TotalEnergies Marja Versleijen en Nathalie Baras
Interview

‘We geloven dat we op onze servicestations een aanbod hebben dat in heel veel behoeften voorziet’

Marja Versleijen (links) en Nathalie Baras (rechts) van TotalEnergies. Foto: Nico Schinkelshoek

In 2011 plaatste TotalEnergies als eerste in Nederland laadpalen op een aantal tankstations. Ruim elf jaar later is de teller het 10.000ste laadpunt gepasseerd. Die groei geeft gelijk weer wat de ambitie van het bedrijf is, want naast een landelijk dekkend netwerk van servicestations werkt TotalEnergies nu ook aan een landelijk dekkend netwerk van laadpunten. Deze staan niet alleen meer op de stations zelf, maar ook in het publieke domein in dorpen en steden.

Om de transitie naar schone brandstoffen te benadrukken, werd de bedrijfsnaam afgelopen jaar veranderd van Total naar TotalEnergies. Precies een jaar geleden werden de eerste stations aangepast en deze zomer hebben alle ruim 400 stations de nieuwe TotalEnergies-uitstraling. “Echter, deze wijziging behelst meer dan alleen een naamswijziging en nieuwe look. Het onderstreept de transformatie van olie- en gasbedrijf naar global multi-energy company. Neem de snelle ontwikkeling van elektrisch laden binnen ons bedrijf. We hebben nu ook echt andere focuspunten”, benadrukken Marja Versleijen (directeur mobility & new energies) en Nathalie Baras (directeur retail) bijna in koor.

Hoe zien jullie dat het gaat met de groei van het aantal laadsessies? Bijvoorbeeld als je dit jaar vergelijkt met vorig jaar?

Baras: “Deze vergelijking is moeilijk te maken, omdat ons netwerk voortdurend groeit. We plaatsen veel nieuwe laadpunten, zowel binnen een B2G-concessie als op onze eigen stations. Wat we bijvoorbeeld wel zien is dat, ondanks dat we de afgelopen maand geen High Power Chargers (HPC’s) hebben bijgeplaatst, er een serieuze stijging is geweest in het aantal afgenomen kWh.”

Versleijen: “We zien ook grote verschillen tussen stedelijke en minder stedelijke gebieden. Als je bijvoorbeeld de stad Amsterdam vergelijkt met het noordelijkste deel van Noord-Holland, dan spreek je over een heel andere bezettingsgraad. Dat komt ook door hoe de bebouwde omgeving is. Als mensen een eigen oprit hebben, kiezen ze veel sneller voor een laadpaal thuis. Het is dus afhankelijk van meerdere factoren. Zeker in de steden zien we daarom een grote toename in gebruik, met name sinds 2017.”

Hoe bepalen jullie welke stations in jullie netwerk laadpalen krijgen?

Baras: “Nog niet alle tankstations hebben laders, maar dat komt wel. We focussen ons eerst op de autosnelweglocaties, omdat we denken dat voor het laden onderweg bij uitstek de snelwegstations geschikt zijn. Het zal EV-rijders niet ontgaan dat TotalEnergies in rap tempo service stations voorziet van snelladers.”

En als het net helemaal vol raakt?

Baras: “We zijn bezig met een versnelde uitrol en we vragen dus op grote schaal additionele capaciteit aan. Het is niet zo dat we daar per definitie goedkeuring voor krijgen, omdat er op sommige locaties simpelweg geen capaciteit meer is. Daar moeten we dan nadenken over een back-up-plan. Kunnen we bijvoorbeeld iets met batterijopslag of eigen productie op de stations met zonnepanelen? Alles moet dan wel in verhouding staan. Een HPC is niet niks qua vermogen, dus dat redden we niet met zonnepanelen op het dak van het station. Maar we kijken eerst hoever we komen met een normale gridcapaciteit en de aansluitingen die we kunnen krijgen.”

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Onder andere bij de TotalEnergies-locatie Bijleveld werd al een snellader geplaatst.

Versleijen: “TotalEnergies heeft ook grote ambities voor offshore windproductie in Nederland. Als we lokaal geproduceerde windenergie gebruiken in onze Nederlandse laadinfrastructuur is de cirkel helemaal rond. We zijn geïntegreerd in de hele keten, wat een groot voordeel is.”

Wat als een batterij bijvoorbeeld geen optie blijkt? Dan zit je zonder laadmogelijkheden.

Baras: “We gaan voor laden uit van een landelijk dekkend netwerk. Voornamelijk met HPC’s kijk je naar verkeersassen en afstanden die mensen moeten kunnen afleggen. Als het ergens niet lukt, moet er een alternatief tien kilometer verderop zijn.”

Versleijen: “Wat we daarnaast aan de zakelijke kant ook doen, als een klant een zwaardere connectie nodig heeft en dat niet mogelijk is, is dit proberen te faciliteren door meetings te beleggen met de andere partijen die op hetzelfde industrieterrein gevestigd zijn. Doel is dan om gezamenlijk te inventariseren welke energieaansluitingen er zijn en om te kijken of er tijdelijk energiecapaciteit verschoven kan worden. Hoewel dit concept nog in de kinderschoenen staat, zien we dit wel concreet gaan gebeuren. Je ziet vaak dat bedrijven op een industrieterrein ooit begonnen zijn en een hele grote energieaansluiting hebben aangevraagd die ze in de praktijk helemaal niet gebruiken. Soms kan daar best wel in geshared worden. We spreken over shared mobility met auto’s, maar dat kan hier op het gebied van energiecapaciteit natuurlijk ook.”

Wat wordt de rol van de shops in het laadverhaal bij tankstations?

