TankPro Jaaroverzicht (2): Fastned mag shops bouwen

Maart en april. Er werden nieuwe tankstations geopend en aangekondigd. Ondertussen begonnen de brandstofprijzen te stijgen en kreeg Fastned het verlossende woord van de rechter: het bedrijf mag shops en toiletten realiseren.

Maak biobrandstoffen onderdeel van het Klimaatakkoord waarmee de CO2-uitstoot beperkt moet worden. Met die oproep door de Nederlandse Organisatie Voor de Energiebranche (NOVE) werd deze periode in maart afgetrapt. Volgens het Kennisconsortium dat de overheid eerder adviseerde, hebben de hernieuwbare brandstoffen een beperkte invloed hebben op het behalen van de klimaatdoelstellingen en slechts soms effect. ‘’Niet alleen gelden voor het toepassen van biobrandstoffen zeer strenge eisen met betrekking tot duurzaamheid en gebruik van landbouwgrond, maar er wordt vooral voorbijgegaan aan het feit dat bijvoorbeeld in Nederland meer dan zestig procent van de biodiesel gemaakt wordt uit gebruikt frituurvet’’, aldus voorzitter Nico van Staveren.

OrangeGas opent eerste waterstoftankstation in Amsterdam

OrangeGas opende het eerste waterstoftankstation van Amsterdam. De locatie langs de A5, aan de Australiëhavenweg, is 24 uur per dag geopend. Zowel personenauto’s als vrachtwagens kunnen er terecht.

OrangeGas waterstof Amsterdam

Het waterstofstation werd gerealiseerd op een locatie van OrgangeGas waar alleen ‘schone brandstoffen’ beschikbaar zijn. Naast Bio-CNG, ook wel groengas genoemd, biedt het bedrijf uit Heerenveen elektriciteit, HVO100 en LBG op de locatie. LBG, dat staat voor Liquidfied Biogas en is de duurzame variant van LNG, een vloeibaar gemaakt aardgas.

Oplichting door ‘monteurs’ en ‘vertegenwoordigers’

De Belangenvereniging Tankstations (BETA) kreeg meerdere meldingen van leden die te maken kregen met pogingen tot fraude en oplichting in hun tankstation. Onbekende personen die zich voordeden als monteur of vertegenwoordiger van bijvoorbeeld een leverancier speelden daarin de hoofdrol.

Volgens BETA proberen de zogenaamde monteurs en vertegenwoordigers om ‘met een smoes achter de kassa te komen’ en ‘onder de noemer onderhoud het geld uit automaten te halen’. BETA benadrukte daarom dat het belangrijk is om mensen van buiten de organisatie altijd te vragen naar een bewijs of verwijzing voordat ze achter de kassa of in andere privéruimtes worden toegelaten.

Fountain Fuel kondigt drie ‘energie-stations’ aan

Fountain Fuel opent in 2022 drie ‘energie-stations’ in Amersfoort, Rotterdam en Nijmegen. Op de locaties staan batterij-elektrisch laden en het tanken van waterstof centraal. Volgens het bedrijf uit het Utrechtse Hoogland hebben de stations een ‘sympathieke uitstraling’. Ook krijgen meerdere nieuwe locaties voorzieningen als een shop, horeca en bijvoorbeeld deelauto’s. Fountain Fuel tankstation

Het eerste tankstation dat geopend wordt, is de locatie in Amersfoort. Volgens de planning zal dat in het eerste kwartaal van 2022 zijn. De locatie in Amersfoort wordt gerealiseerd op bedrijventerrein De Wieken-Vinkenhoef. Rotterdam en Nijmegen openen kort daarna.

Prijzenoorlog in Noord-Nederland

Automobilisten stappen weer vaker in de auto en tanken ook meer. Het aantal tankbeurten ligt op bijna 80 procent ten opzichte van voor de coronacrisis. Daartegenover staat dat de brandstofprijzen blijven stijgen, ondanks de lockdown waar we ons nog steeds in bevinden. Toch proberen pomphouders klanten te lokken met lage prijzen en in het noorden van het land wordt zelfs een ‘prijzenoorlog’ gevoerd, meldt MultiTankcard.

