Pomphouder beschermt personeel beter tegen geweld

Pomphouders zijn zich meer bewust van de noodzaak om hun werknemers te beschermen tegen agressie en geweld. Dat blijkt uit een rapport van de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). De inspectie controleerde tussen 2010 en 2012 onder andere bij tankstations.

Ook werden controles uitgevoerd bij het openbaar vervoer, gemeentelijke loketten, gevangenissen en in de horeca. Met dit rapport sluit de Inspectie SZW haar gerichte extra acties af ter vermindering van agressie en geweld tegen werknemers.

Van 2010 tot 2012 zijn hulpmiddelen ontwikkeld waarmee werkgevers zelf aan de slag kunnen. Zo heeft de Inspectie SZW flyers, radiospots, banners en advertenties ingezet om meer aandacht te geven aan de aanpak van agressie en geweld.

Internet

Ook introduceerde de Inspectie vorig jaar de Zelfinspectie Agressie en Geweld. Hierdoor kunnen organisaties via internet zelf nagaan of ze genoeg doen om agressie en geweld aan te pakken.

Daarnaast zijn er extra inspecties in verschillende sectoren uitgevoerd om de problemen op het gebied van agressie en geweld in beeld te brengen. Brancheorganisaties en werkgevers zijn daardoor de noodzaak gaan inzien van het nemen van concrete extra maatregelen. Zo hebben veel tankstations beleid ontwikkeld, huis- en gedragsregels opgesteld en trainingen voor werknemers opgezet.

Trainingen

Jan Bessembinders van BOVAG tankstations is tevreden met de resultaten. “Het bewijst volgens ons dat we op de goede weg zijn als branche. Evenwel zijn er ook verbeterpunten, zoals het trainen van personeel op het gebied van omgaan met agressie en geweld. Wat dat betreft is het goed dat ons opleidingsfonds OOTW een training omgaan met agressie en geweld in het gamma heeft opgenomen.”

“Daarmee kunnen we als branche dus direct aan de slag. Je kunt zelfs de gratis opleidingsvoucher van OOTW gebruiken voor een veiligheidstraining, dus we raden iedereen aan om hiervan gebruik te maken.”

Melden

Volgens de Inspectie is het van belang dat werkgevers en werknemers incidenten melden en registreren en dat ze er lessen uit trekken. Dat leidt ertoe dat een werknemer de juiste  begeleiding krijgt na een incident en dat preventieve maatregelen worden genomen, zoals bijvoorbeeld de herinrichting van een klantenbalie.

De komende jaren staan inspecties bij de risicovolle sectoren waar de naleving op de werkvloer nog niet op orde is, op de agenda van de Inspectie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.