Baras: “We geloven erin dat we op onze stations een aanbod hebben dat in heel veel behoeften voorziet, zowel qua toiletbezoek als bijvoorbeeld eten en snacks. De vraag is of het straks ook voldoet aan de verwachtingen van de EV-rijder. Het is een feit dat een EV-rijder langer op het station is. We kijken of wij extra’s kunnen bieden om dat verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan een oplossing waarbij de EV-rijder in de shop de voortgang van zijn laadsessie kan volgen en dus weet wanneer hij zijn reis kan vervolgen. Maar ook door een stofzuiger en bandenpomp bij de laadplek te plaatsen.

Jullie verbouwen veel shops, heeft dat hier ook mee te maken?

Baras: “We willen innovatief zijn en concepten neerzetten die ervoor zorgen dat onze shops een fijne uitstraling hebben. Dat hangt dus zeker samen met elektrisch rijden, want als klanten straks langer op een servicestation zijn, willen we dat dit een aangename ervaring is.”

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

TotalEnergies Bijleveld koffie en thee
TotalEnergies wil de tankshops aangename locaties maken om langer te verblijven.

Waar voldoet een goede shop in jullie ogen aan?

Baras: “De uitstraling is het belangrijkst. Men moet zich welkom voelen; een gast in plaats van een klant die even iets komt afrekenen. Interactie met ons personeel is daar heel belangrijk bij. We vinden het belangrijk dat onze gasten zich thuis voelen en daarbij de mogelijkheid hebben tot het kopen van kwalitatief goede producten als verse broodjes en lekkere koffie.”

Zijn alle stations straks nog wel even relevant als de markt naar elektrisch gaat?

Versleijen: “Daar komt alles samen, want als er vanuit een concessie al heel veel laadpunten zijn, moeten we heel nauwkeurig afstemmen wat we gaan doen. Je gaat geen onbemand station voorzien van een lader pal naast een stuk gemeentegrond waar al een concessie voor laadpalen loopt. Dat gaan we optimaal op elkaar afstemmen. Dus waar heeft een shop-, food- en service-assortiment meerwaarde? Dat moeten we bekijken.”

Zit er ook waterstof in jullie plannen?

Baras: “Absoluut. Daar zitten we in Nederland echt nog aan het begin van het proces. We hebben de kennis vanuit PitPoint Clean Fuels, dit bedrijf is in 2017 door destijds Total overgenomen, en daar verder op ingezet. Binnen het bedrijf is nu ook een waterstofunit opgezet. We geloven er namelijk wel in als aanvulling, en dan met name voor vrachtverkeer. Dan moet je niet alleen kijken in Nederland, dan moet je nadenken over corridors door heel Europa. Als TotalEnergies zijn we bezig om in kaart te brengen hoeveel stations we in Europa en Nederland nodig hebben. Voor Nederland voorzien we op dit moment vier nieuwe waterstofstations, waarvan we hopen er dit jaar nog twee te kunnen openen. Het gaat hier om vaak lange trajecten qua vergunningen en subsidies. Alles staat of valt met de voorwaarden waaraan je moet voldoen om effectief te kunnen beginnen. En dan zit je nog met het beperkte aantal klanten.”

Versleijen: “Daarnaast zijn er de hoge kosten. Hoewel veel klanten wel zouden willen, is de aanschaf van een waterstofauto relatief duur. Ook het aanschaffen van een waterstoftruck houdt met subsidies vaak nog niet over in de businesscase. We zitten voor wat betreft dit onderwerp echt nog in de opstartfase, wat betekent dat we ook nog tegen operationele uitdagingen aanlopen.”

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Laden is voor TotalEnergies, net als waterstof, een belangrijk onderdeel van de mix.

En hoe kijken jullie tegen al die andere duurzame brandstoffen als LNG, CNG en bijvoorbeeld HVO aan?

Baras: “We geloven in de mix, die in de loop der tijd aangepast zal worden. Je hebt al een aantal duurzame brandstoffen die puur als transitiebrandstof zullen fungeren, zoals CNG. In Nederland ligt dit al een beetje achter ons, maar in andere landen beginnen ze daar nu mee. En HVO? Daar geloven we eveneens in, maar ook hier voornamelijk in de rol van transitiebrandstof.”

Wordt HVO al groots aangeboden op jullie stations?

Baras: “Nog niet groots, maar inmiddels is het product op meerdere stations van ons verkrijgbaar. Daarbij kijken we heel gericht waar onze klanten zitten met een vloot en een interesse in dit product. We hebben nu vier stations waar we HVO aanbieden en willen dat ook opschalen. We kijken echter wel gericht waar het nut heeft. Het is dus echt maatwerk.”

Nu jullie steeds meer bezig zijn met duurzame(re) brandstoffen, is het dan belangrijk voor jullie dat er een rebranding is geweest?

Baras: “Je wilt natuurlijk dat het bedrijf gezien wordt voor wat erachter zit. We willen erkend worden als koploper in de nieuwe energie en daar gaan we alles voor doen.”

Versleijen: “De oude naam Total blijft toch voor veel mensen verbonden met olie en gas. Alle kleuren in ons nieuwe logo symboliseren ook de energietransitie. Elke kleur staat voor een apart type energie en we hebben in elk van deze energievormen een aanbod. De kleuren in het logo gaan van rood (olie), naar gas, waterstof, etc. De laatste kleur is solar (geel), voor de zon. Zo zijn bijvoorbeeld ruim 100 van onze stations op dit moment al voorzien van zonnepanelen. Overal waar het technisch kan, doen we dat ook.”

Wat maakt de branche voor jullie echt leuk?

Versleijen: “Je bent relevant en draagt echt iets bij. Je kan persoonlijk helpen om de wereld mooier en houdbaarder te maken voor de generaties na ons. Daar doe je het voor.”

Baras: “Daar sluit ik me volledig bij aan.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.