Bovag toekomstvisie voorzitter

Bovag presenteert Toekomstvisie 2020 mobiliteitsbranche

De consument gaat veranderen, de retail gaat veranderen. Dat heeft ook invloed op de Bovag-leden, zoals tankstationhouders. Zij moeten zich op die veranderende toekomst voorbereiden, vindt de brancheorganisatie. Om daarbij behulpzaam te zijn, presenteert Bovag haar Toekomstvisie 2020. “Het is onze uitdaging deze visie in de komende tijd concreet te maken voor de leden”, licht Bovag-woordvoerder Paul de Waal toe.

Deze toekomstvisie is ontwikkeld in nauwe samenwerking met Capgemini en met steun van HBD en OOMT.

Trends

De Bovag Toekomstvisie 2020 schetst en benoemt de elf belangrijkste trends van de komende jaren. Het zijn ontwikkelingen die de toekomst gaan bepalen. Op basis van die trends, en met name van de twee meest invloedrijke trends, heeft Capgemini een viertal toekomstscenario’s ontwikkeld. Het meest waarschijnlijke daarvan is verder uitgewerkt.

In dat meest waarschijnlijke scenario neemt de invloed van de nationale overheid sterk af en is generatie Y dominant. Dat betekent onder meer dat de vraag verschuift van mobiliteitsproduct naar mobiliteitsoplossing en dat een keurmerk minder belangrijk wordt ten gunste van klantbeoordelingen. Het vrije ondernemerschap krijgt extra kansen om zijn vleugels uit te slaan en de focus verschuift van concurrent naar klant. Niet langer de werkgever, maar de werknemer staat centraal.

Toekomsttest

Op basis van dit scenario heeft Capgemini een viertal archetypen van ondernemingen anno 2020 geschetst: de Local Hero, de Hypermarket, de Mobility Service Provider en de Niche Expert. Via een toekomsttest op www.verplaatsjezelf.nl kunnen Bovag-leden bepalen welk van die vier archetypes het best bij ze past in de nabije toekomst.

Deze site is het centrale platform van de Toekomstvisie 2020. Naast de toekomsttest vinden Bovag-leden er het complete visie-rapport, voor verdere verdieping. Maar ook is er volop ruimte voor discussie, nieuws, columns en uiteraard voor uitleg. Zo is er voor elk archetype onderneming een illustratief filmpje gemaakt.

Retailer

Geert Vermeer, bondsvoorzitter Bovag: “Laat duidelijk zijn dat onze toekomstvisie geen blauwdruk is, maar een wake-up call. En een aansporing voor onze leden om zich te verdiepen in de toekomst. Het rapport, de toekomsttest, de filmpjes, het kan allemaal helpen. Een goede retailer is immers bezig met de toekomst. Ik weet één ding zeker: de klant van nu is een heel andere dan de klant van 2020. En als je daar als retailer niet op inspeelt, mis je de boot.”

Bovag gaat de Toekomstvisie de komende tijd verder uitrollen en uitwerken. Op tal van ledenbijeenkomsten zal er aandacht voor zijn en tegelijkertijd worden de komende maanden projecten gestart die leden helpen zich voor te bereiden op 2020 en daarna. Denk daarbij ook aan branche-overschrijdende samenwerkingsverbanden, gezamenlijke producten en projecten.

Rapport

Alle trends, scenario’s en archetypes worden uitgebreid behandeld in het rapport van Capgemini. Dit rapport is te downloaden via: www.verplaatsjezelf.nl/achtergrond.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.