pilot HVO100 Rotterdam The Hague Airport

Alle voertuigen Rotterdam The Hague Airport rijden voorlopig op HVO100

Foto: Rotterdam The Hague Airport

Fossiele diesel wordt de komende drie maanden volledig geweerd op Rotterdam The Hague Airport. In plaats daarvan zullen alle voertuigen op de luchthaven de komende tijd op GoodFuels HVO100 gaan rijden. De fossielvrije brandstof wordt geleverd door Schouten Olie als distributeur van GoodFuels Road & Rail Nederland.

Minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers opende de pilot afgelopen week door als eerste een speciaal brandweervoertuig, een zogeheten crashtender, te tanken met de duurzame diesel (foto). Bijzonder is volgens de betrokken partijen de schaal van de pilot, net als de samenwerking met alle luchthavenpartners.

“Dit past goed bij onze rol als proeftuin voor innovatie. We willen met deze pilot gecontroleerd alle verschillende voertuigen op een luchthaven testen”, zegt Ron Louwerse. “Als de pilot succesvol verloopt dan is dit een grote stap richting ons doel om grondgebonden activiteiten emissievrij te maken, maar nog belangrijker: dan maakt het voor andere luchthavens eenvoudiger om het ook te implementeren”, aldus de ceo van Rotterdam The Hague Airport.

Elektrisch en waterstof

Het vliegveld wil vanaf 2030 geen emissies meer uitstoten. Waar mogelijk worden alle voertuigen vervangen door bijvoorbeeld elektrische voertuigen en in de toekomst wellicht waterstofvoertuigen. Maar tot het zo ver is, kan HVO op de luchthaven uitkomst bieden om per direct emissies te reduceren en in de tussentijd de rest van de vloot te verduurzamen. Met HVO100 zou de CO2-uitstoot ten opzichte van fossiele diesel tot 90 procent naar beneden gaan.

Alleen in Finland en enkele luchthavens in Zweden is HVO100 al de norm. Mocht de pilot succesvol zijn, zal de luchthaven niet meer terugkeren naar fossiele diesel.

De Nederlandse activiteiten van GoodFuels voor weg- en bouwverkeer werden per 1 november overgenomen door de Dalergy Group. Onder andere Gulf Nederland en Snel Tank vallen onder dit bedrijf. Ook exploiteert het bedrijf meerdere BP-tankstations. GoodFuels Road & Rail Nederland biedt de GoodFuels HVO ook aan op de Nederlandse tankstationmarkt.

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Alle voertuigen Rotterdam The Hague Airport rijden voorlopig op HVO100 | TankPro.nl
pilot HVO100 Rotterdam The Hague Airport

Alle voertuigen Rotterdam The Hague Airport rijden voorlopig op HVO100

Foto: Rotterdam The Hague Airport

Fossiele diesel wordt de komende drie maanden volledig geweerd op Rotterdam The Hague Airport. In plaats daarvan zullen alle voertuigen op de luchthaven de komende tijd op GoodFuels HVO100 gaan rijden. De fossielvrije brandstof wordt geleverd door Schouten Olie als distributeur van GoodFuels Road & Rail Nederland.

Minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers opende de pilot afgelopen week door als eerste een speciaal brandweervoertuig, een zogeheten crashtender, te tanken met de duurzame diesel (foto). Bijzonder is volgens de betrokken partijen de schaal van de pilot, net als de samenwerking met alle luchthavenpartners.

“Dit past goed bij onze rol als proeftuin voor innovatie. We willen met deze pilot gecontroleerd alle verschillende voertuigen op een luchthaven testen”, zegt Ron Louwerse. “Als de pilot succesvol verloopt dan is dit een grote stap richting ons doel om grondgebonden activiteiten emissievrij te maken, maar nog belangrijker: dan maakt het voor andere luchthavens eenvoudiger om het ook te implementeren”, aldus de ceo van Rotterdam The Hague Airport.

Elektrisch en waterstof

Het vliegveld wil vanaf 2030 geen emissies meer uitstoten. Waar mogelijk worden alle voertuigen vervangen door bijvoorbeeld elektrische voertuigen en in de toekomst wellicht waterstofvoertuigen. Maar tot het zo ver is, kan HVO op de luchthaven uitkomst bieden om per direct emissies te reduceren en in de tussentijd de rest van de vloot te verduurzamen. Met HVO100 zou de CO2-uitstoot ten opzichte van fossiele diesel tot 90 procent naar beneden gaan.

Alleen in Finland en enkele luchthavens in Zweden is HVO100 al de norm. Mocht de pilot succesvol zijn, zal de luchthaven niet meer terugkeren naar fossiele diesel.

De Nederlandse activiteiten van GoodFuels voor weg- en bouwverkeer werden per 1 november overgenomen door de Dalergy Group. Onder andere Gulf Nederland en Snel Tank vallen onder dit bedrijf. Ook exploiteert het bedrijf meerdere BP-tankstations. GoodFuels Road & Rail Nederland biedt de GoodFuels HVO ook aan op de Nederlandse tankstationmarkt.

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.