Laadpaal Shell Fulham EV

Laadstations en robots: Shell geeft kijkje in de toekomst

Shell_EV_Station_Fulham_.UK, 2021..Credit: Ed Robinson/Shell

Shell heeft onlangs een tankstation in Londen geopend waar klanten uitsluitend kunnen laden. Shell Fulham bestaat uit negen snelladers met ieder een vermogen van 175 kW. Zo’n 1.400 kilometer verderop, in het Poolse Września, test Shell met het gebruik van robots in de shop. 

Volgens Shell zouden de meeste voertuigen bij de gloednieuwe locatie binnen tien minuten van 0 tot 80 procent geladen kunnen worden. De Britse minister van Transport, Trudy Harrison, noemt het omgebouwde station ‘exact het type locatie dat nodig is om de transitie naar een duurzame toekomst te maken’. Het nieuwe tankstation bestaat uit een houten luifel met ingebouwde zonnepanelen. De laadpalen werken volgens Shell volledig met hernieuwbare elektriciteit.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Het nieuwe tankstation van Shell biedt geen fossiele brandstoffen meer. Foto: Shell

Aan de planning en het maken van het design gingen maanden vooraf, laat uitvoerend vicepresident István Kapitány weten. Het pilotstation werd halverwege januari officieel geopend. Dat op een locatie alleen maar laders worden aangeboden is niet ongewoon, maar de grote brandstofpartijen doen het vaak in combinatie met andere producten. “Het is het eerste station waar we het verkopen van diesel en benzine hebben vervangen door het aanbieden van alleen maar stroom voor elektrische voertuigen, waardoor we allemaal een glimp opvangen van de toekomst van de mobiliteit.”

50.000 laadpalen

Het Londense station moet gebruikers een ‘snelle en comfortabele laadervaring’ bieden. Daarom bestaat de locatie verder uit een shop inclusief Costa Coffee en een Little Waitrose & Partners-supermarkt. Ook is er gratis wifi. Eerder sprak Shell al de ambitie uit om tegen 2025 in totaal 50.000 laadpalen te installeren via het bedrijfsonderdeel ubitricity.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Tijdens het laden kunnen klanten terecht in de shop. Foto: Shell

Robots in Polen

In Polen werkt Shell aan een hele andere ontwikkeling met het oog op te toekomst: het gebruik van robots. Sinds eind december rijden in de shop van het tankstation in Września twee robots rond. In de stad ten westen van Warschau werkt de multinational met de BellaBot en KettyBot.

BellaBot levert bestelde producten uit het cateringaanbod direct aan tafel. De robot kondigt zijn komst aan klanten aan met een stem, samen met informatie over het tafelnummer. Door lichtjes op het dienblad te laten knipperen moedigt het apparaat de gasten aan hun gerecht te pakken. De robot kan een bestelling leveren voor vier klanten tegelijk en is uitgerust met artificial intelligence spraak-, licht- en aanraakinteractiefuncties.

Promotiecampagnes

KettyBot rijdt eveneens rond en informeert klanten over lopende promotiecampagnes. Het werkgebied van de KettyBot is dan ook voornamelijk de winkelruimte van het Shell-benzinestation in Września. De robot begroet de klanten en moedigt hen aan gebruik te maken van de bakery. Beide robots zijn uitgerust met 3D-sensoren en bewegen zodoende met een reactie van een halve seconde op mogelijke obstakels. Het zijn volgens Shell de eersten in hun soort die in een benzinestation in Europa worden gebruikt.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Shell BellaBot robot Polen
De Bellabot van Shell. Foto: Shell

“Wij zijn ervan overtuigd dat dit ons zal helpen de kwaliteit van de dienstverlening verder te verbeteren, aan de verwachtingen van de klanten te voldoen en hun verblijf in ons station aantrekkelijker te maken”, aldus Monika Kielak-Lokietek, hoofd tankstations en retailontwikkeling bij Shell Polska. “Ik ben erg trots op mijn team, dat voortdurend en met succes werkt aan innovaties in ons aanbod.”

Groene energie

Zowel BellaBot als KettyBot worden aangedreven door groene energie die afkomstig is van het station. Beide robots hebben duurtesten ondergaan voor de afstand die ze kunnen afleggen, laat Shell weten. Als je ze 4,5 uur oplaadt, kun je ze vervolgens één tot twee dagen gebruiken. Om door de stationsruimte te navigeren, maken beide robots gebruik van een SLAM-navigatieoplossing (Simultaneous Localisation and Mapping), zodat ze hun taken met minimale menselijke tussenkomst kunnen uitvoeren.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.