Uitsluiten waterstof Haags doelgroepenvervoer toegestaan

Beeld: Remco Nieuwenbroek

Het uitsluiten van waterstofvoertuigen in de taxiaanbesteding van de gemeente Den Haag mag. Het is onvoldoende aannemelijk dat waterstofvoertuigen een gelijkwaardig alternatief bieden voor batterij-elektrisch vervoer in de stad, oordeelde de rechter woensdag. 

Jan Paul Kerkhof, exploitant van het waterstoftankstation aan de Binckhorstlaan, stapte in december samen met OG naar de rechter. Kerkhof pleitte ervoor dat waterstofvoertuigen niet langer uitgesloten worden en de gemeente de aanbesteding zou aanpassen. Dat er onvoldoende groene waterstof zou zijn voor de taxi’s, was volgens Kerkhof niet waar. “Daarbij slaat het kant noch wal dat grijze stroom dan wel duurzaam is. Dat dit schone en beginnende product, wat nog alle steun kan gebruiken, op deze manier de kop wordt ingedrukt, kan ik niet bevatten”, zei hij eind november.

Geen succes

De gang naar de rechtbank bleek dus zonder succes. Dat waterstof een alternatief kan vormen voor fossiele brandstoffen en dat de gemeente ondanks het verschil in rendement groene waterstof kan inzetten, betekent volgens de rechtbank niet dat dit in deze aanbesteding ook gedaan moet worden.

Ook is het niet aannemelijk geworden dat Kerkhof erop kon vertrouwen dat de inzet van waterstofvoertuigen ook in deze aanbesteding zou worden toegestaan. Het feit dat de gemeente Noot, het taxibedrijf dat momenteel waterstof afneemt, tijdens de loop van de huidige overeenkomst heeft toegestaan om waterstofvoertuigen in te zetten voor het doelgroepenvervoer, is hiervoor onvoldoende. De rechter concludeert daarom dat het uitsluiten van waterstofvoertuigen voor het doelgroepenvervoer niet onrechtmatig is.

Rendement waterstofvoertuigen

De keuze om waterstofvoertuigen uit te sluiten werd toegelicht in de derde Nota van Inlichtingen, die ook Kerkhof heeft ontvangen. Hierin stond onder andere dat zero emissie transport met zowel batterij-elektrische aandrijving als waterstof-aandrijving mogelijk is. Beide technieken komen aan de doelstelling tegemoet van de gemeente om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren, maar batterij-elektrische voertuigen zijn daarvoor ‘veel beter’. Bovendien zou het rendement van voertuigen met waterstofaandrijving van productie tot verbruik ruim tweeënhalf keer lager zijn dan van batterij-elektrische voertuigen.

De gemeente stelt verder dat de productie van groene waterstof in de praktijk niet duurzaam is als er geen overschot is aan duurzaam opgewekte stroom. Het zou daardoor juist leiden tot meer CO2-uitstoot. Het idee van de gemeente is om groene waterstof in te zetten voor processen waar verduurzaming met elektrificatie niet goed mogelijk is, zoals industriële processen en mogelijk ook zwaar transport.

In strijd met Europese aanbestedingsregels

Volgens Kerkhof valt vervoer op waterstof ook gewoon onder emissievrij transport. Het voorschrijven van één concrete techniek, batterij-elektrisch in dit geval, is volgens hem bovendien in strijd met de Europese aanbestedingsregels. De gemeente zou volgens hem om deze reden het aanbieden van gelijkwaardige oplossingen mogelijk moeten maken. MKB Den Haag en VNO NCW West regio Den Haag sloten zich hierbij aan. Ook deze partijen verzochten de gemeente om waterstofvoertuigen niet op voorhand uit te sluiten van de aanbesteding en de keuze voor emissievrij vervoer over te laten aan de markt.

De beoogde overeenkomst heeft een looptijd van zes jaar met mogelijkheid tot verlenging met twee keer één jaar. Het nieuwe contract zal op 1 augustus 2022 ingaan. Op 22 mei 2018 tekende de gemeente het Bestuursakkoord Zero Emissie Doelgroepenvervoer. Hierin werd afgesproken om het doelgroepenvervoer voor 2025 emissievrij te maken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.