Shell De Lucht West pomp

Tanken zonder betalen groeiend probleem vanwege torenhoge brandstofprijzen

Foto: Nico Schinkelshoek

Als gevolg van de extreem hoge prijzen aan de pomp vertrekken automobilisten steeds vaker zonder hun brandstof af te rekenen. In de afgelopen weken, waarin de prijs dagelijks hoger werd, steeg het aantal gevallen van tanken zonder betalen met bijna 25 procent.  

Volgens Niels van Os van ServiceOrganisatie Directe Aansprakelijkheidsstelling (SODA) worden er bovendien meer valse kentekenplaten en kloppers (klanten die zich aan de balie melden zonder geld) gezien bij de tankstations. Voor die twee problemen ziet SODA, een stichting die ondernemers helpt om de financiële schade te verhalen op de brandstofdief, een stijging van zo’n 10 procent. Het bedrijf werkt voor ongeveer vijfhonderd tankstations.

Waar het aantal gevallen van tanken zonder betalen wekelijks net onder de 300 lag, is dat volgens de gegevens van SODA nu ruim 350. Het aantal kloppers steeg van ongeveer 50 naar 75 per week. De toename in het aantal valse kentekenplaten is niet direct in de cijfers te zien, maar is volgens Van Os vooral een constatering van de ondernemers zelf.

Meer agressie

Uit een belronde die SODA maakte langs ondernemers in de tankstationbranche blijkt dat de situatie in de shop en aan de pomp verandert. “Door de stijgende prijzen zie je dat mensen vaker tanken voor een lager bedrag. Dat horen we ook van ondernemers. Klanten spreiden zo de kosten”, aldus Van Os. “Maar het vervelendste is wel dat er ook meer agressie aan de pompen wordt ervaren. Klanten denken dat ondernemers meer overhouden door deze hoge prijzen. Dat is niet het geval, maar dat beeld bestaat. Sterker nog, voor ondernemers kost de derving nu meer. De bedragen zijn hoger en de marge is gelijk gebleven. Ondernemers blijven dus met meer schade achter.”

Volgens de ontwikkelaar zijn ondernemers daarom ook steeds vaker op zoek naar een goede oplossing voor het groeiende probleem. De afhandeling duurt lang, en daar hebben ze zelf niet altijd tijd voor. “Met een druk op de knop is de onbetaalde bon gemeld en SODA verhaalt in 80 procent van de gevallen het bedrag op de doorrijder. Zo helpen we de ondernemers in deze lastige en onzekere tijd de derving te beperken.”

131 euro

Volgens SODA gaat het bij brandstofdiefstal alleen al om een minimale indirecte schade van 131 euro. Die kosten bestaan uit de tijd die de medewerker kwijt is aan het vaststellen van de diefstal, het doen van aangifte, het vastleggen van bewijsmateriaal en de administratie. SODA doet namens de ondernemer aangifte bij de politie. Daar bovenop komen nog de kosten van de tankbon zelf.

Ten opzichte van dinsdag ging de adviesprijs woensdag opnieuw met 4 cent omhoog, blijkt uit gegevens van UnitedConsumers. Daarmee adviseren de vijf grote oliemaatschappijen gemiddeld een bedrag van 2,492 euro voor een liter Euro 95. De adviesprijs voor diesel steeg gemiddeld met 13 cent en is inmiddels 2,306 euro.

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tanken zonder betalen groeiend probleem vanwege torenhoge brandstofprijzen | TankPro.nl
Shell De Lucht West pomp

Tanken zonder betalen groeiend probleem vanwege torenhoge brandstofprijzen

Foto: Nico Schinkelshoek

Als gevolg van de extreem hoge prijzen aan de pomp vertrekken automobilisten steeds vaker zonder hun brandstof af te rekenen. In de afgelopen weken, waarin de prijs dagelijks hoger werd, steeg het aantal gevallen van tanken zonder betalen met bijna 25 procent.  

Volgens Niels van Os van ServiceOrganisatie Directe Aansprakelijkheidsstelling (SODA) worden er bovendien meer valse kentekenplaten en kloppers (klanten die zich aan de balie melden zonder geld) gezien bij de tankstations. Voor die twee problemen ziet SODA, een stichting die ondernemers helpt om de financiële schade te verhalen op de brandstofdief, een stijging van zo’n 10 procent. Het bedrijf werkt voor ongeveer vijfhonderd tankstations.

Waar het aantal gevallen van tanken zonder betalen wekelijks net onder de 300 lag, is dat volgens de gegevens van SODA nu ruim 350. Het aantal kloppers steeg van ongeveer 50 naar 75 per week. De toename in het aantal valse kentekenplaten is niet direct in de cijfers te zien, maar is volgens Van Os vooral een constatering van de ondernemers zelf.

Meer agressie

Uit een belronde die SODA maakte langs ondernemers in de tankstationbranche blijkt dat de situatie in de shop en aan de pomp verandert. “Door de stijgende prijzen zie je dat mensen vaker tanken voor een lager bedrag. Dat horen we ook van ondernemers. Klanten spreiden zo de kosten”, aldus Van Os. “Maar het vervelendste is wel dat er ook meer agressie aan de pompen wordt ervaren. Klanten denken dat ondernemers meer overhouden door deze hoge prijzen. Dat is niet het geval, maar dat beeld bestaat. Sterker nog, voor ondernemers kost de derving nu meer. De bedragen zijn hoger en de marge is gelijk gebleven. Ondernemers blijven dus met meer schade achter.”

Volgens de ontwikkelaar zijn ondernemers daarom ook steeds vaker op zoek naar een goede oplossing voor het groeiende probleem. De afhandeling duurt lang, en daar hebben ze zelf niet altijd tijd voor. “Met een druk op de knop is de onbetaalde bon gemeld en SODA verhaalt in 80 procent van de gevallen het bedrag op de doorrijder. Zo helpen we de ondernemers in deze lastige en onzekere tijd de derving te beperken.”

131 euro

Volgens SODA gaat het bij brandstofdiefstal alleen al om een minimale indirecte schade van 131 euro. Die kosten bestaan uit de tijd die de medewerker kwijt is aan het vaststellen van de diefstal, het doen van aangifte, het vastleggen van bewijsmateriaal en de administratie. SODA doet namens de ondernemer aangifte bij de politie. Daar bovenop komen nog de kosten van de tankbon zelf.

Ten opzichte van dinsdag ging de adviesprijs woensdag opnieuw met 4 cent omhoog, blijkt uit gegevens van UnitedConsumers. Daarmee adviseren de vijf grote oliemaatschappijen gemiddeld een bedrag van 2,492 euro voor een liter Euro 95. De adviesprijs voor diesel steeg gemiddeld met 13 cent en is inmiddels 2,306 euro.

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.