E-Flux
Partnerverhaal

E-Flux maakt laadpalen en winst mogelijke combinatie

Foto: Nico Schinkelshoek

Het is een vraag die veel tankstationhouders zichzelf stellen: is het mogelijk om winst te behalen met het aanbieden van laadpalen? Bij softwarebedrijf E-Flux denken ze van wel. 

E-Flux is een onafhankelijk e-mobility platform, legt marketing coördinator Thom Bakker (24) uit. Alle laadpalen op een locatie worden aan de software verbonden. Op die manier kunnen ondernemers zelf hun laders beheren en laadtarieven instellen. “Voor verschillende laadpalen kan je hetzelfde platform gebruiken. Zo ben je ook toekomstbestendig, want als je kiest voor een bepaald merk, en dat blijkt toch niet lekker te werken, kan je alle laadpalen gewoon vanuit hetzelfde account beheren.”

Eigen keuzes maken

Volgens Milou ten Dam (29), customer journey specialist, was de behoefte aan een oplossing als die van E-Flux groot. Met het platform van E-Flux kunnen tankstationhouders namelijk zelf kiezen bij welke fabrikant ze de laadpalen afnemen. Momenteel zijn dat er 23, waarbij alle grote merken vertegenwoordigd zijn. “Je bent vrij om de installatiepartner te kiezen die jou bijvoorbeeld ook voorziet in het onderhoud van de pompen. Tankstationhouders hebben volgens mij graag zelf controle over welke producten ze gebruiken en welke installateurs die plaatsen.”

De oplossing speelt dan ook in op de behoefte aan keuzevrijheid die ondernemers vaak hebben, denkt ten Dam. Zowel het type laadpaal, het aantal laadpalen als bijvoorbeeld het merk zijn naar eigen wens in te vullen. Maar ook het bedrijf dat de palen levert is aan de tankstationhouder zelf. “Je bent als ondernemer dus echt helemaal vrij om het volledige traject te doorlopen zoals jij het wil en ook met een vertrouwde installateur te werken. Wij komen pas als laatste, bij het beheren van de laadpalen, aan de orde.”

Vast tarief

De software van het Amsterdamse bedrijf kan ingezien worden door drie partijen. Als er een probleem is met een lader, kunnen ze het programma bij E-Flux uitlezen en aankaarten wat er fout gaat. Op basis daarvan kan dan, als het om een hardwarefout gaat, direct een melding gestuurd worden naar de fabrikant. De installateur van de laadpalen kan eveneens de zogenaamde broncodes raadplegen en zo ontdekken of en waar er iets fout gaat.

“Dat voorkomt dat die persoon helemaal naar een locatie moet, de laptop moet koppelen en zo pas zaken kan inzien”, aldus Bakker. Tot slot is de volledige software in te zien door de uitbater van de laders zelf, waardoor deze de laadpaal zelf kan resetten. Zo kan de uitbater van de laadpaal eenvoudige storingen zelf oplossen, waardoor de laadpaal operabel blijft en inkomsten kan blijven genereren.

Winst genereren

Wie het programma aan de laadpalen koppelt, betaalt maandelijks, afhankelijk van het aantal oplaadpunten, een vast tarief aan E-Flux. “Hoeveel je klanten ook laden, het tarief verandert niet”, meent Ten Dam. Maar als die laadpalen eenmaal staan, hoe genereer je die winst dan? Het is eigenlijk redelijk simpel, stelt de customer journey specialist. Via de software kan het gewenste laadtarief ingesteld worden. De automatische verrekening van het gebruik door de klanten wordt door E-Flux gedaan. “De stroomkosten worden dan automatisch naar de laadpaalgebruikers gestuurd en wij sturen de ondernemer een creditfactuur voor alle geladen kWh’s.”

