Jim Looise Goodfuels
Interview

‘HVO biedt een enorme kans voor eenmanszaken en kleinere ondernemers’

Foto: Dalergy Group

Ongeveer een half jaar nadat de road- en railactiviteiten van GoodFuels werden ondergebracht bij de Dalergy Group, gaat het bedrijf zich nu ook richten op ondernemers die de GoodFuels HVO willen aanbieden op hun tankstation(s). Met name voor zakelijke klanten kunnen deze tankstations dan een oplossing bieden voor het terugdringen van de CO2-uitstoot, stelt het bedrijf.

De teller van het aantal locaties waar de brandstof wordt verkocht (of gaat worden) staat inmiddels op tien. De biodiesel, waarmee ten opzichte van fossiele diesel tot 90 procent CO2-reductie behaald kan worden, is misschien niet dé oplossing voor het CO2-probleem, maar volgens GoodFuels wel één van de oplossingen waarmee direct resultaat te boeken is. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld elektriciteit voor het vrachtverkeer, waar de laadmogelijkheden en de netcapaciteit simpelweg niet toereikend voor zijn.

HVO onderweg de missende link

Toch is er volgens Jim Looise nog veel terrein te winnen als het om HVO gaat. Hij is verantwoordelijk voor de weg- en rail activiteiten van GoodFuels in Nederland. Bijna overal waar diesel ingaat, kan ook HVO100 in zonder dat er aanpassingen aan de motor nodig zijn. Dat maakt dat er in theorie een enorme doelgroep voor het product is. Alleen weerhoudt het prijsverschil van enkele tientallen centen met fossiele diesel veel transporteurs er nu nog van om voor de brandstof te kiezen. “Je merkt dat er vanuit de overheid weinig oog voor is. Er wordt sterk ingezet op elektrificatie, maar dit product lijkt soms wel een beetje vergeten te worden”, spreekt hij zijn teleurstelling uit. “Als er een subsidie op zou zitten, maak je het veel laagdrempeliger.”

Ondanks dat de overheid niet direct aandacht geeft aan het product, wordt HVO steeds vaker voorgeschreven in aanbestedingen of in CO2-reductieplannen van bedrijven. “Het gebruik van GoodFuels HVO zien we steeds meer terugkomen in bijvoorbeeld bedrijven die werken in infra. Levering aan huis of op de werklocatie is dan geen probleem, maar de verkrijgbaarheid onderweg is nog iets waar zij vaak tegenaan lopen, is wat wij horen. Een
kans dus voor de tankstations om die op te pakken.”

Dat de vraag naar fossiele brandstoffen uiteindelijk afneemt, staat buiten kijf. ‘Worden het laadpalen of waterstof?’, is daarbij een veelgestelde vraag. “Maar wat ga je in de tussenliggende periode doen?”, vraagt Looise zich hardop af. “Dan is HVO gewoon een hele goed optie. Het is ook aan de tankstationeigenaren om de lokale ondernemers te benaderen en te zeggen: ‘Dit is een volwaardig alternatief. Bijvoorbeeld voor premium diesels, waar steeds minder vraag naar is.”

Klanten binden en eenvoudig in te richten

Niet alleen is de brandstof geschikt om aan te bieden in de transitieperiode, ook is het aanbieden ervan een manier om klanten aan je te binden, vertelt Looise. “Want wanneer jij het niet aanbiedt, en de concurrent doet dat wel, bestaat de kans dat wanneer je over twee jaar pas HVO op je station hebt, ze al bij een andere partij zijn aangesloten. In (overheids)aanbestedingen wordt ook nú al vaak geëist dat bedrijven HVO tanken, dus potentiële klanten zijn er al.”

