brandstof benzine

Bij helft tankstations minder klanten door hoge brandstofprijzen

Ongeveer de helft van de tankstationhouders merkt dat het rustiger is dan normaal vanwege de hoge brandstofprijzen. Dat geldt niet alleen voor ondernemers met locaties in de grensregio’s, ook in het binnenland is hier sprake van, zo blijkt uit een poll van TankPro. 

Bij de benzinepompen in de grensstreek zorgen de hoge brandstofprijzen ervoor dat klanten regelmatig een aantal kilometer doorrijden en in Duitsland of België de tank vullen. Van de 44 personen die hun stem uitbrachten, zegt ruim 52 procent dat het bij hun tankstation(s) vlakbij de grens rustiger is dan anders. Ongeveer vier van die vijf personen die stellen dat er minder klandizie is, zeggen daarom meer in te zetten op andere activiteiten. De overige deelnemers aan de poll (bijna 48 procent) ervaren niet dat het rustiger is op hun locaties in de buurt van de Nederlandse of Duitse grens.

Ook buiten de grensregio speelt de hoge prijs aan de pomp een deel van de ondernemers parten. Hoewel een kleine meerderheid van de 51 stemmers (bijna 55 procent) met tankstations in het binnenland niet merkt dat het rustiger is dan normaal, geldt dat voor de overige 45 procent wel. Van hen zetten in verhouding wel minder personen in op andere activiteiten dan bij de tankstationhouders in de grensstreek het geval is: ongeveer twee op de drie personen.

Accijnzen het probleem

De oplossing van het probleem lijkt hem vooral te zitten in het verlagen van de accijnzen. Nergens in Europa is tanken zo duur als bij ons. Dat heeft, naast de stijgende olieprijs, vooral te maken met de vele belastingen die hier op brandstof geheven worden. De gemiddelde landelijke adviesprijs (GLA) van een liter Euro 95 bedraagt volgens UnitedConsumers inmiddels 2,14 euro. Voor diesel geldt een GLA van 1,75 euro per liter, voor LPG gaat het om een bedrag van 1,15 euro per liter.

Eerder pleitte de Nederlandse Organisatie Voor de Energiebranche (NOVE) al voor een tijdelijke verlaging van de accijns met vijf tot tien cent per liter, zodat het vullen van de tank over de grens minder aantrekkelijk wordt. De Belangenvereniging Tankstations (BETA) neemt een soortgelijk standpunt in. “In tegenstelling tot wat ermee beoogd wordt, leidt een prijsverhoging van brandstof niet tot minder vraag (en uitstoot). Van accijnsmaatregelen uit het verleden weten we dat deze vooral leiden tot een verplaatsing van tanken naar Duitsland en België”, aldus de brancheorganisatie in een recent verschenen position paper. “Omdat tanken over de grens vaak gecombineerd wordt met boodschappen doen, wordt ook de gehele lokale middenstand langs onze landsgrens (meer dan duizend kilometer) geraakt. We spekken dus de schatkist van onze buurlanden. Wanneer de weggebruiker extra belast moet worden, dan mag dit dus nooit meer gebeuren in de vorm van nog meer accijns.”

Verbetering

In oktober vroeg TankPro aan de lezers van TankPro hoe zij tegen een verlaging van de accijnzen aankijken om te voorkomen dat klanten naar onze zuider- of oosterburen gaan voor een tankbeurt. Van de 180 personen die toen hun stem uitbrachten, stelde ruim 8 procent dat de accijns tijdelijk best omlaag mag. Meer dan 80 procent van de deelnemers was zelfs van mening dat de accijns permanent verlaagd moet worden.

Maar hoewel de prijzen aan de pomp nog altijd op recordhoogtes zitten, lijkt er ook wat goed nieuws te zijn. Volgens het Internationaal Energieagentschap (IEA) begint de krapte op de wereldwijde oliemarkten namelijk af te nemen. Dat komt vooral doordat de olieproductie in de Verenigde Staten weer aantrekt, valt te lezen in een maandrapport. De prognose zou goed nieuws zijn voor consumenten die de hoge brandstofprijzen voelen in hun portemonnee. “De wereldoliemarkt blijft ondanks alle maatregelen krap, maar een einde van de prijsrally zou in het verschiet kunnen liggen”, aldus het in Parijs gevestigde agentschap.

Ook liet president Joe Biden dinsdag weten dat de Verenigde Staten zijn strategische oliereserves gaat aanboren. Door het op de markt brengen van meer olie, moeten de prijzen in theorie wat dalen. Of dat daadwerkelijk gebeurt, is nog wel de vraag. Bovendien zegt de Opec+, de olieproducerende landen plus Saudi-Arabië en Rusland, de productie in december op te schroeven. En de accijnzen? Daar zit nog weinig beweging in.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bij helft tankstations minder klanten door hoge brandstofprijzen | TankPro.nl
brandstof benzine

Bij helft tankstations minder klanten door hoge brandstofprijzen

Ongeveer de helft van de tankstationhouders merkt dat het rustiger is dan normaal vanwege de hoge brandstofprijzen. Dat geldt niet alleen voor ondernemers met locaties in de grensregio’s, ook in het binnenland is hier sprake van, zo blijkt uit een poll van TankPro. 

