G&V Energy Group gaat in België zestien trucktankstations dat het heeft omvormen naar ‘energy hubs’. Concreet houdt dit in dat op de locaties van G&V dadelijk vrachtwagens niet alleen kunnen tanken, maar ook elektrische trucks er gemakkelijk en met alle ruimte kunnen snelladen.
'tanken én ultrasnelladen'

G&V gaat zestien trucktankstations omvormen tot ‘energy hub’

Vóór het einde van 2025 moeten zestien van 35 G&V Truck-tankstations zijn voorzien van EV-snellaadinfrastructuur voor elektrische trucks. Foto: G&V Energy, 2024

G&V Energy Group gaat in België zestien trucktankstations dat het heeft omvormen naar ‘energy hubs’. Concreet houdt dit in dat op de locaties van G&V dadelijk vrachtwagens niet alleen kunnen tanken, maar ook elektrische trucks er gemakkelijk en met alle ruimte kunnen snelladen.

Vóór het einde van 2025 moeten zestien van 35 G&V Truck-tankstations zijn voorzien van EV-snellaadinfrastructuur voor elektrische trucks. De vernieuwing die G&V doorvoert, past in de plannen om in België in de komende twee jaar verspreid over het land in totaal dertig openbaar toegankelijke laadpleinen voor etrucks te gaan realiseren. Dit moet de elektrificatie van het vrachtvervoer een boost geven. Eind juni worden in de Antwerpse haven de eerste openbare laadparkeerplaatsen voor vrachtwagens in België in gebruik genomen. Zij vormen het startschot voor een offensief, want de komende twee jaar openen langs snelwegen, in industriegebieden en op logistieke knooppunten in België zo’n dertig grote laadpleinen voor elektrische trucks, aldus De Tijd na onderzoek.

Antwerpen

Milence, een joint venture van de Europese vrachtwagenbouwers Daimler Truck, Volvo Group en Traton (MAN, Scania), gaat op korte termijn in de haven van Antwerpen twee laadstations voor etrucks realiseren en ook Gent staat op de radar. Milence heeft aangegeven tegen 2027 in Europa een laadnetwerk van 1700 laadpunten voor etrucks operationeel te willen hebben. Het Nederlandse snellaadbedrijf Fastned gaat meerdere bestaande snellaadpleinen voor personenwagens langs snelwegen uitbreiden met een apart gedeelte voor elektrische trucks. Fastned-locaties die laadpalen voor etrucks krijgen, zouden komen aan de E19 in Peutie, aan de E40 in Walshoutem en aan de E34 in Postel.

‘We verwachten vanaf 2026 een steile groei voor elektrisch vrachttransport’, zegt CEO Xavier Dewulf van G&V tegen De Tijd. ‘Ook de verplichte ESG-duurzaamheidsrapportering zal vanaf dan een belangrijke rol gaan spelen en grote bedrijven uitdagen om hun transport te verduurzamen.’

Lange afstand

Daar waar de eerste elektrische trucks nu vooral kortere trajecten tot circa 250 kilometer afleggen om vervolgens op het eigen depot op te laden, moeten de laadpleinen voor vrachtwagens langeafstandstransport mogelijk maken. De nieuwste generatie ultrasnellaadpalen geeft truckers de mogelijkheid om tijdens hun verplichte rusttijd van 45 minuten voldoende bij te laden om weer 400 kilometer te kunnen rijden.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

G&V gaat zestien trucktankstations omvormen tot ‘energy hub’ | TankPro.nl
G&V Energy Group gaat in België zestien trucktankstations dat het heeft omvormen naar ‘energy hubs’. Concreet houdt dit in dat op de locaties van G&V dadelijk vrachtwagens niet alleen kunnen tanken, maar ook elektrische trucks er gemakkelijk en met alle ruimte kunnen snelladen.
'tanken én ultrasnelladen'

G&V gaat zestien trucktankstations omvormen tot ‘energy hub’

Vóór het einde van 2025 moeten zestien van 35 G&V Truck-tankstations zijn voorzien van EV-snellaadinfrastructuur voor elektrische trucks. Foto: G&V Energy, 2024

G&V Energy Group gaat in België zestien trucktankstations dat het heeft omvormen naar ‘energy hubs’. Concreet houdt dit in dat op de locaties van G&V dadelijk vrachtwagens niet alleen kunnen tanken, maar ook elektrische trucks er gemakkelijk en met alle ruimte kunnen snelladen.

Vóór het einde van 2025 moeten zestien van 35 G&V Truck-tankstations zijn voorzien van EV-snellaadinfrastructuur voor elektrische trucks. De vernieuwing die G&V doorvoert, past in de plannen om in België in de komende twee jaar verspreid over het land in totaal dertig openbaar toegankelijke laadpleinen voor etrucks te gaan realiseren. Dit moet de elektrificatie van het vrachtvervoer een boost geven. Eind juni worden in de Antwerpse haven de eerste openbare laadparkeerplaatsen voor vrachtwagens in België in gebruik genomen. Zij vormen het startschot voor een offensief, want de komende twee jaar openen langs snelwegen, in industriegebieden en op logistieke knooppunten in België zo’n dertig grote laadpleinen voor elektrische trucks, aldus De Tijd na onderzoek.

Antwerpen

Milence, een joint venture van de Europese vrachtwagenbouwers Daimler Truck, Volvo Group en Traton (MAN, Scania), gaat op korte termijn in de haven van Antwerpen twee laadstations voor etrucks realiseren en ook Gent staat op de radar. Milence heeft aangegeven tegen 2027 in Europa een laadnetwerk van 1700 laadpunten voor etrucks operationeel te willen hebben. Het Nederlandse snellaadbedrijf Fastned gaat meerdere bestaande snellaadpleinen voor personenwagens langs snelwegen uitbreiden met een apart gedeelte voor elektrische trucks. Fastned-locaties die laadpalen voor etrucks krijgen, zouden komen aan de E19 in Peutie, aan de E40 in Walshoutem en aan de E34 in Postel.

‘We verwachten vanaf 2026 een steile groei voor elektrisch vrachttransport’, zegt CEO Xavier Dewulf van G&V tegen De Tijd. ‘Ook de verplichte ESG-duurzaamheidsrapportering zal vanaf dan een belangrijke rol gaan spelen en grote bedrijven uitdagen om hun transport te verduurzamen.’

Lange afstand

Daar waar de eerste elektrische trucks nu vooral kortere trajecten tot circa 250 kilometer afleggen om vervolgens op het eigen depot op te laden, moeten de laadpleinen voor vrachtwagens langeafstandstransport mogelijk maken. De nieuwste generatie ultrasnellaadpalen geeft truckers de mogelijkheid om tijdens hun verplichte rusttijd van 45 minuten voldoende bij te laden om weer 400 kilometer te kunnen rijden.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.