BETA: mogelijk geen diesel straks bij lokale pomp

De kans is aanwezig dat er bij sommige tankstations in Nederland straks geen diesel meer te krijgen is als gevolg van nieuwe Europese sancties tegen Rusland. “Er ontstaat nu al schaarste, dat zie je aan de dure dieselprijzen aan de pomp”, zegt Ewout Klok, voorzitter van Belangenvereniging Tankstations (BETA).

De boycot op Russische olie gaat naar verwachting later dit jaar in. Daarmee komt er ook een verbod op het halen van diesel uit Rusland. Nederland is voor een belangrijk deel afhankelijk van Russische diesel. Klok wijst erop dat ons land nu al heel dure diesel uit andere landen moet halen. “De voorraden zijn uiterst grillig momenteel en totaal onvoorspelbaar”, zegt de marktkenner.

‘Automobilist de dupe’

Klok denkt niet dat de diesel opraakt bij gerenommeerde oliemerken zoals Shell en Texaco. Maar mogelijk wel bij de lokale, vaak goedkopere pompstations met merkloze brandstoffen.

“De automobilist in Nederland is de dupe. Mensen met een dieselauto betalen al veel meer wegenbelasting dan benzinerijders en nu is de brandstof ook nog fors duurder dan benzine. Het loont niet meer om diesel te rijden”, stelt de BETA-voorzitter.

De landelijke adviesprijs voor een liter is momenteel 2,26 euro, zo’n 50 cent meer dan een jaar geleden. “Als het kabinet niet eerder dit jaar een accijnsverlaging had doorgevoerd zou de prijs voor een liter diesel nu 2,40 euro zijn, een absoluut record”, zegt Klok.

Verdere prijsstijging diesel

Ook Paul van Selms, brandstofdeskundige bij United Consumers, zou er niet raar van staan te kijken als sommige pomphouders straks geen diesel meer hebben. “Als ik in de supermarkt kom zie ik ook steeds vaker lege schappen. Als je een nieuwe auto bestelt duurt het soms langer dan een jaar voordat je hem hebt. Langzaam sijpelen de gevolgen van de oorlog in Oekraïne door. Dus waarom zou een dieseltekort niet kunnen?”, stelt Van Selms.

Hij voorziet dat de dieselprijs voorlopig verder stijgt. “Ik zie geen reden waarom dat niet zo is, het is een kwestie van vraag en aanbod. Het zijn geen mooie vooruitzichten”, aldus Van Selms.

Brandstofdepots bij lokale ketens

Toch is enige nuance op z’n plaats, zegt Stephan Mangnus. Volgens de directeur van Sakko Tankstations, waar ruim veertig locaties onder vallen, is het risico voor de lokale ketens niet per se groter dan voor de landelijke. “Als ik dit vanuit onze eigen bedrijfsvoering cq. perspectief bekijk, dan durf ik te stellen dat het risico voor de aangehaalde merken Shell en Texaco zeker net zo groot is als voor ons eigen merk Sakko Tankstations. We hebben namelijk net als enkele andere ‘lokale tankstationketens’ de beschikbaarheid over een aanzienlijk eigen diesel brandstof-opslagdepot (bevoorrading met binnenvaart tankers) met daarnaast contractuele inkoopafspraken met diverse partijen.”

Enkele grote oliemaatschappijen hebben daarentegen geen eigen opslagdepots voor brandstof in Nederland en zijn daarom afhankelijk van de doorstroom bij depots van derden, stelt hij. “Indien deze depots met quota’s gaan werken als gevolg van de dieseltekorten, leg mij dan maar uit welke partijen een groter risico lopen vs. partijen als Sakko met eigen opslag en een brede aanvoer.”

Autovrije zondag

Transport en Logistiek Nederland (TLN) waarschuwde in mei al voor een tekort aan diesel en riep de regering op om actie te ondernemen. Bestuursvoorzitter Elisabeth Post herhaalde die waarschuwing deze week en noemde zelfs autovrije zondagen voor personenauto’s als mogelijk gevolg.

Ondernemersvereniging voor de handel en logistiek evofenedex is eveneens bezorgd over de beschikbaarheid van olie. “Leveranciers van dieselolie zijn nu al in diverse andere plekken in de wereld aan het kopen, met langere aanvoerlijnen en tegen een hogere inkoopprijs. Die prijsverhoging ga je natuurlijk in de producten terugzien”, zegt Geert van Eijk van de belangenorganisatie.

Nederland hoeft voorlopig in ieder geval niet bang te zijn dat de diesel helemaal opraakt, volgens minister Rob Jetten is er een ‘robuuste buffervoorraad’ aangelegd. De reservetanks zijn gevuld met 550 kiloton aan diesel, genoeg voor 90 dagen.

(Bron: ANP/TankPro)

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.