Omzet van diesel daalt, terwijl benzineverkoop toeneemt

Niet alleen in de showroom is te merken dat de verkoop van nieuwe dieselauto’s sterk afneemt, ook aan de pomp is de ontwikkeling zichtbaar. De verkoop van benzine komt steeds dichter in de buurt van de verkoop van diesel te liggen, meldt brancheorganisatie NOVE. 

De Nederlandse verkoopcijfers van nieuwe personenauto’s spreken boekdelen. Terwijl in 2021 bijna 147.000 benzineauto’s, ruim 102.000 hybrides en bijna 64.000 elektrische auto’s verkocht werden, kozen slechts 6.921 personen voor een nieuwe dieselauto. Dat is omgerekend zo’n 2 procent van het marktaandeel. December was daarbij de slechtste maand: er werden toen 209 diesels verkocht tegenover bijna 21.000 elektrische auto’s. De Bovag verwacht dan ook dat de rol van de dieselauto de komende jaren in versneld tempo zal afnemen.

Steeds minder diesel

Ook aan de pomp wordt langzaam duidelijk dat er steeds minder diesel getankt wordt. Op basis van recente cijfers van het CBS meldt de NOVE dat er, tot en met november, ruim 3 procent minder diesel werd getankt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Bij benzine gaat het juist om een stijging van ongeveer 3 procent. Ook de afzet van LPG nam iets af: 2 procent.

“Belangrijkste oorzaak is de terugval in de particuliere verkoop: zowel nieuw als tweedehands zijn dieselauto’s in steeds mindere mate populair, terwijl hybride stekkerauto’s (met benzinemotor) een opmars maken. De omzet van benzine steeg ten opzichte van november 2020 zelfs met 9,7 procent”, aldus de NOVE. De totale brandstofomzet (in liters) in Nederland is overigens tot en met november 2021 vrijwel op het niveau van dezelfde periode in 2020.

‘Niet criminaliseren’

Voorzitter Han ten Broeke noemde de daling van het aantal dieselauto’s in Nederland onlangs bij BNR een ‘mooie mijlpaal’. Tegelijk stelde hij dat we moderne diesels ‘niet moeten criminaliseren’. “Dieselauto’s zijn tegenwoordig heel erg schoon. Het zijn misschien wel de schoonste motoren die je vindt, dus met de criminalisering van dieselauto’s ben ik het zeer oneens. De paradox is dat je ook moderne dieselauto’s nodig hebt om bijvoorbeeld de klimaatdoelen te halen.”

Het aantal nieuwe personenauto’s dat het afgelopen jaar in de hele Europese Unie werd verkocht, bestond nog voornamelijk uit benzine-auto’s. Zo’n 60 procent van alle nieuwe auto’s rijdt nog op conventionele brandstoffen, aldus de Europese branchevereniging ACEA.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.