VZR: Voorgestelde CO2-uitstoot maatregelen Minister Jetten werken averechts
'onverstandig duur'

VZR: voorgestelde CO2-uitstoot maatregelen Jetten werken averechts

De keuze in mobiliteit moet vrij zijn, aldus VZR. Foto: ProMedia, 2023

Het voorgestelde plan om de brandstof duurder te maken en BPM te verdubbelen werkt averechts. Dat stelt de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR). Miljoenen werkenden zullen meer moeten gaan betalen voor het woon-werkverkeer en het wagenpark veroudert nog verder. Maatregelen die de beoogde duurzaamheid juist in de wielen rijden, aldus VZR.

De vereniging is ervan overtuigd dat naast de landbouw en industrie ook het verkeer een bijdrage moet leveren aan het duurzamer maken van de Nederlandse en wereldeconomie. Dit moet echter niet worden bereikt door te bestraffen, zoals de beoogde maatregelen van Minister Jetten voor Klimaat en Energie nu weergeven, maar door juist in positieve zin te stimuleren: door te faciliteren in de vorm van subsidies en fiscale regelingen. In de voorstellen van Jetten is sprake van een verdubbeling van de BPM in 2025. Volgens de VZR schieten hierdoor zelfs de compacte auto’s in prijs omhoog. Het duurder maken van de BPM zorgt er zo voor dat werkenden langer in hun bestaande, vervuilende, auto’s blijven rijden, aldus VZR. “De BPM voor elektrische voertuigen moet niet stijgen, maar juist omlaag”, zegt VZR-voorzitter Jan van Delft. “Alleen zo kunnen we zo veel mogelijk elektrische auto’s op de Nederlandse wegen krijgen.”

Oneerlijk

Een andere voorgestelde maatregel is per 2024 een verplichting op het mengen van biobrandstof met gewone brandstoffen. Hierdoor wordt een liter brandstof tot wel 10 eurocent duurder. Met de toch al tekortschietende onbelaste reiskostenvergoeding van 0,21 euro per gereden zakelijke kilometer, wordt het tanken voor de meer dan 4,3 miljoen werkende Nederlanders die met hun privéauto voor de baas regelmatig onderweg zijn volgens VZR onbetaalbaar en een veel te grote aanslag op het gezinsbudget. Van Delft: “VZR vindt dit meer dan onwenselijk. De keuze in mobiliteit moet vrij zijn en mag de gemiddelde Nederlander niet beperken door het ondoordacht en daarmee onverstandig duur te maken.”

Lees meer: 

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

VZR: voorgestelde CO2-uitstoot maatregelen Jetten werken averechts | TankPro.nl
VZR: Voorgestelde CO2-uitstoot maatregelen Minister Jetten werken averechts
'onverstandig duur'

VZR: voorgestelde CO2-uitstoot maatregelen Jetten werken averechts

De keuze in mobiliteit moet vrij zijn, aldus VZR. Foto: ProMedia, 2023

Het voorgestelde plan om de brandstof duurder te maken en BPM te verdubbelen werkt averechts. Dat stelt de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR). Miljoenen werkenden zullen meer moeten gaan betalen voor het woon-werkverkeer en het wagenpark veroudert nog verder. Maatregelen die de beoogde duurzaamheid juist in de wielen rijden, aldus VZR.

De vereniging is ervan overtuigd dat naast de landbouw en industrie ook het verkeer een bijdrage moet leveren aan het duurzamer maken van de Nederlandse en wereldeconomie. Dit moet echter niet worden bereikt door te bestraffen, zoals de beoogde maatregelen van Minister Jetten voor Klimaat en Energie nu weergeven, maar door juist in positieve zin te stimuleren: door te faciliteren in de vorm van subsidies en fiscale regelingen. In de voorstellen van Jetten is sprake van een verdubbeling van de BPM in 2025. Volgens de VZR schieten hierdoor zelfs de compacte auto’s in prijs omhoog. Het duurder maken van de BPM zorgt er zo voor dat werkenden langer in hun bestaande, vervuilende, auto’s blijven rijden, aldus VZR. “De BPM voor elektrische voertuigen moet niet stijgen, maar juist omlaag”, zegt VZR-voorzitter Jan van Delft. “Alleen zo kunnen we zo veel mogelijk elektrische auto’s op de Nederlandse wegen krijgen.”

Oneerlijk

Een andere voorgestelde maatregel is per 2024 een verplichting op het mengen van biobrandstof met gewone brandstoffen. Hierdoor wordt een liter brandstof tot wel 10 eurocent duurder. Met de toch al tekortschietende onbelaste reiskostenvergoeding van 0,21 euro per gereden zakelijke kilometer, wordt het tanken voor de meer dan 4,3 miljoen werkende Nederlanders die met hun privéauto voor de baas regelmatig onderweg zijn volgens VZR onbetaalbaar en een veel te grote aanslag op het gezinsbudget. Van Delft: “VZR vindt dit meer dan onwenselijk. De keuze in mobiliteit moet vrij zijn en mag de gemiddelde Nederlander niet beperken door het ondoordacht en daarmee onverstandig duur te maken.”

Lees meer: 

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.