durf te ondernemen en laat je niet van je doel afleiden. De Benelux Benzinedag trok 200 bezoekers.

Benzinedag 2013, Tom Coronel

Benzinedag 2013, Martin Alford

Benzinedag 2013, Art Frickus

 

 

Auteur: Steven Don

1 reactie op “10 gouden regels voor een succesvol tankstation”

Martin Alford|08.02.13|10:08

Thank you TANKPRO team for another excellent and well written article! Your deep industry insight and rapid response to changing situations make you a “must read” in the Benelux. Uitstekend!
Martin Alford

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.