Neste gaat biodieselproductie in Rotterdam flink verhogen

Neste investeert bijna twee miljard euro in het verhogen van de productiecapaciteit van de raffinaderij in Rotterdam. Met de investering wil de Finse multinational de huidige productie van 1,4 miljoen ton per jaar ophogen naar 2,7 miljoen ton per jaar.

Het nieuwe gedeelte van de raffinaderij moet vanaf 2026 operationeel zijn. Het besluit is volgens Neste gebaseerd op een ‘aanzienlijke toename van de vraag naar hernieuwbare producten’ naarmate de klimaatambities van de klanten toenemen.

“De investering in de uitbreiding van onze raffinaderij in Rotterdam versterkt onze wereldwijde leidende positie in hernieuwbare producten. Het is ook een belangrijke stap in het verzekeren van onze toekomstige concurrentiekracht en de uitvoering van onze groeistrategie voor hernieuwbare energiebronnen”, aldus CEO Matti Lehmus van Neste. Van de brandstof zal in ieder geval 1,2 miljoen ton uit duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) bestaan.

Nog meer fabrieken

Neste produceert wereldwijd op jaarbasis 3,3 miljoen ton aan hernieuwbare brandstoffen. Na het afronden van projecten in Singapore en Californië moet dat eind volgend jaar al 5,5 miljoen ton zijn. Na voltooiing van het project in Rotterdam zal dat zelfs 6,8 miljoen ton zijn.

In Nederland is de biodiesel van Neste, een HVO100, op ruim honderd tankstations verkrijgbaar en wereldwijd gaat het om meer dan vijfhonderd locaties. Met de brandstof zouden klanten hun uitstoot met 90 procent kunnen verminderen ten opzichte van fossiele diesel. De brandstof wordt ook aangeboden in landen als Finland, Zweden, Estland en Litouwen.

In Rotterdam komen er overigens nog twee grote fabrieken voor de productie van biodiesel bij: in 2025 opent een productiefaciliteit van GIDARA Energy en op het terrein van Shell Pernis komt eveneens een nieuwe fabriek.

Gezamenlijke aanpak

Donderdag lieten verschillende biodieselproducten, verenigd in de de NBAA (een alliantie van Nederlandse producenten), weten dat ze een gezamenlijke aanpak van de sectorpartijen als enige oplossing zien om de 2030-doelstellingen voor transport kosteneffectief te halen. Alle verduurzamingsoplossingen moeten worden overwogen, vinden zij. Daarbij gaat het niet alleen om elektrificatie en waterstof, maar ook om hernieuwbare diesel en biodiesel.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.