Rode diesel maakt geen comeback in Nederland

Rode diesel keert hoe dan ook niet terug voor de agrarische sector in Nederland. Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit Henk Staghouwer ziet daar geen noodzaak voor, omdat de accijns op brandstof al tijdelijk is verlaagd. Dat schrijft hij na vragen van Tweede Kamerleden Van Haga (Groep Van Haga) en Van der Plas (BBB). 

Rode diesel heeft dezelfde eigenschappen als reguliere, blanke diesel, alleen heeft de brandstof een lager accijnstarrief. Om het onderscheid te maken, wordt er een rode kleurstof aan toegevoegd. Per 1 januari 2013 is er een verkoopverbod in Nederland, uitgezonderd de verkoop aan bedrijfsgerelateerde scheepvaart. In België mag de dieselsoort onder bepaalde voorwaarden nog wel verkocht worden voor gebruik in bijvoorbeeld werktuigen en tractoren. Ook Nederlanders kunnen de brandstof onder voorwaarden over de grens tanken.

Tegemoetkoming

In Nederland zelf wordt de rode diesel niet opnieuw voor boeren aangeboden. De Tweede Kamer diende al begin april een motie in om onderzoek te doen naar de terugkeer vanwege de torenhoge dieselprijzen. “De verlaging van de accijns op brandstoffen is onderdeel van een breder pakket aan maatregelen die het kabinet heeft genomen om burgers en bedrijven tegemoet te komen voor de stijgende energieprijzen en de aanhoudende inflatie. Ook de landbouwsector profiteert van de maatregelen uit dit pakket. Daarbovenop zijn er EU-middelen beschikbaar gesteld vanuit de landbouwcrisisreserve”, herhaalt Staghouwer het standpunt.

Voor de afschaffing van de rode diesel op 1 januari 2013 was het accijnsverschil tussen rode en witte diesel 17,2 cent per liter. Indien de rode diesel niet zou zijn afgeschaft, zou in 2022 het fictieve accijnsverschil 21,1 cent per liter zijn, rekent Cumela voor. Volgens de brancheverenging voor ondernemers in groen, grond en infra zou er zonder de ingevoerde accijnsverlaging een verschil van zo’n 10 cent tussen rode en witte diesel bestaan.

Accijnsregeling Duitsland

In België is rode diesel bij verschillende tankstations nog wel te koop, vaak onder de naam gasolie extra. Dat is dus wel uitsluitend voor agrarisch gebruik. in Duitsland geldt een aparte regeling voor boeren, waardoor zij extra korting kunnen krijgen door accijns na het tanken terug te vragen.

“Dieselkosten zijn voor veel van onze leden een behoorlijk aandeel in de kostprijs van hun werkzaamheden. Het is dus ook zeer aantrekkelijk geworden om over te gaan op het gebruik van rode diesel vanuit België. Ook om de concurrentie vanuit België het hoofd te kunnen bieden”, aldus Cumela eind vorig jaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.