Erik Klooster & Marnix Koopmans VEMOBIN

VEMOBIN verbreedt de focus: ‘We zijn niet alleen een olieclub’

Erik Klooster (links) en Marnix Koopmans (rechts) Foto's: VEMOBIN, bewerking door TankPro

Het is ook voor directeur Erik Klooster en public affairs manager Marnix Koopmans nog even wennen, maar de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI) bestaat niet meer. In plaats daarvan gaat de brancheorganisatie sinds kort verder als de Vereniging Energie voor Mobiliteit en Industrie (VEMOBIN). 

Met de naamsverandering werd in oktober een traject afgesloten waarmee de organisatie zich ruim twee jaar bezighield. Klooster: “Het gaat vooral om een andere en bredere focus van onze activiteiten. Dat zijn activiteiten waarvan we zien dat de bedrijven al die kant op tenderen (biobrandstoffen, waterstof en elektrisch laden).”

“Dat zijn allemaal dragers waar onze leden ook heen gaan en waarin dan meer leden welkom kunnen zijn”, vult Koopmans aan. “Zo kunnen we iedereen net zo goed bijstaan bij de nieuwe ontwikkelingen als de bestaande. Iedereen is namelijk bezig met de toekomst. Het is niet meer dan normaal dat wij meebewegen.”

Nu al druk met alternatieven

Momenteel telt VEMOBIN achttien leden, maar als onderdeel van de organisatiewijziging is het nu dus ook mogelijk voor bedrijven die zich uitsluitend met die nieuwe brandstoffen bezighouden om lid te worden. Met zo’n 25 potentiële toetreders lopen de gesprekken inmiddels. “Als we in ledenaantal verdubbelen, zou dat heel mooi zijn”, aldus Koopmans. Vooral vanuit de bio- en de waterstofhoek lijkt er interesse te zijn in aansluiting.

De nieuwe naam geeft volgens de twee niet alleen beter weer waar de branchevereniging en haar leden zich in de praktijk mee bezighouden, de oude naam met daarin het woord petroleum gaf de de buitenwereld ook een ‘enorme fossiele connotatie’, meent Koopmans. Dat terwijl 80 procent van de tijd bij de vereniging volgens hem aan bijvoorbeeld waterstof, biobrandstoffen en elektrificering wordt besteed. Dat maakt ook dat de belangen niet opeens zullen veranderen nu de toetredingseisen versoepelen. Dezelfde belangen waren er immers ook al onder de bestaande leden. “We zijn niet alleen een olieclub”, benadrukt hij.

Hoewel de samenstelling van het ledenbestand dus lijkt te gaan veranderen en olie uit de naam is verdwenen, wil dat niet zeggen dat het belang van fossiele brandstoffen opeens helemaal verdwijnt voor de VEMOBIN. Het blijft immers het grootste deel van de omzet uitmaken voor veel van de leden. Hoe snel dat verandert, heeft volgens Klooster vooral te maken met hoe snel de aandrijftechnologieën voor auto’s kunnen worden ontwikkeld. “De regelgeving gaat – en terecht – steeds meer knellen. Het pakket vanuit Brussel, Fit for 55, gaat een enorme impact hebben. En dan nog gaat het relatief langzaam.”

Daarnaast markeert de naamswijziging ook dat de industrie die volgens Klooster ‘in het verleden echt niet de meest progressieve was’, goed heeft ingezien dat dit de kant is waar de markt opgaat.

Ontwikkelingen in sector

Ook hoopt VEMOBIN door de verandering het ‘verhaal van de toekomst’ gewoonweg beter over de bühne te krijgen. “Je wordt heel snel weggezet als de ‘fossiele’ en de ‘remmer’, en dat is eigenlijk niet zoals het is”, stelt Koopmans. Het zijn juist de multinationals uit de sector die grotere investeringen doen dan de meeste newbies, meent hij. “Niet omdat ze beter zijn, maar ze hebben gewoon veel meer middelen om in een transitie in nieuwe zaken te investeren. De remmende kracht van fossiel herkennen wij helemaal niet. Je verkoopt het fossiele product, want er is vraag, maar er is in die zin geen rem. We willen ook allemaal mee met die transporteur die een elektrisch bestelbusje of een wagen op waterstof koopt. Die mensen willen we gewoon als klant behouden.”

De twee geloven dat de multinationals ook wel sneller willen gaan op het gebied van duurzaamheid, maar het gebrek aan ruimte ze daarin tegenhoudt. Zo willen de bedrijven bijvoorbeeld allemaal investeren in windkavels en is daar voldoende kapitaal voor, alleen er zijn veel minder plekken beschikbaar dan dat er interesse is. Daardoor worden de door fossiele brandstoffen verdiende gelden niet gebruikt voor de uitbreiding van het duurzame energie-aanbod. Koopmans: “We willen bijvoorbeeld ook dolgraag snelladers op de verzorgingsplaatsen zetten, maar er is een partij die op elk investeringsplan dat onze leden doen direct een bezwaar maakt. Dan sta je daar met je beschikbare geld.” Daarnaast spelen praktische bezwaren als netverzwaring en dus vergunningverlening volgens hem een rol.

“De ontwikkeling van duurzame energie gaat zo snel als het instrumentarium dat op dit moment toelaat. En de huidige crisis laat meer dan ooit zien dat we in een situatie zitten waarin we de oude schoenen die we hebben nog best hard nodig hebben en helemaal niet volledig kunnen vervangen door een nieuw paar schoenen. Dat is wel wat sommige mensen willen”, aldus Klooster.

Veel naamswijzigingen in sector

De naamswijziging en de veranderingen die bij VEMOBIN spelen, staan niet op zichzelf. Vergelijkbare Europese brancheverenigingen gingen de club uit Den Haag voor, maar ook in de tankstationbranche zijn naamswijzigingen tegenwoordig niet ongebruikelijk. Toch was het geen verwachting van buitenaf dat de brancheorganisatie deze stap zou nemen. “Iedereen had door dat het toegevoegde waarde heeft om mee te gaan in de transitie van je leden en dat ook in je eigen naam tot uiting te laten komen”, zegt Koopmans.

De twee kunnen zich in de branche geen voorbeelden herinneren van een vereniging die zich openstelt voor een ander type leden. “Ik kreeg pas de vraag wat mijn grootste lobbysucces is”, vertelt Klooster. “Ik ben er eigenlijk het meest trots op dat we dit gedaan hebben. En dan met name het openzetten van de vereniging.”

Lees ook:

De Tankstation & Carwash Vakbeurs, hét grootste vakevenement voor de tankstation- en carwashbranche in Nederland en België, zal dit jaar plaatsvinden op 9 en 10 november 2022 in de Expo Houten. Schrijf je nu in!

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.