Volgens directeur Patrick Roozeman is de situatie aan de pomp heel anders dan een jaar gleden. ”In januari zaten we op ongeveer 70 procent van het aantal tankbeurten van vóór COVID-19, en we zien nu in maart een stijging richting 80 procent van het reguliere niveau. Het lijkt er dus op dat men weer wat vaker de auto pakt. Bij de volumes voor elektrisch laden zien we dezelfde cijfers. Hierbij speelt ook de stijging, eind vierde kwartaal, van het aantal nieuwe elektrische voertuigen een rol.”

Fastned mag shops en toiletten realiseren

Fastned mag zijn laadstations langs de snelwegen voorzien van shops en toiletten. De Staat mag niet langer weigeren om tot een huurovereenkomst te komen met het snellaadbedrijf. Dat oordeelde de rechtbank in Den Haag. Als grondeigenaar van alle verzorgingsplaatsen langs de Nederlandse snelwegen, mag de Staat Fastned die voorzieningen niet langer weigeren. Door het eerder wel te doen, handelde de Staat in strijd met de Europese Dienstenrichtlijn die de vrijheid van dienstverlening beschermt, aldus de rechtbank.Fastned met shop plan

Door de uitspraak wordt het volgens Fastned mogelijk om ook de elektrische rijders bij snellaadstations langs de snelweg een shop en toilet aan te bieden, net zoals dat gebruikelijk is bij benzinestations. Michiel Langezaal, ceo van Fastned, was blij met de uitspraak. “Dit oordeel van de rechter is ontzettend goed nieuws voor elektrische rijders, want die drinken net zo graag een kopje koffie als benzinerijders. Goede voorzieningen bij laadstations zijn van groot belang voor het versnellen van de energietransitie en dat is ons doel.”

Shell opent eerste shop met nieuw concept Shell Café

Shell opende aan de A16 bij Hendrik-Ido-Ambacht de eerste shop met het concept Shell Café. Shell-locatie Sandelingen-Oost had de primeur te pakken. Naast een nieuwe uitstraling, inclusief nieuwe zithoek, ging ook het menu op de schop.

Het concept bestaat uit verschillende, zelf samen te stellen maaltijden. Klanten kunnen terecht bij het nieuwe Shell Café voor ontbijt, lunch en warme maaltijden, bereid met verse producten. Ook verse koffie staat in het nieuwe concept centraal. Shell Café moet ontspanning en gastvrijheid uitstralen. Bij binnenkomst worden gasten verwelkomd door een gastvrouw of -heer. Volgens Shell zullen shops een andere rol gaan vervullen dan voorheen. Vooral omdat er steeds meer elektrische auto’s op de weg komen, worden tankshops locaties waar ook EV-rijders even kunnen ontspannen terwijl hun auto oplaadt.

Oliehandel Vermeulen Kampen opent eerste eigen tankstation

Vermeulen tankstation IJsselmuidenOliehandel Vermeulen Kampen opende een gloednieuw tankstation in het Overijsselse IJsselmuiden. De locatie aan de Manenbergring was de zevende van het bedrijf, maar de eerste die geëxploiteerd wordt onder de eigen naam Vermeulen. Directeur Rik Vermeulen zei tevreden met de nieuwe locatie te zijn: ‘’Ik ben trots. Het is een super resultaat.’’

Einde aan avondklok

De avondklok werd per 28 april opgeheven. Pomphouders hoefden geen rekening meer te houden met extra beperkingen in de shop tussen 21.45 uur en 04.30 uur. Goed nieuws, vonden de brancheorganisaties en de ondernemers. Maar hoewel tankstations weer zonder tijdsbeperkingen konden openen, bleef voorzichtigheid geboden.

EG Group zei op 28 april onmiddellijk terug te gaan naar de situatie van voor de avondklok. ‘’Wij zijn heel erg blij. We hebben altijd moeite gehad met de regels en ook in de branche werd niet altijd begrepen waarom je geen drankje meer mag verkopen. We hebben ons uiteraard wel aan de regels gehouden, maar we zijn blij dat het teruggedraaid wordt. Alle hens aan dek’’, aldus retail manager Nederland Rob Bosman.

In het volgende TankPro Jaaroverzicht hebben we aandacht voor de maanden mei en juni.

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

TankPro Jaaroverzicht (2): Fastned mag shops bouwen | TankPro.nl

TankPro Jaaroverzicht (2): Fastned mag shops bouwen