Pomphouders grensstreek zwaar de dupe van accijnsverhoging

In het regeerakkoord kondigen VVD en PvdA een accijnsverhoging aan op diesel en LPG van respectievelijk met 3 en 7 cent per 1 januari 2014. Een slechte maatregel volgens BOVAG en BETA. De belangenverenigingen waarschuwen voor een forse toename van tanken over de grens en bijbehorend accijnslek. Een effect dat versterkt wordt door drie forse verhogingen van de tabaksprijs in korte tijd.

Door de voorgenomen verhoging van accijns op diesel en LPG gaan zullen meer automobilisten over de grens tanken. Dat is slecht voor het milieu vanwege de onnodige extra kilometers die hierdoor worden afgelegd, maar ook voor de staatskas, omdat het Rijk geen accijnzen ontvangt over brandstof die in het buitenland wordt getankt.

BOVAG vermoedt dat het kabinet de extra inkomsten die het door deze maatregel heeft ingeboekt, dan ook niet gaat halen. In het vorige regeerakkoord stond als voorwaarde voor aanpassen van brandstofaccijns dat buurlanden mee moesten doen. Dat is wat BOVAG betreft nog steeds de verstandigste weg.

Grensstreek

Pomphouders in de grensstreek kunnen nu eigenlijk alleen diesel tegen concurrerende tarieven aanbieden (vooral ten opzichte van Duitsland). Met de aangekondigde accijnsverhoging van 3 cent (3,6 cent inclusief btw) verdwijnt het prijsvoordeel ten opzichte van Duitsland en gaat Nederland nog verder uit de pas lopen in vergelijking met België.

De situatie voor LPG wordt zo mogelijk nog dramatischer als in 2014 7 cent (8,4 cent inclusief btw) boven op de hieronder gepresenteerde tarieven komt.

Benzine Diesel LPG
 

Pomprijs

Accijns

 

Pomprijs

Accijns

 

Pomprijs

Accijns

Nederland

1,81

0,74

 

1,50

0,44

 

0,80

0,09

België

1,60

0,61

 

1,47

0,43

 

0,78

0,00

Duitsland

1,64

0,66

 

1,53

0,47

 

0,78

0,09

Prijzen en tarieven per 22 oktober 2012

Accijns op tabak

Volgens het regeerakkoord zullen ook de tabakaccijnzen verder worden verhoogd in 2014. Dit komt bovenop de accijns- en BTW-verhoging die (in het Kunduz-akkoord) al voor 2012-2013 was afgesproken (35 cent voor sigaretten en 40 cent voor shag).

In 2013 wordt een pakje sigaretten daardoor 90 cent duurder dan in België, en € 1,00 duurder dan in Duitsland. Voor wat betreft shag gelden nog grotere verschillen. In Duitsland betaal je volgend jaar liefst € 2,45 minder dan in Nederland, en in België scheelt het € 1,10 per pakje.

Gefaseerd

De extra accijnsverhoging van 9 cent in 2014 waartoe is besloten in het regeerakkoord daar nog eens bovenop. Het forse prijsverschil op een volle tank en een slof sigaretten maakt de grensoversteek voor een steeds grotere groep aantrekkelijk. Dat is zuur voor tankhouders in de grensstreek en het kost de schatkist veel geld in de vorm van gederfde accijnzen, meent BOVAG.

BETA gaat proberen de nieuwe maatregelen gefaseerd in gevoerd te krijgen. “Nu deze acciijnsverhogingen al vast blijken te staan zal BETA alles op alles zetten om in ieder geval een meer gefaseerde invoer van de verhogingen te realiseren, dus niet in klap 35 cent maar stapjes van 10 à 15 cent. Een gematigde verhoging per jaar voorkomt een acute koopvlucht naar het buitenland. Ook zullen wij aandacht vragen voor de merkwaardige accijnsverhoging op LPG, die totaal niet strookt met het stimuleren van schoner rijden”, aldus voorszitster Petra van Stijn.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.