MultiTankcard MoveMove

Zakelijke rijder laat ander tankgedrag zien

Foto: MultiTankcard

Het tankgedrag van de zakelijke rijder verandert. Zzp’ers, mkb’ers, maar ook leaserijders laten de duurdere tankstations langs de snelweg sinds de coronapandemie vaker links liggen. Dat blijkt uit cijfers van mobiliteitspasaanbieder MultiTankcard.

Bovendien wordt door leaserijders überhaupt minder getankt. Het aantal tanktransacties van deze groep schommelt op de snelweg momenteel rond de 60 procent van de periode vóór de coronapandemie. Voor de niet-snelwegtransacties ligt dat percentage met 80 procent iets hoger, maar ook daar wordt door deze doelgroep dus minder brandstof afgenomen dan voorheen.

Vaker thuiswerken sinds corona

Directeur Patrick Roozeman van MultiTankcard: “Dat er minder wordt getankt heeft onder meer te maken met het thuiswerken. Ook het feit dat er steeds meer leaserijders laden in plaats van tanken speelt een rol. Als de leaserijder echter tankt, is dat ten opzichte van pre-corona vaker buiten de snelweg.”

Onder de mkb’ers en zzp’ers is zowel tijdens de coronapandemie als daarna vaker getankt dan door leaseraders. Dat heeft er volgens Roozeman mee te maken dat de werkzaamheden van deze groep vaak bij een klant of op een bepaalde locatie moeten plaatsvinden. Thuiswerken is daardoor geen optie.

Voorlopig geen verandering

De zzp- en mkb-doelgroep zat, buiten de snelweg, in september 2022 op 110 procent van het aantal transacties van januari 2019. “Leaserijders ‘scoren’ daar slechts 80 procent. Op de snelweg zitten zzp’ers en mkb’ers op 80 procent van het aantal transacties, waar leaserijders op 60 procent zitten. Ook bij de zzp- en mkb-doelgroep zien we uit de data dat de voorkeur voor de tanklocatie verschuift; weg van de snelweg dus”, zegt Roozeman.

De mobilitetispasaanbieder uit Hoofddorp verwacht dat deze trend voorlopig doorzet. Daarbij benadrukt het bedrijf dat het prijsverschil tussen stations aan de snelweg en daarbuiten zal bijven bestaan en dat het belang van EV alleen maar zal toenemen.

Lees ook:

De Tankstation & Carwash Vakbeurs, hét grootste vakevenement voor de tankstation- en carwashbranche in Nederland en België, zal dit jaar plaatsvinden op 9 en 10 november 2022 in de Expo Houten. Schrijf je nu in!

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zakelijke rijder laat ander tankgedrag zien | TankPro.nl
MultiTankcard MoveMove

Zakelijke rijder laat ander tankgedrag zien

Foto: MultiTankcard

Het tankgedrag van de zakelijke rijder verandert. Zzp’ers, mkb’ers, maar ook leaserijders laten de duurdere tankstations langs de snelweg sinds de coronapandemie vaker links liggen. Dat blijkt uit cijfers van mobiliteitspasaanbieder MultiTankcard.

Bovendien wordt door leaserijders überhaupt minder getankt. Het aantal tanktransacties van deze groep schommelt op de snelweg momenteel rond de 60 procent van de periode vóór de coronapandemie. Voor de niet-snelwegtransacties ligt dat percentage met 80 procent iets hoger, maar ook daar wordt door deze doelgroep dus minder brandstof afgenomen dan voorheen.

Vaker thuiswerken sinds corona

Directeur Patrick Roozeman van MultiTankcard: “Dat er minder wordt getankt heeft onder meer te maken met het thuiswerken. Ook het feit dat er steeds meer leaserijders laden in plaats van tanken speelt een rol. Als de leaserijder echter tankt, is dat ten opzichte van pre-corona vaker buiten de snelweg.”

Onder de mkb’ers en zzp’ers is zowel tijdens de coronapandemie als daarna vaker getankt dan door leaseraders. Dat heeft er volgens Roozeman mee te maken dat de werkzaamheden van deze groep vaak bij een klant of op een bepaalde locatie moeten plaatsvinden. Thuiswerken is daardoor geen optie.

Voorlopig geen verandering

De zzp- en mkb-doelgroep zat, buiten de snelweg, in september 2022 op 110 procent van het aantal transacties van januari 2019. “Leaserijders ‘scoren’ daar slechts 80 procent. Op de snelweg zitten zzp’ers en mkb’ers op 80 procent van het aantal transacties, waar leaserijders op 60 procent zitten. Ook bij de zzp- en mkb-doelgroep zien we uit de data dat de voorkeur voor de tanklocatie verschuift; weg van de snelweg dus”, zegt Roozeman.

De mobilitetispasaanbieder uit Hoofddorp verwacht dat deze trend voorlopig doorzet. Daarbij benadrukt het bedrijf dat het prijsverschil tussen stations aan de snelweg en daarbuiten zal bijven bestaan en dat het belang van EV alleen maar zal toenemen.

Lees ook:

De Tankstation & Carwash Vakbeurs, hét grootste vakevenement voor de tankstation- en carwashbranche in Nederland en België, zal dit jaar plaatsvinden op 9 en 10 november 2022 in de Expo Houten. Schrijf je nu in!

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.