Vehicle detection Shell

Digital Radio NL adverteert op opvallende wijze binnen Shell-netwerk

Digital Radio NL heeft een opvallende campagne gelanceerd binnen het netwerk van Shell. Door het gebruik van ‘vehicle detection’ in de digitale displays bij de pompen krijgen alleen automobilisten met een auto jonger dan bouwjaar december 2020 reclame over DAB+ te zien. Op die manier is het samenwerkingsverband voor radiostations binnen het netwerk van Shell in staat om te ‘hypertargeten’.

De auto’s die sinds december 2020 op de markt zijn, zijn standaard uitgerust met de digitale opvolger van FM. Digital Radio NL noemt het project een ‘unieke vorm van buitenreclame waarbij, tijdens het tanken, 1-op-1-communicatie mogelijk is’. Tien verschillende DAB+ uitingen van DJ’s/presentatoren van diverse radiostations worden parallel aan het uitzendschema van hun radioprogramma op de displays getoond.

Vehicle detection

Met vehicle detection kunnen adverteerders zich op basis van vooraf gedefinieerde kenmerken, zoals het automerk, bouwjaar en de prijsklasse, richten op de juiste doelgroep. Het concept werd ontwikkeld door CS Digital Media en is geïnstalleerd op het landelijke Digital Out of Home (DOOH)-netwerk aan de pomp van Shell. Dat bestaat uit ruim 300 schermen op ongeveer 50 van de grootste Nederlandse tankstations langs de A-wegen.

In het geval van de DAB+ uitingen detecteert een sensor in de schermen het nummerbord, om vervolgens op basis van informatie uit de RDW-database te beoordelen wat de ouderdom van het voertuig is. Is de auto ouder dan december 2020, wordt er een generieke uiting getoond, bijvoorbeeld met producten uit de shop.

Cost Per Play

Tijdens het tankmoment zijn de campagnes en de transactiedata zichtbaar op hetzelfde scherm. Automobilisten worden daardoor gedwongen om naar de advertentie te kijken. Adverteerders betalen via Cost Per Play. Dat wil zeggen dat ze alleen betalen als de juiste auto wordt herkend en er een ‘play-out’ plaatsvindt.

Ook bij snelladers is deze manier van adverteren interessant, aldus CS Digital Media. Het bedrijf noemt het ‘een bewezen concept dat in de EV-markt toegepast kan worden’. De ontwikkeling van schermen op deze locaties loopt nog.

De tien presentatoren

Het project over DAB+ is een samenwerking tussen de NPO, Vereniging van Commerciële Radio, O2H Creative Solutions, OOHM en CS Digital Media. De ‘jocks’ en presentatoren die in de advertenties voorkomen zijn Fernando Halman, Mattie Valk, Gerard Ekdom, Barry Paf, Daniel Dekker, Diana Matroos, Eva Koreman, Ruud de Wild, Sven Kockelmann, Wietze de Jager, Klaas van Eerde.

Eerder werd de methode door CS Digital Media ingezet voor het adverteren voor autofabrikanten. Gedurende die campagne werd in totaal 2.639.182 keer getankt aan de pompen waarop de Renault-campagne live was. Van deze tankbeurten zijn 182.946 Renault-rijders gedetecteerd en in contact gebracht met de campagne.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.