KNAC waterstof

KNAC: Aantal waterstoftankstations nog te beperkt

Foto: KNAC

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) heeft het rapport ‘Op weg met waterstof: Verhalen, feiten en cijfers’ aangeboden aan de vaste Kamercommissie van Infrastructuur en Waterstaat. In het rapport wordt onder andere geconcludeerd dat de waterstof-aangedreven auto’s technisch goed zijn, maar dat het aantal tankstations te beperkt is.

Juist de ‘tankzekerheid’ is volgens KNAC-directeur Peter Staal (links) een belangrijk argument om een waterstofauto aan te schaffen. “Partijen moeten samenwerken om ervoor te zorgen dat de markt zich kan ontwikkelen van de fase van pioniers naar die van early adopters. Dat betekent, om te beginnen, dat er tankzekerheid wordt geboden.”

Tweedehandsmarkt

De opkomst van een tweedehandsmarkt zal de waterstofauto bereikbaarder maken, is de verwachting. Ook de beleving van het tanken is daarbij van belang. Pasjes, goede informatie via apps en alternatieven wanneer een tankstation tijdelijk niet te gebruiken is, dienen op orde te zijn. Gezien het beperkte aantal stations moet er nu nog strategisch getankt worden. Voor de zekerheid houdt men bijvoorbeeld altijd een reserve aan om bij het tankstation te kunnen komen. Het wekken van verwachtingen als het gaat om de groei van het aantal waterstofstations ligt gevoelig, concludeert KNAC, terwijl een reëel beeld van de groei noodzakelijk is voor het draagvlak.

In het rapport komen bovendien partijen en ervaringsdeskundigen aan het woord die hun gedachten de vrije loop laten over het rijden met een waterstofauto, zoals een importeur, Gasunie, exploitanten van waterstoftankstations, het raceteam van de TU Delft en de wegenwacht. Voors én tegens van het rijden op water(stof) passeren de revue.

Grote actieradius

Zowel het rijcomfort als de uitstoot van uitsluitend water is voor de geïnterviewden een belangrijke reden om een waterstofauto aan te schaffen. De ongemakken die het pionieren met zich meebrengt, worden door de meesten voor lief genomen. Belangrijk voordeel van de waterstof-elektrische auto ten opzichte van de batterij-elektrische auto is dat de waterstofauto niet hoeft te worden opgeladen en daardoor de te verwachten overbelasting van het elektriciteitsnet tegengaat, met name op de piekmomenten.

Daarnaast is de waterstofauto volgens KNAC vanwege de grote actieradius en het snelle tanken zeer geschikt voor mensen die veel rijden en frequent op de weg zitten. Geïnterviewden zijn er wel van overtuigd dat de waterstofauto geen auto zal worden voor het grote publiek. De verwachting is dat de waterstofauto een aandeel van 10 tot 15 procent in de automarkt zal bereiken. “De waterstofauto is naast een plezierig en milieuvriendelijk vervoermiddel ook een ambassadeur in de transitie naar een waterstofeconomie. In het gebruik wordt hij gezien als het groene alternatief voor de dieselauto”, aldus Staal.

Later deze week spreekt de Kamercommissie over duurzaam vervoer met de staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.