Kosten berekenen

“Ons stukje software maakt dat je wat makkelijker die winst kan maken. Je kan er namelijk eenvoudig mee terugrekenen hoeveel je per kilowattuur kwijt bent aan je energieleverancier”, vervolgt ten Dam. “Je gaat gewoon boven je eigen energietarief zitten. Onafhankelijk van wie dan ook kan je een eigen tarief instellen op je laadpaal. De leverancier van het laadpunt kan vaak ook goed inschatten hoe lang een lader meegaat. Met andere woorden: wat de onderhoudskosten en de afschrijving zijn. Dat kun je doorberekenen in je eigen laadtarief.”

Als de prijzen van stroom hoog zijn, zoals dit jaar het geval was, kan daar via het platform ook op ingespeeld worden. De prijzen van alle laadpalen die aan de oplossing gekoppeld zijn, kunnen het hele jaar door aangepast worden. Alle verbonden laders kunnen dan worden overgezet. De prijslimiet die je als ondernemer per kilowattuur kunt vragen, wordt doorlopend in de gaten gehouden en zo nodig verhoogd. “Zo behoud je als ondernemer dezelfde winstmarge op stroom, ook als de energieprijzen stijgen”, vertelt Bakker.

Kansen bij tankstations

Eenzelfde soort oplossing voor fossiele brandstoffen zit volgens ten Dam niet in de pijplijn. Enerzijds omdat ze vinden dat die markt al goed bediend wordt, anderzijds past het niet in het gedachtegoed van het bedrijf. “We zijn ontstaan vanuit het geloof in een e-mobility oplossing.”

Daarnaast zijn er nog mogelijkheden genoeg voor tankstation-ondernemers om in te spelen op elektrisch rijden, stelt Bakker. “De markt ligt nog open en er zijn zeker nog niet te veel laadvoorzieningen. We zien ook dat wat grotere uitbaters van laadvoorzieningen vaak een monopoliepositie hebben omdat tankstations nog niet voldoende laadpalen kunnen aanbieden. Er liggen mooie kansen bij tankstations. Zeker voor de snelladers.”

Dit artikel is eerder verschenen in het TankPro Magazine. Ga voor meer informatie over abonnementen naar www.tankpro.nl/abonneren

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

E-Flux maakt laadpalen en winst mogelijke combinatie | TankPro.nl
E-Flux
Partnerverhaal

E-Flux maakt laadpalen en winst mogelijke combinatie

Foto: Nico Schinkelshoek

Het is een vraag die veel tankstationhouders zichzelf stellen: is het mogelijk om winst te behalen met het aanbieden van laadpalen? Bij softwarebedrijf E-Flux denken ze van wel. 

E-Flux is een onafhankelijk e-mobility platform, legt marketing coördinator Thom Bakker (24) uit. Alle laadpalen op een locatie worden aan de software verbonden. Op die manier kunnen ondernemers zelf hun laders beheren en laadtarieven instellen. “Voor verschillende laadpalen kan je hetzelfde platform gebruiken. Zo ben je ook toekomstbestendig, want als je kiest voor een bepaald merk, en dat blijkt toch niet lekker te werken, kan je alle laadpalen gewoon vanuit hetzelfde account beheren.”

Eigen keuzes maken

Volgens Milou ten Dam (29), customer journey specialist, was de behoefte aan een oplossing als die van E-Flux groot. Met het platform van E-Flux kunnen tankstationhouders namelijk zelf kiezen bij welke fabrikant ze de laadpalen afnemen. Momenteel zijn dat er 23, waarbij alle grote merken vertegenwoordigd zijn. “Je bent vrij om de installatiepartner te kiezen die jou bijvoorbeeld ook voorziet in het onderhoud van de pompen. Tankstationhouders hebben volgens mij graag zelf controle over welke producten ze gebruiken en welke installateurs die plaatsen.”

De oplossing speelt dan ook in op de behoefte aan keuzevrijheid die ondernemers vaak hebben, denkt ten Dam. Zowel het type laadpaal, het aantal laadpalen als bijvoorbeeld het merk zijn naar eigen wens in te vullen. Maar ook het bedrijf dat de palen levert is aan de tankstationhouder zelf. “Je bent als ondernemer dus echt helemaal vrij om het volledige traject te doorlopen zoals jij het wil en ook met een vertrouwde installateur te werken. Wij komen pas als laatste, bij het beheren van de laadpalen, aan de orde.”