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

GoodFuels HVO
‘Het gebruik van GoodFuels HVO zien we steeds meer terugkomen in bijvoorbeeld bedrijven die werken in infra’. Foto: Jim Looise/Dalergy Group

GoodFuels biedt de brandstof overigens niet alleen aan de tankstationhouders aan, het bedrijf helpt de ondernemers ook bij de overstap. “Het is voor veel tankstationhouders denk ik een drempel hoe ze alles moeten regelen. Wij willen meegeven dat we het traject volledig van ze willen overnemen. De implementatie, de overgang en de communicatie naar buiten. Overigens betekent het aanbieden van GoodFuels HVO geen grote investeringen voor de tankstationondernemer. Het is vaak eenvoudiger geregeld dan ze denken. Verder helpen wij ze met bijvoorbeeld marketingondersteuning. Denk aan bepaalde uitingen die ze kunnen doen, met flyers of stukken tekst op hun website. Onze marketingafdeling staat eigenlijk direct klaar om daarin te ondersteunen en te zorgen dat dat opgetuigd wordt.”

Onafhankelijk getoetst

Een groot voordeel van de GoodFuels HVO waarmee naar buiten getreden kan worden, is dat het product echt duurzaam is. Er staan nu namelijk opportunisten op die ook in de markt van HVO duiken, vertelt Looise. “Als klant moet je je goed bewust zijn van de herkomst van die producten. Aan de voorkant lijkt het soms wel een HVO100 met alle duurzame voordelen, maar als je kijkt naar waar het vandaan komt en wat de oorsprong is, zijn daar nog wel eens wat gaten in te schieten. De HVO kan soms tien of vijftien cent per liter goedkoper zijn, maar vaak ga je dan achteraf de mist in, wat grote problemen kan opleveren bij inschrijven op aanbestedingen door je klant.”

Om er zeker van te zijn dat het met de HVO van GoodFuels wel volledig goed zit, wordt de brandstof door een onafhankelijk duurzaamheidspanel getoetst aan de hand van ‘de tien geboden’, oftewel de duurzaamheidsprincipes. Zo mag de brandstof bijvoorbeeld alleen gemaakt zijn van afval- en reststromen, geen concurrentie vormen voor de voedingsmiddelenindustrie en geen ontbossing of verlies van biodiversiteit veroorzaken. “Alle klanten die de HVO afnemen, geven we volledige inzage in deze documenten, en we verkopen geen product dat hier niet aan voldoet.”

Netwerk vergroten

In november vorig jaar werden de activiteiten voor het wegverkeer van GoodFuels overgenomen door Dalergy Group. Die overname is volgens Looise prettig, omdat veel marktpartijen weten dat het bedrijf uit Epe ervaring heeft in wat ze doen. “Er is bij ons heel veel kennis op het gebied van hoe je een tankstation exploiteert. Het is dus ook niet zomaar een merk dat zich uit het niets gaat richten op tankstationhouders.”

Zelf biedt de Dalergy Group het product bijvoorbeeld aan bij de eigen tankstations. Als het aan Looise ligt, komen daar veel meer locaties bij. Ook buiten het eigen netwerk. “Ik hoop dat we een betere landelijke spreiding krijgen. Niet alleen voor ons, maar voor de hele markt om het draagvlak voor HVO te vergroten. Er zijn nu ruim 150 tankstations die HVO in Nederland aanbieden, maar weggezet tegen de ongeveer 4.000 stations op de hele markt zit daar een groot gat tussen. Transporteurs die bijvoorbeeld geen homebased-tankstation hebben, willen of mogen, moeten op zoek naar een locatie waar ze het wel kunnen afnemen.”

Voordat Looise zijn carrière bij GoodFuels begon, was hij zelfstandig ondernemer. “Ik weet wat het is om jezelf continu te moeten verbeteren en op zoek te gaan naar kansen in de markt. Ik denk dat dit een enorme kans is voor de eenmanszaken en kleinere ondernemers, juist om je als lokale, duurzame partner te profileren.”

(Hoofdfoto gemaakt door: Etienne Rijsdijk)

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.