‘Voor 4 euro met een waterstofauto naar Monaco’

Rijden op waterstof gaat een grote vlucht nemen komende jaren. Van de oliemultinational tot de regionale brandstoffenleverancier en van de student tot de gesjeesde ondernemer: ze zijn allemaal bezig met veelbelovende projecten. Bijvoorbeeld het ontwikkelen van een superzuinige waterstofauto.

Veel trotse bezitters van een waterstofauto zitten er nog niet in de zaal bij het Nationaal Waterstofcongres, blijkt uit een snelle peiling door dagvoorzitter en TankPro-redacteur Nico Schinkelshoek. Maar dat we aan de vooravond staan van een grootschalige doorbraak van deze nieuwe brandstof, daar zijn de meeste deelnemers in Expo Houten wel over eens.

Twee smaken

Het is, zo erkent iedereen, wel een kip ei-verhaal. Want ja, er zijn nog weinig auto’s op waterstof. Maar er zijn ook nog weinig tankstations. En wat moet er dan eerst komen? Verschillende ontwikkelingen zijn samen aan het komen, en kunnen voor een doorbraak zorgen.

Allereerst de harde eisen vanuit het klimaatakkoord om de uitstoot naar nul te brengen, vertelt TNO-onderzoeker Marcel Weeda. “De richting is zero emissie en dan heb je twee smaken: batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch.” Een jaartal noemen waarop laatstgenoemde door gaat breken, daar durft Weeda zijn vingers niet aan te branden. Maar het zal niet lang meer duren.

Heftrucks op waterstof

“Batterij-elektrische auto’s hebben een voorsprong van een jaar of twaalf. Je ziet sindsdien een enorme groeicurve. En die ga je nu ook zien voor waterstofauto’s.” Hij wijst erop dat Toyota en Hyundai lang niet de enige merken zijn die volop experimenteren met dit soort voertuigen, en dat merken als BMW en Audi ook druk bezig zijn.

Nog voor de eerste Prius op de markt kwam, testte Toyota al met een waterstofauto

Toyota is een echte pionier op gebied van waterstof, vertelt Frank Versteeghe, werkzaam bij importeur Louwman & Parqui. “Al in 1996 reed er een waterstofauto rond op het fabrieksterrein in Japan. Dat is nog voor de eerste Prius op de markt kwam.”

De autofabrikant ziet waterstof niet als ‘enige route’ op weg naar zero emissie, maar wel als ‘een hele belangrijke peiler’. De Japanners zetten niet alleen in op waterstofauto’s, ook vrachtwagens, bussen, heftrucks en zelfs boten zijn gereed gemaakt voor de nieuwe schone brandstof. Versteeghe, die zich zelf veel bezighoudt met de bussentak bij Louwman & Parqui, zegt het niet zonder trots.

Hub-aanpak

Dat steeds meer soorten voertuigen op waterstof kunnen rijden stuwt het gebruik en de bekendheid van de brandstof. Dat is de tweede positieve ontwikkeling. En het maakt de businesscase aantrekkelijker voor de bedrijven die de H2 maken en of leveren. Neem Shell. Heiko Tit, werkzaam bij de waterstoftak van de multinational, vertelt over hun ‘hub-aanpak’.

Het oliebedrijf verwacht dat vooral zware vrachtwagens op waterstof gaan rijden, en dat het bovendien een interessante brandstof wordt voor onder meer de luchtvaart en de scheepvaart. Op plekken waar verschillende (potentiële) afnemers samenkomen, bouwt Shell een tankstation met groene waterstof. Zoals in de Rotterdamse haven, waar de brandstof gebruikt kan worden door de industrie én de vele vrachtwagens die het gebied doorkruisen.

De beste deal

Het lijkt een beetje op de aanpak die Kuster Energy toepast bij een nieuw te bouwen waterstoftankstation Doetinchem. Paul Bombeld, bij het Achterhoekse bedrijf verantwoordelijk voor de waterstoftransitie, vertelt dat hij samenwerkt met OV-bedrijf Arriva, dat tien waterstofbussen in de regio laat rondrijden.

Om de samenwerking mogelijk te maken moest hij overigens een slimme list bedenken. “We kunnen niet zulke lage tarieven vragen als de grote multinationals. Daarom boden we niet ‘de goedkoopste deal’, maar ‘de beste deal’ aan. Met ons in zee gaan betekent namelijk dat je de ontwikkeling van waterstoftoepassingen in de regio stimuleert.”

Mobiele telefoon

Stephan Bredewold is net zo’n enthousiaste ondernemer. Hij – afkomstig uit de communicatie – stelt zichzelf op het podium voor als ‘new kid on the block’. Op de nieuw te bouwen tankstations van zijn bedrijf Fountain Fuel is straks geen ruimte meer voor fossiele brandstoffen. Zijn motto: het gaat om timing. Hij laat een video zien, opgenomen in de jaren ’90. Niemand in het filmpje gelooft dat de mobiele telefoon de toekomst wordt. En kijk nu eens. Op eenzelfde manier neemt waterstof een vlucht verwacht hij.

Een grote, ronde houten kap is het meest in het oog springend

“Volgend jaar start de bouw van de eerste drie stations, in 2025 staat de teller op elf.” Het worden hele futuristische bouwwerken als we de artist impressions mogen geloven. Een grote, ronde houten kap is het meest in het oog springend. Ook Bredewold hanteert een soort hub-principe. Zo komt het tankstation in Rotterdam bij het vliegveld, zodat hij ook waterstof aan vliegtuigen kan leveren.

Wereldrecord

De derde ontwikkeling die de groei van waterstof als brandstof stimuleert, is te vinden in de wetenschap. Normdeskundige Jacco Reijerkerk legt uit dat steeds meer regels verankerd worden in Europese normen. De waterstofkwaliteit, het vulproces: alles moet voldoen aan dezelfde, strenge standaarden.

Op de TU Delft werkt een groep studenten een jaar lang aan het ontwikkelen van een hele snelle en duurzame waterstofauto, en dat gaat ze goed af. “In juli hebben we het wereldrecord verbroken”, zegt Emma Zadeits trots in een videoreportage die de congresgangers te zien krijgen. “We hebben bijna 1.200 kilometer gereden op 350 gram waterstof. Dat is omgerekend voor vier euro naar Monaco. Zoiets is perfect voor de toekomst.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.