Bij de benzinepompen in de grensstreek zorgen de hoge brandstofprijzen ervoor dat klanten regelmatig een aantal kilometer doorrijden en in Duitsland of België de tank vullen. Van de 44 personen die hun stem uitbrachten, zegt ruim 52 procent dat het bij hun tankstation(s) vlakbij de grens rustiger is dan anders. Ongeveer vier van die vijf personen die stellen dat er minder klandizie is, zeggen daarom meer in te zetten op andere activiteiten. De overige deelnemers aan de poll (bijna 48 procent) ervaren niet dat het rustiger is op hun locaties in de buurt van de Nederlandse of Duitse grens.

Ook buiten de grensregio speelt de hoge prijs aan de pomp een deel van de ondernemers parten. Hoewel een kleine meerderheid van de 51 stemmers (bijna 55 procent) met tankstations in het binnenland niet merkt dat het rustiger is dan normaal, geldt dat voor de overige 45 procent wel. Van hen zetten in verhouding wel minder personen in op andere activiteiten dan bij de tankstationhouders in de grensstreek het geval is: ongeveer twee op de drie personen.

Accijnzen het probleem

De oplossing van het probleem lijkt hem vooral te zitten in het verlagen van de accijnzen. Nergens in Europa is tanken zo duur als bij ons. Dat heeft, naast de stijgende olieprijs, vooral te maken met de vele belastingen die hier op brandstof geheven worden. De gemiddelde landelijke adviesprijs (GLA) van een liter Euro 95 bedraagt volgens UnitedConsumers inmiddels 2,14 euro. Voor diesel geldt een GLA van 1,75 euro per liter, voor LPG gaat het om een bedrag van 1,15 euro per liter.

Eerder pleitte de Nederlandse Organisatie Voor de Energiebranche (NOVE) al voor een tijdelijke verlaging van de accijns met vijf tot tien cent per liter, zodat het vullen van de tank over de grens minder aantrekkelijk wordt. De Belangenvereniging Tankstations (BETA) neemt een soortgelijk standpunt in. “In tegenstelling tot wat ermee beoogd wordt, leidt een prijsverhoging van brandstof niet tot minder vraag (en uitstoot). Van accijnsmaatregelen uit het verleden weten we dat deze vooral leiden tot een verplaatsing van tanken naar Duitsland en België”, aldus de brancheorganisatie in een recent verschenen position paper. “Omdat tanken over de grens vaak gecombineerd wordt met boodschappen doen, wordt ook de gehele lokale middenstand langs onze landsgrens (meer dan duizend kilometer) geraakt. We spekken dus de schatkist van onze buurlanden. Wanneer de weggebruiker extra belast moet worden, dan mag dit dus nooit meer gebeuren in de vorm van nog meer accijns.”

Verbetering

In oktober vroeg TankPro aan de lezers van TankPro hoe zij tegen een verlaging van de accijnzen aankijken om te voorkomen dat klanten naar onze zuider- of oosterburen gaan voor een tankbeurt. Van de 180 personen die toen hun stem uitbrachten, stelde ruim 8 procent dat de accijns tijdelijk best omlaag mag. Meer dan 80 procent van de deelnemers was zelfs van mening dat de accijns permanent verlaagd moet worden.

Maar hoewel de prijzen aan de pomp nog altijd op recordhoogtes zitten, lijkt er ook wat goed nieuws te zijn. Volgens het Internationaal Energieagentschap (IEA) begint de krapte op de wereldwijde oliemarkten namelijk af te nemen. Dat komt vooral doordat de olieproductie in de Verenigde Staten weer aantrekt, valt te lezen in een maandrapport. De prognose zou goed nieuws zijn voor consumenten die de hoge brandstofprijzen voelen in hun portemonnee. “De wereldoliemarkt blijft ondanks alle maatregelen krap, maar een einde van de prijsrally zou in het verschiet kunnen liggen”, aldus het in Parijs gevestigde agentschap.

Ook liet president Joe Biden dinsdag weten dat de Verenigde Staten zijn strategische oliereserves gaat aanboren. Door het op de markt brengen van meer olie, moeten de prijzen in theorie wat dalen. Of dat daadwerkelijk gebeurt, is nog wel de vraag. Bovendien zegt de Opec+, de olieproducerende landen plus Saudi-Arabië en Rusland, de productie in december op te schroeven. En de accijnzen? Daar zit nog weinig beweging in.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.