Rolande G&V Energy Group tankstation Waregem

Rolande zet nieuwe stap in België

Het tankstation van G&V Energy Group in Waregem Foto's: Rolande

Rolande heeft haar vierde LNG-station in België geopend. Het Nederlandse bedrijf deed dat bij het tankstation van G&V Energy Group in Waregem, in de provincie West-Vlaanderen. De locatie is gerealiseerd na vraag van ‘heel wat grote transportklanten’. 

Het nieuwe station is een openbaar zelfbedieningsstation met twee pompen voor vloeibaar aardgas (LNG). “Deze locatie ligt op de belangrijkste Noord-Zuid verkeersas voor transitvervoer door België”, zegt Xavier Dewulf. Volgens de CEO van G&V Energy Group blijft het overigens niet bij dit station. “Om de overstap naar duurzaam vervoer voor onze klanten nog gemakkelijker te maken, zijn er dit jaar en volgend jaar enkele grote nieuwe locaties gepland, waaronder Zellik, dat later dit jaar wordt geopend.”

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Rolande G&V Energy Group LNG-tankstation Waregem
De locatie in Waregem is uitgebreid met een LNG-station van het Nederlandse Rolande.

Met deze nieuwste locatie, in combinatie met de drie eerder geopende stations in Antwerpen, Habay en Meer, werken de bedrijven gezamenlijk aan een dekkend LNG-netwerk in België. “Wij geloven in het ‘vergroenen’ van vervoer. Dat is essentieel voor een betere wereld”, aldus Jolon van der Schuit, CEO van Rolande.

“LNG is daar een stap in, maar we willen zo snel mogelijk overgaan op Bio-LNG. Dat betekent voor het zware wegtransport een besparing tot bijna 100 procent in de CO2-uitstoot ten opzichte van traditionele diesel. Dat is onze drijfveer om ons netwerk verder uit te breiden”, vervolgt hij.

Rolande is op dit moment marktleider op het gebied van LNG in Nederland. Het bedrijf ontwikkelt, bouwt en exploiteert een eigen netwerk van (Bio-)LNG-tankstations in Europa. Dat netwerk bestaat inmiddels uit 22 locaties in Nederland, België en Duitsland. G&V Energy Group is op haar beurt de grootste onafhankelijke speler op de Belgische markt van tankstations. Het bedrijf exploiteert meer dan tweehonderd car- en truckstations onder zowel de eigen vlag als die van Esso, Shell, TotalEnergies, Q8, Enora (CNG) en dus Rolande (LNG).

Compensatie voor LNG-trucks

Vanwege de sterk gestegen LNG-prijzen, stuurden de voorzitters van het Bio-LNG platform, evofenedex en TLN deze week nog een brandbrief naar de Tweede Kamer. De partijen roepen het ministerie van Economische Zaken en Klimaat op om vervoerders met LNG-trucks op te nemen in de compensatieregeling (TEK) voor ondernemers die onevenredig zwaar worden getroffen door de hoge energieprijzen. Het prijsverschil met diesel is inmiddels opgelopen tot 50 cent per kilometer, een verschil van 60.000 euro per jaar voor een gemiddelde vrachtwagen die 120.000 km per jaar rijdt. Kleine vervoerders kunnen dit eenvoudigweg niet opbrengen, stellen zij.

“Hulp en steun voor getroffen ondernemers is hier op zijn plaats en geboden”, schrijven ze. “Dit temeer omdat het ondernemers zijn die koploper willen zijn in het verduurzamen van het vrachtverkeer. Zij hebben hun nek uitgestoken door te kiezen voor (bio-)LNG als schonere brandstof. Zij mochten redelijkerwijs verwachten dat de overheid de onrendabele top van deze schonere brandstof met actief verduurzamingsbeleid en passende instrumenten zou verkleinen en wegnemen. Zij krijgen echter nu de rekening gepresenteerd en dreigen door de disruptie op energiemarkten volledig kopje onder te gaan.”

Lees ook:

De Tankstation & Carwash Vakbeurs, hét grootste vakevenement voor de tankstation- en carwashbranche in Nederland en België, zal dit jaar plaatsvinden op 9 en 10 november 2022 in de Expo Houten. Schrijf je nu in!

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.