Energiebureau: aanvoer diesel uit Rusland verder onder druk

De aanvoer van diesel uit Rusland staat in maart verder onder druk door de westerse sancties tegen het land vanwege de Russische invasie in Oekraïne. De dieselvoorraden in Europa zullen daardoor naar verwachting dalen tot het laagste niveau sinds 2018. Dat meldt het in Londen gevestigde onderzoeks- en adviesbureau Energy Aspects. Europa is voor diesel meer afhankelijk van Rusland dan voor benzine.

Ongeveer 500.000 ton Russische dieselexport loopt gevaar in maart en dat kan verder oplopen in april door strengere sancties van het Westen, blijkt uit een presentatie van Energy Aspects. De Europese dieselvoorraden zullen daardoor naar verwachting deze maand dalen tot onder de 390 miljoen vaten, het laagste niveau in zo’n vier jaar.

Verstoringen raffinaderijen

Laadproblemen in Russische havens hebben daarbij geleid tot verstoringen bij Russische raffinaderijen. Dit heeft een impact op de Russische productie van ten minste 570.000 vaten per dag. Energy Aspects verlaagde ook zijn schattingen voor de productie van Russische raffinaderijen met gemiddeld 1,33 miljoen vaten per dag tot 4,45 miljoen vaten per dag voor de periode maart tot december.

Het structurele brandstoftekort van Europa dreigt daarmee met 250.000 vaten per dag te worden vergroot in het tweede kwartaal. Dat komt mede doordat de vraag naar brandstof wordt ondersteund door de heropening van de economieën na de coronacrisis en de maatregelen van Europese overheden om de stijging van de brandstofprijzen te beperken door accijnsverlagingen.

Diesel duurder dan benzine

In veel andere Europese landen dan Nederland is diesel nu dan ook duurder dan benzine. In Duitsland gebeurde dat deze maand bijvoorbeeld voor het eerst in minstens vijftien jaar, in Frankrijk was dat afgelopen decennium alleen eind 2018 zo. Ook in België speelt dit. Daar wordt diesel ook alweer duurder dan voordat de accijnzen werden verlaagd, afgelopen weekend.

Nederland is een van de tien landen in de Europese Unie waar benzine nog duurder is. De gemiddelde adviesprijs van een liter is hier 2,436 euro. In de overige zeventien EU-landen is benzine de goedkopere brandstof. Dat gold op 28 februari nog maar voor negen lidstaten. Europa is voor diesel meer afhankelijk van Rusland dan voor benzine, waardoor de dieselprijs over het algemeen harder is gestegen.

Italië greep dinsdag in met een belastingverlaging van 30,5 cent per liter benzine en diesel, waardoor de brandstoffen nu met een prijs van ruim onder de 2 euro weer goedkoper zijn dan voor de oorlog uitbrak.

Van Russisch gas af

De Europese Unie kan op dit moment nog niet zonder olie en gas uit Rusland, zei premier Mark Rutte op bezoek in Litouwen. Dat land vindt dat er meer sancties tegen de Russische oliesector moeten komen om het te straffen voor de inval in Oekraïne.

De EU moet van het Russische olie en gas af, zei Rutte na een gesprek met de Litouwse president Gitanas Nausėda. “Zo spoedig mogelijk, maar we kunnen dit niet morgen doen.” Te veel lidstaten van de EU zijn volgens hem nog afhankelijk van energie uit Rusland. Tijdens de top van Europese leiders deze week zal gesproken worden over een mogelijke olieboycot van Rusland. Ierland liet maandag weten hier ook voorstander van te zijn. Maar grote landen zoals Duitsland en Italië voelen hier nog niets voor.

(Bron: ANP)

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.