Vast tarief

De software van het Amsterdamse bedrijf kan ingezien worden door drie partijen. Als er een probleem is met een lader, kunnen ze het programma bij E-Flux uitlezen en aankaarten wat er fout gaat. Op basis daarvan kan dan, als het om een hardwarefout gaat, direct een melding gestuurd worden naar de fabrikant. De installateur van de laadpalen kan eveneens de zogenaamde broncodes raadplegen en zo ontdekken of en waar er iets fout gaat.

“Dat voorkomt dat die persoon helemaal naar een locatie moet, de laptop moet koppelen en zo pas zaken kan inzien”, aldus Bakker. Tot slot is de volledige software in te zien door de uitbater van de laders zelf, waardoor deze de laadpaal zelf kan resetten. Zo kan de uitbater van de laadpaal eenvoudige storingen zelf oplossen, waardoor de laadpaal operabel blijft en inkomsten kan blijven genereren.

Winst genereren

Wie het programma aan de laadpalen koppelt, betaalt maandelijks, afhankelijk van het aantal oplaadpunten, een vast tarief aan E-Flux. “Hoeveel je klanten ook laden, het tarief verandert niet”, meent Ten Dam. Maar als die laadpalen eenmaal staan, hoe genereer je die winst dan? Het is eigenlijk redelijk simpel, stelt de customer journey specialist. Via de software kan het gewenste laadtarief ingesteld worden. De automatische verrekening van het gebruik door de klanten wordt door E-Flux gedaan. “De stroomkosten worden dan automatisch naar de laadpaalgebruikers gestuurd en wij sturen de ondernemer een creditfactuur voor alle geladen kWh’s.”

Kosten berekenen

“Ons stukje software maakt dat je wat makkelijker die winst kan maken. Je kan er namelijk eenvoudig mee terugrekenen hoeveel je per kilowattuur kwijt bent aan je energieleverancier”, vervolgt ten Dam. “Je gaat gewoon boven je eigen energietarief zitten. Onafhankelijk van wie dan ook kan je een eigen tarief instellen op je laadpaal. De leverancier van het laadpunt kan vaak ook goed inschatten hoe lang een lader meegaat. Met andere woorden: wat de onderhoudskosten en de afschrijving zijn. Dat kun je doorberekenen in je eigen laadtarief.”

Als de prijzen van stroom hoog zijn, zoals dit jaar het geval was, kan daar via het platform ook op ingespeeld worden. De prijzen van alle laadpalen die aan de oplossing gekoppeld zijn, kunnen het hele jaar door aangepast worden. Alle verbonden laders kunnen dan worden overgezet. De prijslimiet die je als ondernemer per kilowattuur kunt vragen, wordt doorlopend in de gaten gehouden en zo nodig verhoogd. “Zo behoud je als ondernemer dezelfde winstmarge op stroom, ook als de energieprijzen stijgen”, vertelt Bakker.

Kansen bij tankstations

Eenzelfde soort oplossing voor fossiele brandstoffen zit volgens ten Dam niet in de pijplijn. Enerzijds omdat ze vinden dat die markt al goed bediend wordt, anderzijds past het niet in het gedachtegoed van het bedrijf. “We zijn ontstaan vanuit het geloof in een e-mobility oplossing.”

Daarnaast zijn er nog mogelijkheden genoeg voor tankstation-ondernemers om in te spelen op elektrisch rijden, stelt Bakker. “De markt ligt nog open en er zijn zeker nog niet te veel laadvoorzieningen. We zien ook dat wat grotere uitbaters van laadvoorzieningen vaak een monopoliepositie hebben omdat tankstations nog niet voldoende laadpalen kunnen aanbieden. Er liggen mooie kansen bij tankstations. Zeker voor de snelladers.”

Dit artikel is eerder verschenen in het TankPro Magazine. Ga voor meer informatie over abonnementen naar www.tankpro.nl/abonneren

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.