‘Nieuw onderzoek naar noodzaak prijspalen onzinnig’

Door Ewout Klok-De PvdA en de PVV trekken samen ten strijde voor een grotere prijstransparantie bij tankstations. Woordvoerders Van Bemmel (PVV) en Dijksma (PvdA) hebben naar aanleiding van twee kostbare, tijdrovende onderzoeken van de NMa en de Erasmus Universiteit te Rotterdam (Ecorys) opnieuw aangedrongen bij Minister Verhagen om nógmaals zo’n tijdrovend en kostenverslindend onderzoek uit te laten voeren!

Te duur

Wat is er aan de hand? PVV en PvdA stellen dat onze klanten te veel geld betalen voor een liter brandstof. Dat zou komen omdat de branche te duur is met de ‘kale’ brandstofprijs en er te weinig concurrentie is.

De NMa onderzocht de brandstofprijzen en kwam tot de (terechte) conclusie dat er met deze ‘kale’ brandstofprijzen niet zoveel aan de hand is. Sterker: dat deze praktisch gelijk is aan de ons omringende landen. De bevindingen van de Erasmus Universiteit waren ook duidelijk: er is een hevige concurrentiestrijd, vooral op het onderliggende wegennet. Hét terrein van de zelfstandige pomphouder!

Prijspalen

Met de uitkomst van deze rapporten in de hand pleiten PVV en PvdA voor nóg meer duidelijkheid. Prijspalen op elk station. Verplichte websites waar we dagelijks onze prijzen op in moeten vullen.

Hoezo minder regelgeving en minder werklast… Wake Up! We hebben die palen al lang staan! TomTom biedt al aan om goedkope tankstations te bezoeken! En wat te denken van consumentenclubs als UnitedConsumers! Of de websites van de leaseclubs!

Verhagen

Minister Verhagen beoordeelt de onderzoeksresultaten kundig en realistisch. Hij erkent de problemen in onze branche en ziet dit ook met realisme, staat open voor het inwinnen van relevante informatie.
Maar niet ‘Brother en Sister’ in Love namens de PVV en PvdA. Die zetten vol in op het onderbuikgevoel van hun kiezers. Als jengelende kleuters verzoeken ze nogmaals om een onderzoek om tóch meer prijstransparantie te krijgen voor hun achterban.

Daarmee de onderzoekers van de NMa en de Erasmus Universiteit te diskwalificeren als zijnde onkundig. Waar halen ze het lef vandaan!

Onderzoek

Ook ons werd de vraag gesteld mee te werken aan dat laatste onderzoek. U begrijpt dat we dat niet willen. Waarom zouden we ook? Om net zo lang te zoeken tot er toch nog érgens iets gevonden kan worden?

Wij respecteren de uitgevoerde onderzoeken en uiteraard de uitkomsten. Natuurlijk zijn de rijksweg stations duurder. Ze betalen hoge huren en hoge pachten die terecht komen bij de overheid. Maar denkt u dat de automobilist gek is? Die weet heus wel dat het bij ‘ons’ goedkoper is. Als het enkel en alleen om de prijs zou gaan.

Tankshop

Een holle prijzen-website is appels met peren vergelijken. We kunnen daar niet op aangeven dat we een uitgebreid assortiment in onze shop hebben. Dat we een wasgelegenheid hebben die kwaliteit levert.

Dat we een toilet hebben waar menig hotel jaloers op is. Investeringen die we hebben gedaan om lokaal het beste tankstation te zijn. Dát wil een klant.

De PVV en PvdA halen ons het bloed onder de nagels vandaan. Gejammer over prijstransparantie maar zelf de zakken willen vullen met belastinggeld uit de zakken van ons en onze klanten met hun torenhoge accijnzen en belastingen.

Schamen

Als ze nú lef hebben als volksvertegenwoordigers zorgen ze er voor dat hun kiezers niet die gigantische opcenten hoeven te betalen. Ze moesten zich schamen.

Tot slot nog één vraag voor Sharon Dijksma. Welke partij bedacht ook al weer dat tijdelijke ‘Kwartje van Kok’?

Ewout Klok is pomphouder en voorzitter van de BETA

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

1 reactie op “‘Nieuw onderzoek naar noodzaak prijspalen onzinnig’”

Jaap Beetstra|15.09.11|22:15

Helemaal mee eens. Op de website http://directlease.nl/tankservice en de bijbehorende iPhone en Android apps (DirectLease TankService) hebben we (DirectLease en App It Up) precies geprobeerd die informatie te bieden. We maken daar niet alleen de prijzen, maar ook de aanwezige diensten (zoals shop en wasstraat) inzichtelijk voor de consumenten. Eventuele correcties zijn eenvoudig door te geven. Subjectieve waarderingen (koffie, toilet) staan op de planning.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.