Vrouwenteam van Q8 De Poort

Veiling tankstation betekent voor pomphouder onzekere tijd

Met de veiling van zes tankstations aan de snelweg breken er voor de betrokken pomphouders en personeelsleden onzekere tijden aan. Wordt het tankstation verkocht? Kan ik de exploitatie wel vootzetten? Wat gaat er nu precies veranderen? Vragen die pas beantwoord zullen worden als de veilingen voorbij zijn.

Woensdag 12 september weet Jolanda Jonkheid, exploitant van het Q8 station De Poort, meer. Zal ze de exploitatie van het tankstation kunnen voortzetten of niet?

Op de helling

Haar tankstation (CODO) staat als tweede op de rol van de zes te veilen rijksweg tankstations. Jonkheid zwaait met een team van zes vrouwen al vijf jaar de scepter over de poort en doet dat naar volle tevredenheid en succes.

Nu voelt ze toch dat een deel van haar bestaan (ze bestiert ook nog een BP station) op de helling komt te staan. ” Kijk, ik wist in 2007 toen ik aan deze klus begon dat die veiling eraan zat te komen. Daar is het contract ook mede op afgestemd. Maar nu het zo dichtbij is word je met de dag onzekerder. Je kunt zomaar de exploitatie kwijt zijn.”

Kansen

Die kans schat  ze evenwel niet al te hoog in . “Ik weet dat het niet al te vaak voorkomt dat een tankstation aan de snelweg in handen komt van een concurrent. De biedingen die de maatschappijen op hun eigen station doen zijn vaak erg hoog. Maar toch, het kan gebeuren dat na woensdag een nieuwe naam op de luifel moet.”

“Hoe zit het dan met mij, word ik mee overgenomen of alleen mijn medewerkster waarmee ik al die jaren een prachtig station heb opgebouwd? je weet het niet en dat maakt de boel allemaal zo onzeker. Ik heb al tegen mijn dames gezegd, dat als we toch plaats moeten maken ik een prachtige referentie over ze zal schrijven om hun positie zo goed mogelijk veilig te stellen.”

Strategisch

Q8 De Poort ligt op een strategisch punt in Europoort. Het is het eerste bemande tankstation als je van de boot van Engeland komt. Het klantenbestand bestaat dan ook voor een aanzienlijk deel uit vrachtwagenchauffeurs. “Daar hebben we ons als vrouwenteam ook goed op ingesteld. Het werkt aan twee kanten. Het zou immens jammer zijn als dat zou verdwijnen.”

De pomphoudster is faliekant tegen het systeem van veilingen. “Het is nu toch wel bewezen dat het niet de concurrentie vergroot of nieuwe spelers op de markt toelaat. Dus is er maar een partij die hier zijn voordeel uithaalt en dat is de Staat.”

“Dat is een van de redenen dat ik bestuurslid van de Beta ben geworden want dat is een club die al jaren de strijd met de overheid aangaat betreffende het veilingsysteem.”

On hold

Volgens Jonkheid hebben de veilingen bovendien een negatief effect op de normale gang van zaken in een tankstation. “Een aantal zaken heb ik ‘on hold’ gezet. Zoals nieuwe afspraken maken met leveranciers. Of het starten van acties. Ook ga je nu niet investeren. Q8 zelf heeft eveneens bepaalde veranderingen doorgeschoven tot na de veiling. Niemand is zeker van zijn zaak.”

Wachten en hopen is eigenlijk het enige wat Jolanda Jonkheid kan doen. Ze gaat woensdag zelf naar de veiling in Den Haag en hoopt er maar het beste van. “Ik hoop dat ik woensdagavond een grote taart aan mijn meiden in het tankstation kan aanbieden. Als het goed is, bouwen we een klein feestje.”

Fred Kramer

Lees ook: Volgorde veiling tankstations bekend

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.